چ٫ تیر ۱۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چگونه مطمئن شویم که هوش مصنوعی راست می‌گوید؟

1 دقیقه خوانده شده
پاسخ‌های تولیدشده با هوش مصنوعی مانند هر منبع اطلاعاتی دیگری با اشتباه و جعل اطلاعات همراه است؛ اما با فرایندی چهار مرحله‌ای می‌توان اطلاعاتی با ضریب اشتباه بسیار پایین از هوش مصنوعی به دست آورد.
چگونه مطمئن شویم که هوش مصنوعی راست می‌گوید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از هوشیو؛ توسعه هوش‌مصنوعی به‌عنوان فناوری جدیدی که عمر چندانی هم ندارد، با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت است؛ افراد زیادی در کشورهای مختلف، از این فناوری برای پاسخ به سؤالات خود استفاده می‌کنند و این فناوری با سرعت حیرت‌آوری برای پاسخ به سؤال‌های کاربران، داده یا اطلاعات گردآوری می‌کند. با توجه به سرعت گسترش این فناوری، نگرانی‌های درباره این فناوری و میزان درستی یا اشتباه بودن پاسخ‌های ارائه‌شده مطرح شده است.

هوش مصنوعی در حال حاضر، پیش‌تازترین فناوری در تمام کشورهای جهان درزمینهٔ جست‌وجو، تولید و ساخت محتوا و اطلاعات است. همان‌طور که از نام آن هم برمی‌آید، هوش مصنوعی درعین‌حالی که بسیار هوشمند است، اما مصنوعی و ساخته دست بشر است و ممکن است با اشتباهاتی همراه باشد. درواقع می‌توان گفت این فناوری دو رویه «سراب‌گونه و واقعی» دارد که باید با دقت به آن دو نگاه شود و به شکل درستی از یکدیگر تشخیص داده شوند.

پاسخ‌های تولیدشده با هوش مصنوعی مانند هر منبع اطلاعاتی دیگری با اشتباه و جعل اطلاعات همراه است. این نکته به‌وضوح گوشزد می‌کند که در بحبوحه انقلاب هوش مصنوعی، توانایی تشخیص اطلاعات واقعی از اطلاعات نادرست و جعلی، هرگز به این اندازه مهم نبوده است.

با فرایندی چهار مرحله‌ای می‌توان اطلاعاتی با ضریب اشتباه بسیار پایین از هوش‌مصنوعی به دست آورد.

۱- پرسیدن سؤال‌های گوناگون

برخلاف گذشته که راه‌های کمی برای یافتن پاسخ سؤال‌های خود داشتیم، امروزه به لطف توسعه فناوری و علم، می‌توانیم برای پاسخ سؤال‌های خود از منابع گوناگونی استفاده کنیم. هوش مصنوعی یکی از منابع جدید برای پاسخ به سؤال‌هایمان است. پاسخی که در این سیستم ارائه می‌شود، به ماهیت سؤال‌های ما بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک آن از هوش مصنوعی، اطلاعات درست حاصل کرد، طرح کردن چندین‌بارهٔ یک سؤال یا پرسیدن سؤال‌های گوناگون است. همچنین می‌توان یک سؤال را به حالت‌های مختلف مطرح کرد. در این صورت جواب‌های متفاوتی به شما ارائه خواهد شد که می‌توان با مقایسه آن‌ها به پاسخ یا داده منطقی دست یافت.

۲- منتظر پاسخی که در ذهن دارید، نباشید (پیش‌فرض نداشته باشید)

ممکن است سؤال ساده‌ای در ذهن داشته باشید که پاسخ ساده‌ای نیز دارد؛ اما پاسخ هوش‌مصنوعی به شما متفاوت از آنی باشد که در ذهن شماست. این امر به پارامترها و چارچوبی که در حین استفاده از هوش مصنوعی دارید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر از شما بپرسند جواب عبارت (۱+۱) چند می‌شود؟ بلافاصله پاسخ ۲ در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؛ اما اگر همین سؤال را از هوش مصنوعی بپرسید ممکن است ۲ و ۱۱ را به عنوان پاسخ برای شما نشان دهد.

۳- به دنبال اطلاعات مفقود در پاسخ باشید

گاهی اوقات، منفی‌نگری می‌تواند امتیاز مفیدی برای شما باشد. درصورتی‌که از هوش‌مصنوعی برای تولید اطلاعات استفاده کردید و هوش مصنوعی نیز اطلاعات جامع و درستی برای شما گردآوری کرد، کمی با منفی‌نگری به آن بنگرید و به دنبال اطلاعات درج‌نشده و منابع آن باشید تا از صحت اطلاعات، اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین می‌توان گفت توانایی تشخیص اطلاعات درج‌نشده برای کاهش اشتباه در کار، شاخصی کلیدی است. حتی می‌توانید از خود هوش مصنوعی نیز برای یافتن آن‌ها استفاده کنید.

۴- پاسخ‌ها را ارزیابی کنید

تشخیص کیفیت و اعتبار اطلاعات ممکن است یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در زمان کنونی باشد؛ بنابراین بهتر است پیش از پذیرفتن اطلاعات به‌دست‌آمده با هوش مصنوعی، این اطلاعات را با مغز خود نیز که سازنده هوش‌مصنوعی بوده و برتر از آن است، بسنجید.

هوش مصنوعی به عنوان ابزاری مصنوعی و ساخته‌شده توسط انسان، از پتانسیل بسیار بالایی برای تغییر دنیا و آینده بشر برخوردار است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این ابزار شگفت‌انگیز، ساخته دست بشر است و بنابراین ذاتاً نقص دارد. با توجه به نقص‌های موجود در این فناوری لازم است تا در زمان استفاده از آن هوشیارانه برخورد کنیم و برای دستیابی به اطلاعات درست و دقیق مراحل خاصی را طی کنیم. مهم‌ترین مرحله استفاده از هوش مصنوعی شاید پرسیدن سؤال‌های مختلف از آن است؛ تا بتوانیم به اطلاعاتی دقیق و بر پایه حقایق علمی موجود، دست پیدا کنیم.

بنابراین، می‌توان گفت تنها در صورت استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی می‌توان این فناوری هیجان‌انگیز را به ابزاری بسیار کاربردی برای تغییر دنیا تبدیل کرد و از آن به جای یک سراب، به عنوان گنجینه‌ای از دانش در دل صحرا، یاد کرد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=17056

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *