ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چرا تامین اجتماعی در دوران کرونا همچنان بر الزامات سختگیرانه خود نسبت به رسانه ها پایبند است؟

1 دقیقه خوانده شده
بحث بیمه خبرنگاران همواره یکی از مطالبات اهالی رسانه بوده است. اما این بار قصد داریم از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنیم. اینکه مطالبات اهالی رسانه از سازمان تامین اجتماعی چیست و با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
چرا تامین اجتماعی در دوران کرونا همچنان بر الزامات سختگیرانه خود نسبت به رسانه ها پایبند است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ بلاغی مبین با اشاره به پافشاری شرکت های بیمه بخصوص تامین اجتماعی بر الزامات سختگیرانه خود نسبت به رسانه ها در دوران همه گیری کرونا، می گوید: این سازمان باید کاری کند، که کارفرما برای بیمه کارکنانش ترغیب شود، در حالی که این نوع الزامات سختگیرانه سبب می شود تا کارفرما از بیمه کردن کارکنانش بترسد و طبیعتا آمار اشتغال کاهش پیدا کند.

محمد حسن بلاغی مبین، مدیر مسئول پایگاه خبری منیبان در بیان مطالبه اهالی رسانه از بیمه تامین اجتماعی به شفقنا می گوید: اولین مطالبه ما از این سازمان این است که پایبند به قانون باشد. به عبارتی وقتی قانون شغل خبرنگاری را جزو مشاغل سخت قرار داده تا خبرنگاران و اهالی رسانه مشمول بازنشستگی زودتر از موعد شوند، چرا باید بشنویم که برخی از همکاران بعد از ۲۵ سال خدمت همچنان بیمه با بازنشستگی آن ها موافقت نکرده است؟

او می گوید: سازوکار مشاغل سخت برای بیمه خبرنگاری، در چند سال اخیر ایجاد شده است، درحالی که ما خبرنگارانی داشتیم، ۱۰ الی ۲۰ سال پیش به صورت عادی(نه خبرنگاری) بیمه شده اند. این افراد طبق قانون باید جزو مشاغل سخت قرار بگیرند ولی الان تکلیفشان مشخص نیست و برای بازنشستگی آن ها سخت گیری هایی می شود. به عبارتی خبرنگاران بسیاری داریم که ۳۰ سال از فعالیت خبریشان می گذرد و همچنان در بازنشسته شدن مشکل دارند. سازمان تامین اجتماعی باید به این مسئله دقت نظر داشته باشد و مشکل این افراد را رفع کند.

بلاغی مبین با اشاره به مشکلات اقتصادی بنگاه ها در دوران کرونا می گوید: در دوران کرونا فروش و درآمد رسانه ها به شدت کاهش پیدا کرده که طبیعتاً در بیمه کردن همکاران رسانه ای با مشکل مواجه هستند. نیاز است تا راهکاری برای حمایت اصحاب رسانه در این دوران اندیشیده شود.

او با اشاره به سخت گیری های بیمه تامین اجتماعی می گوید: سازمان بیمه الزاماتی برای پرداخت بیمه کارکنان قرار داده است که در این شرایط اقتصادی به کارفرمایان فشار مضاعفی می آورد. به عنوان مثال تاکید شده است که اگر تا فلان تاریخ بیمه کارکنان پرداخت نشود، بنگاه مشمول جریمه می شود. این الزام برای همه مشاغل دردسرساز است.

این مدیر مسئول همچنین اشاره می کند: گاهی رقم های عجیبی به ما داده می شود که فلان مبلغ را به عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنید. وقتی ما به صورت اتوماتیک و از طریق نرم افزار بیمه را پرداخت می کنیم، چرا باید مدتی بعد ابلاغیه مطالباتی برای ما بفرستند و مابه‌التفاوت آن را هم از ما بخواهند؟ بهتر است سازمان تامین اجتماعی در این زمینه شفاف تر عمل کند. این سازمان باید کاری کند، که کارفرما برای بیمه کارکنانش ترغیب شود، در حالی که این نوع الزامات سختگیرانه سبب می شود تا کارفرما از بیمه کردن کارکنانش بترسد و طبیعتا آمار اشتغال کاهش پیدا کند. البته برای کاهش بیکاری علاوه بر چنین اقداماتی، لازم است قانون کار هم دچار تغییرات عمده شود.

چرا تامین اجتماعی در دوران کرونا همچنان بر الزامات سختگیرانه خود نسبت به رسانه ها پایبند است؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *