ش٫ آذر ۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

چرا مرگ رسانه فرا رسیده؟

1 دقیقه خوانده شده
کمیل خجسته، فعال رسانه ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اتفاقات مهمی ناظر به فناوری در حال شکل گرفتن است. آمار گوگل‌ترند نشان می‌دهد واژه سواد دیجیتال از سواد رسانه در جستجوی جهانی پیشی گرفت. هوش دیجیتال هم چند وقتی است که تلاش می‌کند به‌جای بهره‌ی هوشی یا همان آی‌کیو خود را وارد حوزه‌ی تربیت و مدرسه کند. این‌ها به مثابه یک هشدار به اهالی رسانه است.
چرا مرگ رسانه فرا رسیده؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مشرق؛ پیش ازاین روزنامه‌های عصر گوتنبرگی از سبد مصرف زندگی خارج شده بود و حالا با مجهز شدن تلفن‌های همراه به دوربین‌های قدرتمند و اینترنت خبرگزاری‌ها با دو چالش بزرگ روبرو شده‌اند. یکی ظهور رسانه‌های اجتماعی بود که تکثیر خبر و کانال خبری را معنای جدیدی داد و دوم بروز پدیده‌ی شهروند خبرنگار بود که با آن گوشی‌های قدرتمند سریعتر از هر خبرنگاری امکان ثبت و ضبط اتفاق، انتشار و توزیع خبر را پیدا کرد.

هر جایی که اتفاقی می‌افتد قبل از هر خبرنگاری که بخواهد از محل کارش هماهنگ بشود که به منطقه حادثه و خبر برود یک شهروند دست به گوشی در حال همزمان ضبط و ارسال خبر است. کما اینکه پلتفرم ‌هایی مانند نشان و بلد و آب‌وهوا، کوه‌های یخیِ خبریِ ترافیکی و هواشناسی را از بین برده‌اند و سرویس‌های خبری را دستخوش تغییر کرده‌اند.

حتی این وسط پدیده‌ی اینفلوئنسرها به مسیر تولید محتوا جهت جدیدی داده است و با اینترنتی‌شدن تلفن‌های همراه مفهوم شبکه به‌عنوان عنصر مهم دیگری در کنار محتوا قرار گرفته است. به‌قول جوزف نای نویسنده کتاب قدرت نرم، برنده‌ها در جنگ‌های جدید کسانی هستند که از ترکیب شبکه و محتوا بهره‌مند باشند.‌

واقعیت این است که فناوری مبتنی بر اینترنت روزبه‌روز در حال خلق جهان جدیدی است. ظهور مفاهیم جدیدی مثل سواد دیجیتال، هوش دیجیتال، ظهور بازیگرانی مثل پلتفرم‌ها، هوش مصنوعی، اهمیت‌یافتن چیزهای جدیدی مثل داده ‌ها و داده‌های بزرگ و… پازل‌های سازنده‌ی آن آینده‌ی پیش‌روی نزدیک هستند. آنچه که مسلم است اینست که دنیا در حال دیجیتالیزه‌شدن است و سازمان‌های رسانه‌ای که این تغییر فناوری را به‌رسمیت نشناسند به‌زودی با سرنوشت محتوم پیری و مرگ سازمان روبرو می‌شوند.

چرا مرگ رسانه فرا رسیده؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *