وقتی رسانهها روابط عمومی میشوند
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ در حالی که ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی نامیده شده است که کماکان چالشهای بین خبرنگاران و مدیران روابط عمومی در استان قزوین بهقوت خود باقی است؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع شاهد درگیری بین خبرنگاران و روابطعمومیها بهخاطر انتشار اخبار چالشی و منفی از عملکرد یک دستگاه یا سازمان هستیم. البته در این میان برخی رسانهها هستند که با انتشار اخبار صرفاً مثبت به تریبون و روابط عمومی دستگاههای اجرایی در حوزه ارائه و نشر بیلان کاری بدل شدهاند و از این طریق در دل مدیران دستگاههای اجرایی جا باز کردهاند.
عملکرد جزیرهای روابطعمومیها و رسانههای سوگلی
سردبیر خبرگزاری بسیج قزوین در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از عملکرد جزیرهای روابطعمومیها و دستگاههای اجرایی استان اظهار داشت: متأسفانه بهجز روابط عمومی استانداری که با خبرنگاران در تعامل همیشگی است، باقی مدیران روابط عمومی دستگاههای مختلف بهندرت با خبرنگاران ارتباط میگیرند.
سهیلا عظیمی با بیان اینکه بیشتر روابطعمومیها برای خود رسانههای معتمد و سوگلی تعریف کردهاند، افزود: بنابراین بیشتر مدیران روابط عمومی دستگاههای دولتی در استان خودشان خبر را تنظیم میکنند و برای چنین رسانههایی میفرستند تا این رسانهها خبر را منتشر کنند.
وی درباره دادوستد مالی برخی مدیران روابط عمومی با برخی رسانههای نورچشمی هم عنوان کرد: این مورد را زیاد در فضای رسانه و خبرنگاران شنیدهام؛ ولی نمیتوانم آن را تأیید یا رد کنم.
نفوذ برخی رسانهها در ساختار روابطعمومیها
این خبرنگار قزوینی با ذکر اینکه مدیران روابط عمومی باید پاسخگوی نیازها و سؤالات مردم درباره ضعفها و مشکلات هم باشند، تصریح کرد: وقتی فضای بستهای در حوزه انتشار اخبار یک دستگاه دولتی وجود داشته باشد، راه برای رسانههای مستقل بسته میشود و برخی رسانهها تلاش میکنند با اعتمادسازی در ساختار این روابطعمومیها نفوذ و برای خود رانت مالی و رسانهای ایجاد کنند.
عظیمی ادامه داد: بنابراین بسیاری از ادارات و دستگاهها هستند که فقط چند خبرگزاری وابسته به دولت اخبار آنها را منتشر میکنند و ما هم هیچکدام از اخبار آنها را نشر نمیدهیم که این البته نوعی منطقه امن برای مدیران ایجاد میکند که بهخیال خودشان برای همیشه از دردسر پاسخگویی به رسانههای مستقل و منتقد خلاص شوند.
روابطعمومیهای استان اخبار را کانالیزه نشر میدهند
همچنین یکی از فعالان باسابقه رسانه در استان قزوین در گفتوگو با خبرنگار تسنیم ضمن ابراز نارضایتی از تعامل مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی و دولتی با رسانهها اظهار داشت: آنچه در حوزه روابطعمومیهای استان قزوین میبینیم، عدم اجرای گردش آزاد اطلاعات و انتشار کانالیزه اخبار توسط آنهاست.
صادق چگینی اضافه کرد: آنچه از سوی روابطعمومیهای استان قزوین به رسانهها و خبرگزاریها ارائه میشود، اخبار و اطلاعاتی است که بهدرد خود دستگاه اجرایی میخورد و هیچکدام از سؤالها و مطالبات مردم را پاسخ نمیگوید.
روابطعمومیهایی که جای رسانه را میگیرند
از سوی دیگر، مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین با اشاره به آسیب ارتباط بین روابطعمومیها و خبرنگاران گفت: گاهی روابطعمومیها جای رسانهها را اشغال میکنند که در این فضا نقش رسانه کمرنگ میشود و فقط اخباری تولید میشود که به تمجید از مدیر اختصاص دارد و مسایل منفی، چالشها، درخواست و مطالبات مردم کمتر عنوان میشود.
سیدحسین بینیاز با اشاره به دلایل ایجاد چنین رویهای در روابطعمومیها گفت: شاید یکی از دلایل آن این باشد که وقتی روابط عمومی رسانهها را برای حضور در یک جلسه خبری دعوت میکند، افراد انگشتشماری حضور پیدا میکنند و همین اتفاق باعث شده است خود کارشناس روابط عمومی مسئولیت تولید خبر را بهعهده بگیرد.
وی با تأکید بر اهمیت حضور خبرنگاران در نشستهای خبری ادامه داد: به هر حال وقتی از یک خبرنگار دعوت میکنیم در جلسهای حضور داشته باشد، همان خبرنگار میتواند در حاشیه جلسه درخواست و پرسشهای مردم را از مدیر یا مسئول مربوطه بپرسد که گاهی اوقات همین مصاحبهها بسیاری از شبهات و شائبهها را رفع میکند.
وضع بد معیشتی جسارت رسانهها را کم کرده است
مدیرکل روابط عمومی استانداری با اشاره به اوضاع اقتصادی بد رسانهها در استان اضافه کرد: آنچه جسارت را از خبرنگاران گرفته، بحث معیشت است؛ بهطوری که در استان قزوین میبینیم که اگر یک پایگاه خبری رسالت خود را بدون کموکاست انجام دهد و مستقل باشد، بعد از مدتی باید دفتر کار خود را ببندد و به شغل دیگری روی آورد.
بینیاز ادامه داد: همین موضوع باعث میشود که برخی رسانهها ارتباطهای پشتپردهای برقرار کنند و به همین خاطر چنین رسانههایی آنطور که باید پاکدستانه انجام وظیفه نمیکنند.
به گزارش تسنیم، بهنظر میرسد ارتباط غیرحرفهای خبرنگاران و روابطعمومیها در استان قزوین بهدلیل غیرحرفهای بودن عمده افراد این ۲ قشر در استان قزوین است؛ بهطوری که برخی رسانهها دفاتر خبری خود را به مغازهای برای کسب تبدیل و با انتشار اخبار مدیران دفاتر خبری خود را اداره میکنند.