ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات برگزار شد

1 دقیقه خوانده شده
همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات برگزار شد

«همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات» به همت دانشگاه سوره و با هدف گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات به منظور گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش با حضور سخنرانانی از کشور های لبنان، عراق و پاکستان به همت دانشگاه سوره به صورت مجازی برگزار شد.

رئیس دانشگاه سوره و دبیر این همایش در بخش افتتاحیه با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی اتفاق کم نظیری در تاریخ چندساله محسوب می شودگفت: شهید حاج قاسم از محبوب ترین شخصیت ها بود و پس از شهادت ایشان این محبوبیت در ایران و سایر کشورها افزوده شد.

محمد حسین ساعی ادامه داد: البته برای اینکه از ظرفیت شخصیت های محبوب برای ایجاد همبستگی استفاده کنیم هنوز جای کار دارد.

وی اظهارکرد: انسان ها با توجه به مدنی بودنشان، برای جمعی زندگی کردن نیاز به یک ملات و حلقه اجتماعی دارند که سردارسلیمانی نمونه این حلقه است.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این همایش در سخنانی قبل از پرداختن به شهید سلیمانی، بخشی از صحبت هایش را به شهید ابومهدی المهندس که  در ایران کمتردیده شد اختصاص داد و خلاصه ای از زندگی این شهید را بازگو کرد و گفت: مردم عراق از اینکه به این شهید کمتر از شهید سلیمانی می پردازیم ابرازنگرانی می کنند.

محمدرضا ابن الدین حمیدی در رابطه با شهید سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی یک پاسدار و افتخار پاسداران بودند و در هر سه جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر موفق عمل می کردند.

وی خاطر نشان کرد:  شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه در جای ریاست نمی نشست و این سیطره را که بر جمعیتی سلطه وارد کند برای خود قائل نمی شد.

مهدی فخر الدین بازیگر و مستند ساز لبنانی نیز در این همایش با بیان اینکه فرماندهی شهید سلیمانی هنری بوده و ایشان هنرمندانه زندگی می کردند، گفت: شهید سلیمانی به یکباره ظاهر شدند و به شهادت رسیدند بعد از شهادت ایشان دنیا نیز به یکباره دچار دگرگونی و بلا شد.

وی افزود: شهید سلیمانی در زمینه هنر به ویژه سینما که ستون اصلی هر فرهنگی است نیز بسیار تاثیر گذار بوده است و شهادت سردار سلیمانی انقلابی در زمینه هنر ایجاد کرد.

فخرالدین در رابطه با ویژگی بازیگری که می خواهد نقش سردار سلیمانی را ایفا کند، گفت: این بازیگر باید مسلمان باشد و شخصیت شهید سلیمانی را نیز درک کند چرا که سردار سلیمانی انباری از احساسات بودند.

وی در رابطه با نویسندگی کارهای هنری با محوریت شهید سلمانی خاطر نشان کرد: نویسندگان باید از نور خدایی شهید سلیمانی بنویسند چرا که مردم به قهرمانان اثر وابسته می شود؛ شهید سلیمانی مکتب هنری که ایجاد کرد از مکتب کربلا و حضرت عباس(ع) سرچشمه می گیرد و نویسنده باید هدف را نشان دهد تا قهرمان ماندگار تر شود.

احمد عباس المنصوری سردبیر مجله دانش ذهنی عراق، با بیان اینکه بحث ایمان در باور قهرمان با هدف کلی به کمال رسیدن انسان و سعادت دنیوی و اخروی او تهیه و تنظیم شده است گفت: برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی لازم است با تاسی از پیامبران و کتب آسمانی که از سوی خداوند به ما اعطا شده به ایمان کامل دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما در مرحله ای از زندگی تصمیم می گیریم که در راه حق باشیم یا در راه باطل اما پیروان در این ورطه دو قسمت می شوند پیروان رهنمودهای پیغمبران و گروه دوم آنان که از این رهنمودها سرپیچی کردند.

المنصوری خاطر نشان کرد: نقش رسانه در زندگی مردم روز به روز عمیق تر و مهم تر می شود حکومت هایی به واسطه حضور رسانه از سال ۲۰۰۳ میلادی به واسطه همین امر دگرگون شدند؛ رسانه ها را می‌بایست زینبی کنیم و این دقیقا موضوع و تعبیری است که برای قرب ناآشنا و غریب است اما ما می توانیم به عنوان شیعه از زینبی شدن رسانه ها بهره ببریم چرا که حوادثی چون کربلا هنوز در دلها زنده هستند.

رضا اسکندر استاد دانشگاه هنر های زیبای لبنان، با اشاره به این موضوع که تمامی افراد متواضع، مردمی هستند و شخصیت قهرمان در سینمای ایران دارای ایثار و صداقت می باشد گفت:حاج قاسم سلیمانی همه ابعاد قهرمانی را دارا هستند و قهرمانی ایشان ساخته نشده بلکه خودشان دارای الگوهای قهرمانی بودند.

همچنین افزود در محور مقاومت کسی که می خواهد تصویر برداری کند باید جنبه های انسانی را در نظر بگیرد.

اسکندر ادامه داد: در حال حاضر جبهه مقابل بر حسب جنگ نرم برای تزریق اطلاعات غلط و مشکلات اخلاقی جلو می رود و مجبور به ساختن قهرمان هست اما شخصیت هایی مانند سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری را که صادق و خالصانه کار میکنند را نمی توانند حذف و یا تحریف کنند.

وی افزود : باید اعتراف کرد که سینمای ایران یکی از سینماهای موفق است چرا که کارگردان های ایرانی با کمترین بودجه به ساختن فیلم می پردازند و نیز ادامه داد : ما برای الگوسازی به پرداختن این شخصیت و اسطوره ها نیازمند هستیم تا بر اساس آنها فرهنگمان  مطرح و شناخته شود و باید از خودباختگی در برابر سینمای بیگانه جلوگیری کنیم تا متضرر نشویم.

اصغر فهیمی فر دانشیار دانشگاه تربیت مدرس نیز در این همایش ضمن تعریف واژه اسطوره گفت: اسطوره ها در جهان مدرن تنها جنبه هستی شناسی ندارند، بلکه با همه ساحات نیز ارتباط برقرار می کنند؛ ما در پیشینه تاریخی خودمان مملو از اسطوره ها هستیم و امروزه شهید سلیمانی یکی از قهرمانان مدرن دینی- اخلاقی ما محسوب می شوند.

وی اظهارکرد:سردار سلیمانی اسطوره مدرنی است که ویژگی اصلی ایشان جانبازی و ازخود گذشتگی است.

فهیمی فر خاطرنشان کرد: اسطوره ها نیازمند فرهنگ های پیشرو هستند و شهید سلیمانی خروجی فرهنگ پیشرو ایرانی اسلامی است.

شهریار زرشناس معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهید سپبهد قاسم سلیمانی دو ویژگی برجسته داشتند گفت: نخستین ویژگی این است که شهیدسلیمانی شخصیتی انقلابی، نظامی، دیپلماتیک بود و این ویژگی برجسته برگرفته از مکتب سلیمانی است، چرا که تاکنون هیچ شخصیتی نتوانسته هر سه وجه را دارا باشد.

وی افزود: شهید سپهبد سلیمانی، ترکیبی شگفت انگیز و بدیع از یک انقلابیِ نظامیِ دیپلماتیک بود؛ نخستین بار در جهان بود که یک نظامی ضمن تبعیت از رفتارهای دیپلماتیک همچنان یک انقلابی بماند و ثمره این ترکیب بدیع از شهید را همواره در جنگ سوریه شاهد بودیم و ویژگی دوم شهید سلیمانی این است که به عنوان دوعنصر نماد اسلام و ایران معرفی شد و این اتفاق بسیار غرور آفرین  به عنوان یکی از حوادث شگفت انگیز تاریخ معاصر همچنان ماندگار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ شاهد تلاش های بسیار برای شکاف میان ایران و اسلام بودیم اما شخصیت و ویژگی های شهیدسلیمانی با هوشمندی این شکاف و واگرایی را به همگرایی بدل کرد؛ تا جایی که این همگرایی پس از شهادت  نیز منجر به مشارکت ٧٠میلیونی مردم در عزاداری و تشیع شهید سلیمانی شد، این مشارکت تنها متعلق به انقلابیون نبود بلکه حضور میلیونی ناشی از مشارکت تمامی طیف های سیاسی-عقیدتی حاضر بود.

زرشناس اظهارکرد: مردمی که از هر دیدگاه و خاستگاهی درخواست انتقام دارند؛ این ها نشان از تبدیل شدن سپهبد سلیمانی به عنوان غرور ملی نه در پرتو روایت ناسیونالیستی شبه مدرن از هویت ایرانی بلکه در پرتو روایت مبتنی بر انقلاب اسلامی و ولایت فقیه از هویت ایرانی است. به نظر می رسد بیشتر باید بر این دو نکته مهم کار شود.

در انتهای این همایش نیز یوسف خجیر معاون پژوهشی دانشگاه سوره از زحمات تمامی همکاران و دست اندرکاران برگزار کننده تقدیر و یاد و خاطره شهید فهیمی یکی استادان گرانقدر دانشگاه سوره را که سالیان سال مشق عشق آموخت و از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد را گرامی داشت.

همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات برگزار شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *