س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چالش‌های مطبوعات در انتخابات؛ نامزدهای بی‌برنامه و هجوم تبلیغات خارجی

1 دقیقه خوانده شده
مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌های «آرمان ملی»، «آفتاب یزد»، «هفت صبح» و «جام جم» نقش و تاثیرگذاری رسانه‌ها در انتخابات سال ۱۴۰۰ را بررسی کردند. به گفته آنها این تاثیرگذاری پیش‌شرط‌هایی دارد که باید تامین شود. نامزدهای بی‌برنامه و تبلیغات خارجی هم از جمله تهدیدهای پیش رو عنوان شد.
چالش‌های مطبوعات در انتخابات؛ نامزدهای بی‌برنامه و هجوم تبلیغات خارجی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اهالی رسانه به نقش جدی و تعیین‌کننده رسانه‌ها در گرم‌تر شدن فضای انتخابات امسال اشاره کرد. به همین بهانه از مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌های «آرمان ملی»، «آفتاب یزد»، «هفت صبح» و «جام جم»درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو پرسیدیم.

در جستجوی علائم ملموس و قابل اعتماد

 حسین عبداللهی مدیر مسئول و سردبیر روزنامه آرمان ملی با اشاره به الزامات مشارکت حداکثری تاکید کرد: تمام سلایق مختلف در جامعه احساس کنند نماینده آنها بین نامزدهای نهایی وجود دارد. نامزدها باید برای رفع بحران برنامه داشته باشند و کابینه شان را بعد از تایید صلاحیت به روشنی معرفی کنند. همچنین باید گشایش اقتصادی با توافق برجام یا رفع موانع داخلی رخ دهد یا علایم قابل لمسی باشد که بشود به آن اعتماد کرد. وقتی که این اتفاقات افتاد، رسانه به عنوان پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم وارد عمل می‌شود و از طریق اعتمادسازی که از بالا شکل گرفته با ترویج آرامش، وحدت و تحرک نقش آفرینی می‌کند وگرنه رسانه به خودی خود نمی توانند از طرف خودش قولی به مردم بدهد.

باید بحران را بپذیرند

وی شرایط را بسیار سخت و بحرانی خواند و گفت: بحران مشارکت در انتخابات مجلس خودش را نشان داد. الان هم با بحران مواجه هستیم. اگر مسوولان پذیرفتند که این بحران وجود دارد می شود برایش نسخه پیچی کرد. آنها باید بپذیرند شرایط عادی نیست و در اقتصاد و مشارکت و فضای سیاسی با بحران مواجه هستیم.

نامزدها برنامه‌های مشخص ندارند

علیرضا کریمی، سردبیر روزنامه «آفتاب یزد» در پاسخ به این سوال که رسانه ها چگونه می‌توانند فضای سرد موجود را بشکنند توضیح داد: این موضوع بستگی دارد به این که بازیگران عرصه انتخابات چه کسانی هستند و چه برنامه هایی دارند. بسیاری از افراد برنامه‌های مشخص ندارند که رسانه ها بخواهند بر اساس آن فضای انتخاباتی را ترسیم کنند.

ترفندهای رسانه‌ای در زمان اندک

این روزنامه نگار توضیح داد: وقتی نامزدی کمتر از دو ماه زمان دارد خودش را عرضه کند، قطعا خروجی آن نامزد برنامه نیست. بلکه مقداری شعار و ترفندهای رسانه‌ای است. قطع به یقین بداخلاقی هم وجود خواهد داشت.

سردبیر روزنامه آفتاب یزد با بیان این که در ایران سیستم حزبی نداریم تاکید کرد: اگر یک سال قبل نامزدی معرفی می شد، در طول این زمان برنامه‌هایش را ارائه می داد. مثلا بایدن یک سال قبل انتخابات برنامه‌اش در مورد سیاست خارجی مشخص بود. وقتی فردی فقط یک ماه فرصت عرضه وجود دارد همه دنبال این هستند که یک موجی درست شود. در نهایت رییس جمهوری انتخاب می شود که موج‌های دو سه روز قبل از انتخابات به نفع او رقم خورده باشد.

شبکه‌های اجتماعی مدیون مطبوعات هستند

از آرش خوشخو،مدیر مسئول و سردبیر روزنامه‌ «هفت صبح» درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو پرسیدیم.

وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان این که شبکه های اجتماعی در تولید محتوا نقش چندانی ندارد گفت: محتوا را معمولا مطبوعات تولید می‌کنند و شبکه های اجتماعی آن را بازنشر می‌کنند. انتخابات بحثی جدی و پیچیده است و شبکه‌های اجتماعی در این موضوع باز هم مدیون مطبوعات هستند.

به نظر من در بزنگاه های حساس مثل انتخابات، مطبوعات نقش مهم‌تر و بیشتر از شبکه های اجتماعی دارند. چون کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی خیلی نمی توانند روی اتفاقات متمرکز و عمیق بشوند و در نهایت به نویسندگان مطبوعات وابسته هستند.

اهمیت محتوا از قالب و فرم بیشتر است

مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام جم در پاسخ به این سوال که کدام رسانه در انتخابات امسال تاثیر بیشتری دارد توضیح داد: من به تفکیک قالبی رسانه‌های سیاسی معتقد نیستم. متغیرهای زیادی در تاثیر گذاری رسانه ها از قالب و شکل و فرم گرفته تا قدرت برند (نام) و میزان حرفه‌ای بودن آن رسانه نقش دارد. نباید فقط موضوع بستر و قالب رسانه را در نظر بگیریم ظاهر قضیه این است که روزنامه ها مخاطب خودشان را از دست داده اند. ولی ممکن است یک روزنامه‌ در فضای کاملاً حرفه‌ای حوزه نیاز مخاطب را شناسایی کند و بتواند صریح و بی پرده با مخاطب حرف بزند.

وی با بیان این که روزنامه ممکن است بتواند از یک رسانه نوین و اینترنتی جلو بزند افزود: به نظر من اهمیت محتوا از قالب و فرم بیشتر است. ولی طبیعتاً کسی که در رسانه های نو کار می کند، محدودیت های کمتری دارد. رسانه نوین اگر به محتوای خوبی برسد با توجه به زیرساخت که دارد می تواند تاثیر گذار باشد. روزنامه‌نگار در هر رسانه‌ای باید خودش را به حوزه نیاز مخاطب نزدیک کند و آن حرف را به زبان ساده و همه فهم و جذاب مطرح کند.

باید سوء برداشت ها را برطرف کنیم

مدیرمسئول روزنامه جام جم با اشاره به به چالش‌های جدید در این انتخابات گفت: موضوع شرکت در انتخابات هم به خاطر کرونا و هم پاره ای مشکلات اقتصادی مهم است. مسئولان باید تمهیداتی بیندیشد که مردم با رعایت شیوه‌نامه ها در انتخابات شرکت کنند. همچنین باید مسائلی را که باعث دلزدگی بعضی مردم شده‌اند برطرف کنیم. در مقاطع مختلفی مردم با حضور خود در انتخابات توانستند فضای کشور را عوض کنند. جمعی از مردم سوء برداشت دارند که باید سوء برداشت ها را برطرف کنیم.

وی افزود: جریان مقابل ما که دشمن ماست، بیکار ننشسته و با همه ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای‌اش روی بی‌خاصیت کردن انتخابات و مشارکت مردم کار می کند. ما با یک جبهه بزرگ رسانه‌ای در خارج از کشور مواجه هستیم که دارد ثانیه به ثانیه روی موضوع تحریم و مشارکت و بی‌تاثیر نشان دادن انتخابات کار می کند. هر چقدر بگوییم بصیرت مردم بالاست در نهایت بخش‌هایی از جامعه از این تبلیغات تأثیر می‌پذیرند. رسانه‌های داخلی نبرد بزرگی در پیش دارند و خدا باید کمک کند که بتوانیم موثر باشیم.

گفتنی است سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

چالش‌های مطبوعات در انتخابات؛ نامزدهای بی‌برنامه و هجوم تبلیغات خارجی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *