ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

پرداخت حق بیمه های سه ماه اول امسال به حساب سازمان تامین اجتماعی

1 دقیقه خوانده شده
پرداخت حق بیمه های سه ماه اول امسال به حساب سازمان تامین اجتماعی

از اوایل اسفند ۹۸ تا امروز شیوع ویروس کرونا معیشت بخش بزرگی از خانواده هنرمندان کشورمان (به ویژه موسیقی و تئاتر) را تحت تاثیرقرار داده است. متاسفانه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در این شرایط بحرانی حال و روز خوبی ندارند و به لحاظ اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر؛ از آنجایی که بیماری کووید ۱۹ به صورت پاندمی در آمد و تقریبا تمام کشورهای جهان را درگیر خود کرد، بسیاری از دولت ها برای حمایت از اقشار آسیب پذیر دست به اقدامات مختلفی زدند تا شاید بتوانند از شدت بحران اقتصادی کرونا در کشورهای خود بکاهند. شیوع این ویروس در سراسر دنیا موجب شد اغلب دولت ها ناگزیر به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی (distancing social ) شوند. یکی از نخستین قربانیان وضع قوانین فاصله گذاری اجتماعی، اجراهای صحنه ای (کنسرت، نمایش و…) بودند چراکه ماهیت کلی این نوع برنامه هاشکل گیری اجتماعات با تراکم بسیار بالاست،این در حالی است که از دید کارشناسان تراکم بالای جمعیت در یک محیط مانند آتشی درخرمن کاه است و امکان دارد یک ملت را با عواقبی جبران ناپذیر مواجه کند؛ از این رو تقریبا می توان گفت همه اهالی هنر خانه نشین شدند و بدنه اقتصاد ما نیز با کاهش چشمگیر درآمد این قشر مواجه شد. دولت جمهوری اسلامی ایران هم مانند اغلب دول سراسر جهان اقداماتی را طراحی کرد تا هر چه زودتر بتواند با بروز بحران معیشتی در بین هنرمندان مقابله کند. یکی از این اقدامات برای اهالی هنر، بحث بخشودگی سه ماهه حق بیمه ای بود که از طریق صندوق اعتباری هنر خدمات رسانی می شود. در ابتدا به نظر می رسید با طرح نسبتا خوبی مواجهیم اما متاسفانه این طرح در مراحل اجرایی با مشکلاتی روبه رو شد که نارضایتی هایی را در بین بیمه شدگان این صندوق به دنبال داشت. تاخیر در پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی، قطع شدن بیمه برخی هنرمندان، بروزناهماهنگی در بین مجموعه های اجرایی و… تنها بخشی از مشکلات اجرای این طرح بود که با کمال تاسف باید گفت در برخی موارد موجب عمیق ترشدن شکاف بی اعتمادی میان اهالی فرهنگ وهنر و مسئولان دولتی نیز شد؛ هرچند در این بین بخشی از تقصیر نیز به گردن هنرمندان بیمه شده بود که با بی نظمی و شتابزدگی دست به اقداماتی خلاف توصیه های مسئولان زدند و موجب تشدید مشکلات شدند.

سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این گفت و گو به سئوالات چنین پاسخ داد:
 پیش از طرح هر مسئله ای لطفا دلایل تاخیر در واریز حق بیمه های ۳ ماه نخست امسال را توضیح دهید:
صندوق اعتباری هنر از ابتدای سال عنوان کرد هنرمندانی که از طریق صندوق بیمه شده اند، به دلیل شیوع ویروس کرونا مشمول بخشودگی سه ماهه شده اند و نیازی به پرداخت حق بیمه ۳ ماه نخست سال ۹۹ ندارند، اما متاسفانه بی دقتی،بی اعتمادی و بی توجهی بسیاری از هنرمندان موجب بی نظمی در این رویه شد چراکه در پی اطلاعیه های که منتشر شد عده ای از بیمه شدگان نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کردند. عده دیگری نیز فیش واریز را اخذ کرده اما حق بیمه را نپرداخته بودند، اما خوشبختانه بخشی از اعضا نیز با اعتماد به خبر بخشودگی سه ماهه، هیچ یک از این دو مورد را انجام نداده بودند. بی نظمی های یادشده موجب شد کار ما از روالی که پیش بینی شده بود خارج شود و در محاسبه و واریز وجوه به حساب تامین اجتماعی به مشکل برخوردیم. متاسفانه این روند در هر ۳ ماه فروردین،اردیبهشت و خرداد امسال ادامه داشت که موجب هدررفت انرژی زیادی از کارمندان صندوق برای تفکیک این ۳ دسته شد (حدود ۴۰ هزار نفر زیرپوشش بیمه و ۷۵ هزار نفر نیز عضو صندوق اعتباری هنر هستند).
 آیا صندوق اطلاعیه ای هم در این زمینه منتشر کرد؟
بله؛ باوجود این بی نظمی پیش آمده دراطلاعیه های که رسماً منتشر شد، اعلام کردیم که بیمه هیچ یک از هنرمندان قطع نخواهد شد ونیازی نیست که اعضا نگران این موضوع باشند.ما نیز در توافقاتی که با سازمان تامین اجتماعی داشتیم مقرر شد بیمه هنرمندان تا پایان مرداد به هیچ وجه قطع نشود وخوشبختانه با تمام سختی های این کار بالاخره موفق شدیم این مشکل را حل کنیم.
اما برخی بیمه شدگان مدعی شده اند که بیمه آنها قطع شده است.
متاسفانه این امر صحت دارد، اما مسئولیت قطعی بیمه این دسته از افراد برعهده صندوق نیست، چراکه تمام افرادی که به ما مراجعه کرده اند و از قطعی بیمه شکایت می کنند حق بیمه پیش از فروردین ۹۹( اسفند ۹۸ )را نپرداخته اند و به دلیل بدهی این افراد صندوق نیز نمی توانست برای پرداخت حق بیمه ۳ ماه نخست امسال اقدام کند.
متاسفانه همین مسئله باعث شد بیمه برخی  اعضا قطع شود اما تعداد این عده بسیار اندک وحتی قابل صرفنظر است، اما چون این دوستان صدای بلندتری داشتند اعتراضشان شنیده می شد و کسی به توضیحات صندوق دقت نمی کرد.

با این تفاسیر آیا می توان گفت که درحال حاضر صندوق اعتباری هنر حق بیمه سه ماهه تمامی بیمه شدگان را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است؟
دقیقا همینطور است. ما تمامی حق بیمه های۳ ماه اول امسال را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده ایم؛ جز همان عدهای که ازاسفند ۹۸ بدهی داشتند و به طبع امکان پرداخت حق بیمه آنها در سال ۹۹ وجود نداشت. البته ممکن است برخی از افرادی که خودشان به پرداخت حق بیمه مبادرت ورزیده اند هنوز مبالغ مورد نظر به حساب شخصی آنها واریز نشده باشدکه این موضوع نیز به زودی حل می شود و صندوق تمامی این وجوه را به این گروه از هنرمندان عودت خواهد داد.
باتوجه به این مسئله بیمه شدگان موظفند که اکنون حق بیمه خود را به طورکامل و طبق روال سابق واریز کنند؟
توجه داشته باشید که حق بیمه همه اعضای ما (غیر از آن بخش کوچکی که پیشتر توضیح داده شد)، پرداخت شده و آنها می توانند با خیال آسوده بیمه تیر را دریافت و حق بیمه مرداد وشهریور را نیز پرداخت کنند تا در ماه های آینده دچار مشکل نشوند.

 باتوجه به نکاتی که اشاره کردید می توان به طور خلاصه گفت که بیمه هیچ یک از اعضا به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه ۳ ماه بهار۹۹ قطع نشده است؟
به هیچ وجه چنین موردی امکان ندارد وهمانطور که اشاره شد اگر بیمه شخصی قطع شده قطعا به دلیل بدهی اسفند وی بوده که به همین علت امکان پرداخت حق بیمه در ماه های نخست امسال برای صندوق وجود نداشته است.
ما در تحقیقات میدانی که صورت داده ایم با عده ای مواجه شدیم که مدعی اند حق بیمه ای که خودشان واریز کرده اند به مراتب بیشتر از مبالغی است که صندوق به حساب آنها عودت داده است؛ آیا این امر صحت دارد و اگر صحیح است دلیلش چیست؟
همانطور که پیشتر گفته شد صندوق اعتباری هنر حق بیمه  و سرانه درمان افرادی را که  فیش دریافت نکرده و وجهی واریز نکرده بودند، پرداخت کرده اما حق بیمه گروهی که این مبالغ را قبل از ما پرداخت کرده بودند به حساب شخصی شان عودت داده شده است؛ به بیان دیگرما این مبالغ را به خود اعضا عودت داده ایم وبه طبع پولی بابت حق بیمه این عزیزان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. در این بین ممکن است برخی اشخاص تفکیک بین حق بیمه و سرانه درمان را قائل نشده باشند؛ یعنی صندوق حق بیمه همه افراد  واجد شرایط را به طورکامل پرداخت کرده است و سرانه درمان را جداگانه به حساب این افراد واریز خواهد کرد. اما آنچه که با اطمینان می توان گفت این است که حق بیمه همه افراد به طورکامل پرداخت شده، چراکه صندوق همه این موارد را به صورت اتوماتیک (مفاصا) انجام داده و هیچ موردی را به روش دستی محاسبه و واریزنکرده است. اما امکان خطا نیز همیشه وجود دارد و ممکن است موارد استثنا هم در این بین وجود داشته باشند.
 آیا امکان پیگیری برای افرادی کهً استثنائا حق بیمه و سرانه درمان را به طورکامل دریافت نکرده اند، وجود دارد؟
بله؛ حتما این امر ممکن است و پیگیری صورت می پذیرد. ممکن است اشتباهی رخ داده باشد.همانطور که توضیح داده شد احتمال دارد افرادانگشت شماری نیز مبالغ را به طور کامل دریافت نکرده باشند که در این صورت می توانند از طریق صندوق برای دریافت تمام و کمال این وجوه اقدام کنند.
 مسئله دیگری که این روزها بسیارموردتوجه رسانه ها قرار دارد بحث بیمه کرونا است. به نظر می رسد صندوق اعتباری هنر هم در این زمینه اقداماتی را صورت داده است.
خب یکی از اقدامات صندوق برای جبران ضررو زیان ناشی از تعطیلات کرونایی، تمدید رایگان بیمه اعضا در ۳ ماه نخست امسال بود. یعنی صندوق به ازای تمامی بیمه شدگان حدود ۶۰۰هزار تومان حق بیمه را بلاعوض پرداخت کرده تا کمی از بار این شرایط نامساعد از روی قشرهنرمند جامعه برداشته شود.  این بیمه در صورت ابتلای فردبیمه شده به ویروس کرونا تا سقف ۲ میلیون تومان هزینه درمان پیش بینی کرده و اگر خدای ناکرده فرد مبتلا در اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست بدهد نیز ۲۰ میلیون تومان غرامت فوت پرداخت می شود. البته یک طرح جدید نیز با عنوان بیمه «معوض بیکاری ناشی از ایام کرونا» در دست اجراست که به لطف خدا در هفته های آتی ثبت نام آن را آغازخواهیم کرد.
شرایط دقیق این بیمه ها چه زمانی اعلام می شود؟
ان شاالله در هفته های آینده جزئیات این مسئله به اطلاع عزیزان خواهد رسید.
و اما به عنوان پرسش آخر؛ آیا صندوق اعتباری هنر با بیمه سرمد ادامه همکاری می دهد؟
بیمه ۳ ماه نخست سال با بیمه سرمد تمدید وخوشبختانه مشکلات در این زمینه حل شد. برای بیمه یک ساله هنوز معلوم نیست که با چه بیمه ای قرارداد همکاری منعقد شود اما به زودی این امرنیز مشخص خواهد شد.

پرداخت حق بیمه های سه ماه اول امسال به حساب سازمان تامین اجتماعی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *