د٫ تیر ۱۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

هوش مصنوعی چگونه صنعت خبر را متحول می‌کند؟

1 دقیقه خوانده شده
کسب‌و‌کار اخبار در حال از هم پاشیدن است و هوش مصنوعی می‌آید تا کار را تمام کند؛ حداقل این چیزی است که برخی نگران وقوعش هستند، ورود AI به صنعت خبر.
هوش مصنوعی چگونه صنعت خبر را متحول می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از زیگپ؛  هوش مصنوعی اولین و مطمئنا آخرین فناوری نیست که وضعیت روزنامه‌نگاری را دگرگون می‌کند. تلگراف و سپس تلفن به خبرنگاران اجازه می‌داد تا از هزاران مایل دورتر پیام ارسال کنند. ماشین Linotype در دهه ۱۸۸۰ کاردستی پرکار از نوع تنظیم دستی را از بین برد. رادیو فورا اخبار را انتقال داد. کامپیوترها جایگزین Linotype شدند و هزاران کارگر ماهر تولید را بی‌کار کردند.

ارتعاشات اولیه هوش‌مصنوعی قبلا اتاق خبر را تکان داده است. یکی از نقاط ضعف فناوری جدید در CNET و Sports Illustrated ظاهر شد، جایی که ویراستاران اجازه دادند هوش‌مصنوعی با نتایج فاجعه‌باری کار کند.

ورود هوش‌مصنوعی به صنعت خبر

در جاهای دیگر رسانه‌های خبری، هوش‌مصنوعی در حال نوشتن سرفصل‌ها، مدیریت دیوارهای پرداخت برای افزایش اشتراک، انجام رونویسی، تبدیل داستان‌ها در فیدهای صوتی، کشف داستان‌های نوظهور، بررسی واقعیت، ویرایش کپی و موارد دیگر است.

«فلیکس ام. سایمون» کاندیدای دکترا در آکسفورد، اخیرا مقاله‌ای درباره آینده روزنامه‌نگاری هوش‌مصنوعی منتشر کرده است که بسیاری از مطالعات اولیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. سایمون با ترسیم آینده‌ای که نه مصیبت‌بار است و نه آرمان‌شهری، هم جنبه‌های منفی و هم جنبه‌های مثبت ورود هوش‌مصنوعی به حوزه خبر را بررسی می‌کند.

برخلاف انقلاب‌های فناوری قبلی، هوش مصنوعی آماده است تا تجارت را در هر سطحی تغییر دهد. اگر به طور موثر از آن استفاده شود، قول می‌دهد که اخبار را دقیق‌تر و به موقع‌تر انتقال دهد. اگر از آن بیهوده استفاده شود، اقیانوسی از هرزنامه ایجاد می‌کند. هر جا که بتوان تولید و توزیع اخبار را خودکار یا «هوشمندتر» کرد، نقش هوش مصنوعی مطمئنا افزایش خواهد یافت.

سایمون می‌گوید اما آینده هنوز نوشته نشده است. هوش مصنوعی در اتاق خبر هم به همان اندازه بد یا خوب خواهد بود که توسعه‌دهندگان و کاربرانش آن را می‌سازند.

نشریه «پولیتیکو» در این زمینه با سایمون گفتگویی کرده که در ادامه آن را می‌خوانید.

  • گزارش شما حاکی از آن است که هوش‌مصنوعی هم‌اکنون هم در اتاق خبر حضور دارد.

این حضور فقط در اتاق خبر نیست، در سازمان‌های خبری به طور گسترده‌تر است، و اتاق های خبر بخشی از آن هستند. اگر اخبار را روی تلفن یا رایانه مصرف و هر نوع توصیه مقاله را دریافت می‌کنید، در بیشتر موارد این موارد محصول هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است.

کاربر نهایی کمتر از استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری در تولید اخبار آگاه است، مانند کشف اطلاعات در مجموعه داده‌های بسیار بزرگ، که به خبرنگاران تحقیقی کمک می‌کند تا داستان‌هایی را در این مجموعه‌های بزرگ داده پیدا کنند. یا چیزی نسبتا رایج، مانند ضبط کردن صدا و سپس رونویسی توسط هوش مصنوعی.

  • دیگر استفاده‌های مشخص هوش‌مصنوعی در صنعت خبر چیست؟

نشریه Daily Maverick در آفریقای جنوبی محتوای اصلی با فرم طولانی را به سیستم‌های هوش مصنوعی می‌دهد که خلاصه‌ها را به شکل «بولت‌پوینت» می‌فرستد. در روزهای قبل از هوش مصنوعی، شما باید از یک روزنامه‌نگار می‌خواستید که این خلاصه و آن نکات را بنویسد. یکی دیگر از این موارد این است که مقالاتی با صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای شما خوانده می‌شود. یا اگر دچار اختلال بینایی هستید، هوش مصنوعی اخبار را برای‌تان می‌خواند و به‌راحتی در جریان خبرها قرار می‌گیرید.

  • چه نوع نقشه راهی برای پذیرش هوش‌مصنوعی در اتاق‌های خبر می‌بینید؟ آیا کاربرد گسترده‌ای در خرد کردن مجموعه‌های کلان داده مشاهده می‌کنید؟ تصاویر هوش‍‌مصنوعی؟ 

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه خبر یک تخصیص مستمر خواهد بود، اما با سرعت‌های متفاوت، به دلیل نیازهای فردی، قابلیت‌ها، ذهنیت‌های فرهنگی و منابع سازمان‌های خبری و اتاق‌های خبری مختلف.

بنابراین، سازمانی که ردپایی قوی در روزنامه‌نگاری داده دارد، احتمالا از هوش مصنوعی برای ایجاد پوشش بیشتر یا عمیق‌تر در این زمینه استفاده می‌کند، در حالی که اتاق خبری که عمدتا بر تولید قطعات سطحی خبر متمرکز است، احتمالا از هوش مصنوعی برای این منظور استفاده خواهد کرد.

رونویسی‌های هوش مصنوعی در حال حاضر استاندارد هستند و همه باید محتوای ویرایش یا قالب‌بندی مجدد را برای محصولات و کانال‌های مختلف کپی کنند یا محتوا را به تصویر کشیده و تجسم کنند؛ بنابراین این استفاده‌ها افزایش می‌یابد.

همین امر برای توصیه محتوا یا دیوارهای پرداخت پویا هم مصداق دارد. این موضوع در حال حاضر در حال افزایش است و بسیار شگفت‌زده خواهم شد اگر در آینده هم افزایش پیدا نکند. چیزی که واقعا جالب خواهد بود – و پیش‌بینی آن سخت‌تر – راه‌های خلاقانه‌تری است که اتاق‌های خبر برای ارائه خدمات به مخاطبان خود با کمک هوش مصنوعی پیدا می‌کنند، نه فقط از نظر روزنامه‌نگاری خوب که مردم واقعا مایل به مصرف آن هستند (و برای آن هزینه می‌پردازند». )، اما همچنین در قالب‌هایی که به خصوص برای مخاطبان جوان‌تر و یا در حال حاضر ضعیف‌تر جذاب باشد.

  • روزنامه‌نگاران انسانی می‌توانند چه کاری انجام دهند که هوش‌مصنوعی از پس آن برنمی‌آید؟

کارهایی مانند جلب اعتماد یک نفر یا ایجاد ارتباط با یک منبع. یک روزنامه‌نگار می‌تواند با شما تماس بگیرد و بگوید «یک خبر داغ برایت دارم!». این چیزی است که هیچ سیستم هوش مصنوعی در حال حاضر نمی‌تواند انجام دهد، زیرا بر تعامل انسانی و ایجاد رابطه در مدت‌زمان طولانی‌تری متکی است. این کاری نیست که بتوانید با تایپ یک پرامپت در ChatGPT انجام دهید. شما باید پاهایی روی زمین داشته باشید، با چشم‌ها و گوش‌های‌تان به اطراف بروید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

  • هوش مصنوعی چگونه روزنامه‌نگاری را بهبود می‌بخشد؟

این‌که هوش مصنوعی روزنامه‌نگاری را بهبود می‌بخشد، یک نتیجه قطعی نیست. اگر مدیران و سردبیران تصمیم بگیرند از آن برای کمک به خبرنگاران برای انجام بهتر کارشان استفاده کنند، این یک بهبود کیفیت خواهد بود. اما تصمیم باید گرفته شود تا از این فناوری برای این منظور استفاده شود. این چیزی نیست که به طور خودکار اتفاق بیفتد.

عکس آن نیز ممکن است. اساسا به این بستگی دارد که سازمان های خبری چه تصمیمی می گیرند که با آن چه کنند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=17065

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *