کتاب «دیپلماسی بازیهای دیجیتال» منتشر شد
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ این کتاب در ۷ فصل بازیهای دیجیتال از واژه شناسی تا تاریخچه، اقتصاد بازیها و مطالعه تحلیلی بازیهای دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را شامل می شود.
کتاب دیپلماسیِ بازیهای دیجیتال به عنوان نخستین اثر ملی در حوزه مطالعه سیاسی بازیهای دیجیتال، ضمن ارائه مبانی نظری و گردآوری کاملی از دیدگاههای پژوهشگران داخلی و بینالمللی این زمینه، یکی از مهمترین عناوین بازیهای سیاسی جهان یعنی بازی ندای وظیفه را تحلیل کرده است.
این اثر با رویکرد تلفیق دیپلماسی و بازی برای پژوهشگران بعدی به رشته تحریر درآمده است و مولفان آن براین باورند که ظرفیت بازی برای انتقال ایدئولوژیهای فرامتنیِ فرهنگی، دینی و اجتماعی بسیار عمیق و در عین حال گسترده است و باید تهدیدها و فرصتهای توأمان این رسانه را با هم پذیرفت و از آن برای «بازنمایی مقتدرانه» در برابر «سوءبازنمایی» استفاده شود.
مولفان همچنین از غفلت و توجه ناکافی مسئولان داخلی از ظرفیت بازیها در پیگیری اهداف دیپلماتیک انتقاد کرده و گفته اند بازی های دیجیتال در سال گذشته میلادی بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد و ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر بازیکن داشته است.
در بخشهایی از مقدمه این کتاب آمده است: جایگاه رسانه بازی به مرحلهای رسیده است که در ایران در کنار ورود بازیسازی به عنوان یک رشته فنی به دانشگاه و انستیتو ملی بازیسازی، «مطالعات بازیهای دیجیتال» که معطوف به پژوهش و رویکرد انتقادی است، برای ارتقای بینش دانشجویان در این حوزه به دانشگاه راه پیدا کند.
دیپلماسی جدید همه ابزارها را دربرمی گیرد
اکبر نصراللهی، یکی از نویسندگان این کتاب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا یکی از جدیترین اهداف بازیهای دیجیتال را پیگیری و آماده کردن شرایط برای نفوذ نرم در کشورهای اسلامی اعلام کرد.
مدیر گروه ارتباطات تهرانشمال با انتقاد از غفلت و توجه ناکافی مسئولان از ظرفیت بازیها در پیگیری اهداف دیپلماتیک گفت: این بازی ها به علت قدرت غوطهورسازی بازیکنان، رویکرد تعاملی با مخاطب و در نتیجه اثرگذاری بر باور وی به عنوان ابزاری قدرتمند در دست نهادهای سیاستگذار دنیا به ویژه آمریکا قرار دارند.
وی با اشاره به تغییرات گسترده در ارتباطات و روابط بین المللی و بیان تمایزات دیپلماسی سنتی و مدرن تصریح کرد: دیپلماسی جدید، محدود به افراد و موضوع و ابزار و مکان خاص مثل سفارتخانه ها و وزارت امورخارجه نیست بلکه همه ابزارهای قدیم و جدید به ویژه بازی ها را دربرمی گیرد.
علاقهمندان برای تهیه و مطالعه کتاب دیپلماسیِ بازیهای دیجیتال نیز میتوانند نسخه الکترونیک آن را از طریق فیدیبو دریافت کنند.