ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مراعات عدالت و آزادی در رسانه‌های بزرگ جهان با نقد جدی مواجه است

1 دقیقه خوانده شده
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تاکید کرد: حضور و مراعات عدالت و آزادی در رسانه های بزرگ جهان با نقد جدی مواجه است و این رسانه ها نتوانسته‌اند تصویری مطلوب از عدالت و آزادی را در افق کارکردهای رسانه ای خود ایجاد کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مراعات عدالت و آزادی در رسانه‌های بزرگ جهان با نقد جدی مواجه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ سید عباس صالحی  دردهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با ارسال پیامی تصویری عدالت و آزادی را دو گوهر دیرین و زرین انسانی عنوان کرد و گفت: در عصر رسانه‌ای رعایت این دو اصل و نیز چگونگی تعادل و توازن میان آنها در حوزه رسانه، از دغدغه های جدی انسان امروز است.

وزیر فرهنگ با بیان این که رسانه های مهم جهان با چند مشکل مواجه هستند اظهار داشت: یکی از سئوالات مخاطبان این است که چه مقدار از موضوعات جهانی و مسائل اقوام و مناطق در رسانه های بزرگ و کلاسیک حضور دارند. سنت و روال این رسانه‌ها چنین است که موضوعات پرتکرار و پربسامد آنها حداکثر مربوط به ۱۰ تا ۲۰ درصد مناطق جهان است. بخش مهمی از مسائل و دغدغه های مردم جهان، در سطح رسانه های رسمی مغفول‌اند و یا بسیار در حاشیه قرار دارند. در رسانه های جدید گرچه دامنه سوژه ها و افراد گسترش یافته است، اما همچنان سهم محدودی از جوامع و موضوعات انسانی را مورد توجه قرار می‌دهند.

صالحی مناسبات رسانه ها با ثروت و قدرت را موضوعی مهم عنوان کرد و توضیح داد: از آنجا که رسانه های بزرگ نیازمند امکانات اولیه وسیع و پشتیبانی مالی گسترده هستند خواسته و ناخواسته منافع شخصی، گروهی و طبقاتی سهامداران اصلی رسانه ای را مورد توجه قرار می‌دهند و محتوایی که در تضاد با آن خواسته‌ها هستند مورد غفلت واقع می شوند. بدین گونه عدالت و آزادی رسانه‌ای در مسلخ قدرت و ثروت ذبح می شوند.

وزیر فرهنگ افزود: رسانه‌های بزرگ جهان در کارکردهای رسانه‌ای خودشان تعادل و عدالت را رعایت نمی‌کنند. رسانه‌ها باید کارکردهایی چون نقش‌ خبری، نظارت بر محیط، آموزشی، انتقال تجارب، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت را به خوبی اجرا کنند. در حالی که رسانه‌ها غالبا به دو بخش خبری و سرگرمی تمرکز دارند و کارکرد ایجاد همبستگی اجتماعی در سطح جهانی و ملی از یاد برده اند. همچنین آنها توجه اندکی به نقش آموزش دارند. این غفلت ها موجب شدند این رسانه ها سهم اندکی برای تقویت صلح جهانی و منطقه ای داشته باشند.

صالحی با بیان این که حضور و مراعات عدالت و آزادی در رسانه های بزرگ جهان با نقد جدی مواجه است تاکید کرد: این رسانه ها نتوانسته‌اند تصویری مطلوب از عدالت و آزادی را در افق کارکردهای رسانه ای خود ایجاد کنند.

دو رقیب عمده در برابر شبکه های رسانه‌ای بزرگ

وی با یادآوری این نکته که اکنون دو رقیب عمده در برابر شبکه های رسانه‌ای بزرگ رخ نموده اند توضیح داد: گسترش رسانه های کوچک محلی و منطقه ای و جهانی یکی از اتفاقات عصر حاضر است. آنها می توانند با ارتباط با یکدیگر تحقق عدالت و آزادی رسانه ‌ی را در دسترس قرار دهند. همچنین توسعه رسانه‌های کاربرمحور، قدرت رسانه‌ای هر شهروند یک رسانه را پدید آورده است.

صالحی افزود: این دو گونه رسانه که در حال توسعه و هم افزایی با هم هستند، فرصت های جدیدی را در آفاق عدالت و آزادی رسانه ای پدید آورده اند. جوامع اسلامی می توانند با این دو پدیده و با همگرایی بیشتر سهم و جایگاه مناسب‌تری را در تولید و مصرف عادلانه رسانه‌ای بیابند.

به گزارش ایرنا، دهمین دوره اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با عنوان «عدالت رسانه‌ای و آزادی بیان» پس از وقفه‌ای دو ساله در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما در تهران و ۶ شهر مختلف از جهان اسلام شامل کابل، بغداد، بیروت، غزه، صنعا و استانبول و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *