پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نیاز ضروری هر خبرنگار نوپا و دیرپا

1 دقیقه خوانده شده
کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نیاز ضروری هر خبرنگار نوپا و دیرپا
این نوشتار مختصر، نقدی گذرا توسط «علی‌رضا مهدی‌زاده» نویسنده و پژوهش‌گر، بر کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نوشته پژوهشی-آموزشی «شهره ماهی‌صفت» به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی است که با توجه به محتوای این کتاب، نیاز ضروری هر خبرنگار نوپا و دیرپا در کشورمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبر معتبر؛ «علی‌رضا مهدی‌زاده» نویسنده و پژوهش‌گر که مدیرمسئول انتشارات «امروز و فردا» نیز هست، در هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال ۱۳۹۹ به نقد مختصری از کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نوشته پژوهشی-آموزشی «شهره ماهی‌صفت» پرداخته که زمستان ۱۳۹۵ منتشر شده است.

متن این نقد را می‌خوانید:

« کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نوشته پژوهشی-آموزشی «شهره ماهی‌صفت» با توجه به محتوای آن، نیاز ضروری هر خبرنگاری در کشورمان است تا مطابق با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ رهبری در ایران بتواند نقش‌آفرینی کند.

« ماهی‌صفت» دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی است که فعالیت رسانه‌ای را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و هم‌اکنون صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی «پارس فارس» و هفته‌نامه «خورشید وطن»، هم‌چنین مدیر سازمان خبری بین‌المللی «چشم‌انداز پارس» است.

اهمیت دیدگاه‌های نویسنده در این کتاب، جایی نمایان‌تر می‌شود که بدانیم وی کارشناسی علوم ارتباطات، کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق را گذرانده و در سوابق و تجربه‌های خود، مقالات علمی، پژوهشی زیادی به‌خصوص در زمینه «سواد رسانه‌ای» دارد و مشاور حقوقی انجمن مدیران روابط عمومی نیز هست.

کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» با موضوع خبرنگاری و ‌اخلاق حرفه‌ای در هشت فصل و ۵۳۶ صفحه با پیش‌گفتاری از دکتر علی‌اصغر محکی استاد برجسته علوم ارتباطات، از سوی انتشارات علمی فرهنگی معصومی منتشرشده و کتابی با نثر سلیس و روان است که به آموزش اصول خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و نحوه و تنظیم مصاحبه، ویراستاری و سبک‌های نوشتاری خبر به همراه مدیریت خبری می‌پردازد.

آشنایی با اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری و ملاحظاتی درباره خبرنویسی نیز از بخش‌های دیگر این کتاب است که با متن کامل «قانون مطبوعات» برای آگاهی مخاطبان به پایان رسیده است.

«ماهی‌صفت» در کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» سعی داشته تجربه‌های شخصی خود در حوزه خبرنگاری و نظریه‌های استادان بزرگ حوزه رسانه را درهم آمیزد و با هدف آموزش ساده خبرنگاری کلاسیک و مدرن، برای علاقه‌مندان به رشته تحریر درآورد.

نویسنده کتاب، تجربه حدود ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای خود را با تلقی‌اش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۹۴ توسط رهبری ابلاغ شد و افق روشن ایران در سال ۱۴۰۴ شمسی را ترسیم کرده، تلفیق کرده است.

ایران بر اساس این سند راهبردی در سال ۱۴۰۴ باید به کشوری دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه تبدیل شود و نگارنده این کتاب نیز بر مبنای همین تفکر به اولویت‌بندی‌ها، راهبردها و ساختارها برای رسیدن به آن نقطه نگاه کرده است.

توجه به مسئولیت اجتماعی خبرنگاران در دوران اوج تغییرهای رسانه‌ای از کلاسیک به مدرن(مکتوب به مجازی) در کتاب تخصصی «خبرنگار افق ۱۴۰۴» به‌خوبی نمایان است و یادآور انتظاراتی است که از خبرنگاران در دوران دگرگونی‌های سریع و عجیب قرن ۲۱ متوقع است؛ چراکه حرفه خبرنگاری طی سال‌های گذشته دستخوش تحولاتی شگرف شده و امروزه با توجه به پیشرفت صنعت ارتباطات و شبکه‌های بی‌شمار مجازی، این تغییرها روزبه‌روز بیشتر شده و لزوم انطباق اهالی رسانه و به‌خصوص خبرنگاران بیشتر به چشم می‌آید.

نکته مهم دیگری که در جای‌جای کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» توسط «ماهی‌صفت» تأکید شده، لزوم افزایش آگاهی رسانه‌ای یا همان سواد رسانه‌ای است که با توجه به عصر انفجار اطلاعات و اشباع تولیدها و محصول‌های رسانه‌های متفاوت، به‌ویژه در شبکه‌های مجازی، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

نویسنده این کتاب تخصصی رسانه‌ای سعی کرده راهکارهای مؤثری برای برون‌رفت از معضل‌ها و مشکل‌های عصر انفجار سریع و هیجانی اطلاعات ارائه دهد که تا حدودی موفق نیز بوده است که البته با توجه به سال انتشار کتاب(۱۳۹۵) با مطالعه امروزه این کتاب، در برخی موارد، ناگزیر و به‌ناچار، دچار همان عقب‌افتادگی عصر سرعت در تغییر نوع ارتباطات رسانه‌ای در سال ۱۳۹۹ شمسی است.

نکته مهم دیگری که از نقاط ضعف جدی رسانه‌های امروز ایران است و موردتوجه جدی نویسنده کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» بوده، ویراستاری و درواقع درست‌نویسی از سه جنبه ادبی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌ها و فضای مجازی است که پرداختن به این مهم، قابل‌تحسین و نشانه دغدغه‌مندی «ماهی‌صفت» است.

نگارنده این نقد، به‌عنوان فردی با بیش از ۳۰ سال سابقه حرفه‌ای فعالیت رسانه‌ای در رده‌های مختلف و همچنین سابقه مدیریت انتشارات و تألیف و تدوین بیش از ۱۵ کتاب، در کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نقطه‌ضعفی جدی می‌بیند که «اطاله کلام» است.

عصر ارتباطات قرن ۲۱، عصر سرعت، در کنار دقت و کوتاه نویسی است که لازمه چنین عصر ارتباطی است ولی کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» در ۵۳۶ صفحه با کمی توضیح اضافی، نتوانسته این خاصیت عصر جدید را رعایت کند؛ شاید هم جامع و کامل بودن کتاب، مدنظر «ماهی‌صفت» بوده تا نکته ریزی از قلم نیفتد.

به‌هرتقدیر، با توجه به این‌که در قرن حاضر، لزوم مدرنیته شدن در رسانه‌ها نیز کاملاً به چشم می‌آید و نداشتن «سواد اطلاعات و سواد رسانه» منتهی به «نادانی بیشتر ناشی از پذیرش اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست» می‌شود، مطالعه و الگوبرداری از کتاب تخصصی «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نوشته پژوهشی-آموزشی «شهره ماهی‌صفت» که با توجه به محتوای آن، نیاز ضروری هر خبرنگار نوپا و دیرپا در کشورمان است، به‌شدت توصیه می‌شود».

کتاب «خبرنگار افق ۱۴۰۴» نیاز ضروری هر خبرنگار نوپا و دیرپا

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *