ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

پاسخ مدیر مسئول اعتدال: مطالبه خبرنگاران از تامین اجتماعی چیست؟

1 دقیقه خوانده شده
بحث بیمه خبرنگاران همواره یکی از مطالبات اهالی رسانه بوده است. اما این بار قصد داریم از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنیم. اینکه مطالبات اهالی رسانه از سازمان تامین اجتماعی چیست و در این دو سال اخیر با چه مشکلاتی مواجه بوده اند؟
پاسخ مدیر مسئول اعتدال: مطالبه خبرنگاران از تامین اجتماعی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد جواد بربریان، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «اعتدال»  با اشاره به غیبت های مکرری که مامور بیمه به دلیل عدم حضور خبرنگاران در پشت میزهایشان رد کرده است و عدم شناخت از ماهیت کار خبری، می گوید: انتظار می رود، شعبه های تامین اجتماعی و بازرسان آن ها  نسبت به ماهیت کار رسانه و خبرنگاری آشنا شوند و آموزش ببینند و بدانند که ماهیت کار خبرنگاری لزوماً حضور در رسانه و پشت میز نیست.

بربریان در بیان مطالبات اهالی رسانه از سازمان تامین اجتماعی، به شفقنا می گوید: متاسفانه شرکت بیمه، رسانه ها را مثل کارگاه ها و  شرکت های خدماتی  می بیند. به عبارتی بازرس بیمه هرگاه به مجموعه می آید انتظار دارد که همه خبرنگاران و عوامل خبری پشت میزهایشان باشند. در غیر این صورت برایشان غیبت رد می کند. درحالی که ماموریت رسانه و خبرنگاری کاملاً متفاوت و برعکس آن چیزی است که دوستان بیمه ای ما تصور می کنند. کار خبرنگار حضور در حوزه خبری جهت تهیه گزارش و اخبار روزانه است. انتظار می رود، شعبه های تامین اجتماعی و بازرسان آن ها  نسبت به ماهیت کار رسانه و خبرنگاری آشنا شوند و آموزش ببینند و بدانند که ماهیت کار خبرنگاری لزوماً حضور در رسانه و پشت میز نیست. بلکه تنها بعدظهر و عصرها به مجموعه رسانه ای خود برمی گردند و آنچه را که در حوزه های خبری تهیه کرده اند، منتشر می کنند.

او ضمن تاکید بر اینکه آشنایی بازرسان بیمه نسبت به ماهیت کار خبری بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از مشکلات رسانه ها را حل خواهد کرد، می گوید: در این زمینه نیازمند یکسری آموزش ها و دستورالعمل ها هستیم. در ایام کرونا هم به دلیل دورکار شدن رسانه ها، این مشکل بیشتر شده و مامور بیمه وقتی می بیند که خبرنگاران و افراد تحریریه پشت میزهایشان نیستند، غیبت رد می کند و گاهی عبارت 《کارگاه تعطیل است》را ثبت می کند. این نگاه، مشکلات مدیران رسانه ها را زیاد کرده است.

بربریان با اشاره به سختی کار و زیان آور بودن کار خبرنگاری می گوید: در اوایل سختی و زیان آور بودن کار خبری ثبت شد ولی رسانه ها با همان رویکرد قبلی بیمه خبرنگارانشان را رد می کردند و به دلیل عدم آگاهی و مشکلات مالی رسانه ها، از درج عنوان 《خبرنگار》 خودداری می کردند. الان بیمه ایراد می گیرد که عنوان شغلی فرد 《کارگری》،《خدماتی》و 《کارمندی》نوشته شده درحالی که باید 《خبرنگاری》ثبت می شد تا زیان آور بودن کار را محاسبه کنیم. هرچند اگر عنوان 《خبرنگاری》می زدند باید مبلغی بیش تر از طرف کارفرما، به شرکت بیمه واریز می شد. به عبارتی مبلغ بیمه شغل های سخت، بالاتر از شغل های عادی است. این مسئله مشکلاتی برای خبرنگاران ایجاد کرده است. به عبارتی خبرنگاری که باید با ۲۰ سال خدمت بازنشست شود، با مراجعه به بیمه متوجه می شود که جزو شغل های زیان آور معرفی نشده و باید برای بازنشست شدن، ۳۰ سال خدمت کند.

او پیشنهاد می کند: معاونت وزارت ارشاد اسلامی می تواند از طریق ارتباطی که با سازمان تامین اجتماعی دارد به نحوی این مشکل را حل کند.

این مدیر مسئول با اشاره به مشکلات اقتصادی رسانه ها در ایام کرونا می گوید: از زمانی که کرونا وارد کشور شد و همانند سایر شغل ها مشکلاتی برای رسانه ها  هم ایجاد و بحث دورکاری خبرنگاران، کم شدن تعداد نیروها و آسیب دیدن درآمدهای رسانه ها بود که به طور جدی مشکل ایجاد کرد. انتظار داشتیم که سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت وام های کرونایی و کمک های بلاعوض به رسانه ها، تا حدی مشکلات را برطرف کند، ولی متاسفانه این امر به دلیل یکسری سختگیری های بانک ها محقق نشد. تقاضا داریم که سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، نسبت به بحث های بیمه ای و بهره مندی رسانه ها از تسهیلات بیشتر، توجه فزون تری به رسانه ها داشته باشند.

پاسخ مدیر مسئول اعتدال: مطالبه خبرنگاران از تامین اجتماعی چیست؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *