هفتمین نشان عکس مطبوعاتی ایران به برگزیدگان اعطا شد
1 دقیقه خوانده شده
مراسم اعطای هفتمین نشان عکس مطبوعاتی ایران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ آئین هفتمین دوره اعطای «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» پس از دو سال وقفه عصر امروز (چهارشنبه ۲۶ شهریورماه) با حضور نیکنام حسینیپور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیدین مهدیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، حمید فروتن رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، سجاد صفری نائب رئیس این انجمن، صبا طاهریان دبیر هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی، سیفالله صمدیان، اسماعیل عباسی، محمد فرنود و جمعی از هنرمندان و مسئولان با گرامیداشت یاد حمیدرضا درجاتی عکاس فقید در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای مراسم حمید فروتن (مدیر انجمن عکاسان مطبوعاتی) گفت: این رویدادها گاهی به خاطر شرایط ناپایداری که وجود دارد و یا تغییر مسئولان ادامه پیدا نمیکنند ولی ما توانستیم این رویداد را که بِرند شده است، طی چند سال برگزار کنیم؛ به گونهای که بسیاری از همکاران دوست دارند یک بار این نشان را دریافت کنند. عکاسان مطبوعاتی باید در جامعه حضور داشته باشند. ما در این رویداد اتفاقات سال گذشته را به داوری میگذاریم و زمانی که یک سال تولید نداشته باشیم طبیعتا نمیتوانیم آن را برگزار کنیم.
این عکاس خبری باسابقه تاکید کرد: مسئولان نباید مانع تولید عکس خبری شوند. حال شاید گاهی بهخاطر شرایط خاص عکسها را منتشر نکنیم ولی باید شرایطی ایجاد شود که عکاسان در شرایط سخت و در بحرانها حضور داشته باشند و عکس بگیرند تا در تاریخ ثبت شود. البته ما میتوانیم انتشار عکسها را فیلتر کنیم و همه را منتشر نکنیم. امیدوارم ساز و کاری با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود که عکاسان بتوانند در بحرانها وظیفه خود را انجام دهند.
همچنین در این رویداد از آلفرد یعقوبزاده تقدیر به عمل آمد که این عکاس باسابقه در ویدیویی مراحل عکاسی در ایران از جمله در دوران ابتدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را تشریح کرد.
این هنرمند در بخشی از صحبتهایش تصریح کرد: اولین سفر خارجی من به فلسطین بود؛ سفری که بهطور اتفاقی پیش آمد و تجربه مهمی برایم شد. سپس در کشورهای مختلف دنیا از جمله افغانستان، روسیه و کشورهای بلوک شرق عکاسی کردم. خوشحال بودم که توانستم از نقاط مختلف دنیا تصویر ثبت کنم. اما برای من عکاسی فقط به جنگ کشورها محدود نمیشد. وقتی در اروپا بودم، همه چیز برایم رنگ دیگری داشت: موسیقی، زندگی روزمره و … . این تجربهها دیدگاهم را به عنوان عکاس تغییر داد. زندگیام واقعاً عوض شد. ایران برایم تبدیل به جهانی رنگارنگ شد. زمانی که از ایران رفتم، هنوز تلویزیون سیاه و سفید بود اما در بازگشت همه چیز پر از رنگ، موسیقی، آواز و جشن بود.
او در پایان گفت: هنوز قلبم برای ایران میتپد و آرزو دارم بتوانم دوباره به سرزمینم بازگردم.
به گزارش ایسنا، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین به اهمیت حرفه عکاسی مطبوعاتی اشاره و اظهار کرد: عکاسان بهترین پیام را از طریق تصویر به مخاطبان منتقل میکنند که کلام در آن جایگاهی ندارد، در جهانی که امروز مملو از انواع و اقسام جنگهای روانی، شناختی و رسانهای شبه تروریست و انواع و اقسام روشهای تاثیرگذاری روانی بر مخاطبان است، قاببندی عکاسان تاثیرگذار است؛ قاببندی عکاسان تصویر ایران را نشان میدهد و این قاببندی هر چقدر به حقیقت نزدیک باشد، عکاسان رسالتشان را درست انجام دادهاند.
وی تاکید کرد: نمیگویم که عکاسان فقط زیباییها را به تصویر بکشند، از طرفی نباید فقط زشتیها به تصویر کشیده شود، اگر آن چیزی که هست، کامل نمایش داده شود، آن موقع تصویر واقعی به دنیا مخابره میشود.
نوروزپور یادآور شد که در دوره جدید معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعیاش بر این بوده که آزادی عمل عکاسان مطبوعاتی را بیشتر کند.
او گفت: عکاسانی که در جریان جنگ ۱۲ روزه با معاونت مرتبط بودند، مطلع هستند که تعدادی از عکاسان مطبوعاتی دستگیر شدند که با پیگیری نهادهای مختلف شرایط آزادی آنان فراهم شد.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از روز ابتدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و در ساعات اول در جلسات مرتبط با مسائل امنیتی تاکید ما بر این بود که اجازه داده شود تا عکاسان وقایع را ثبت کنند، مستندات مربوط به آن هم موجود است و به مسئولان مرتبط اعلام کردیم که به عکاسان اعتماد کنند، بگذارند وقایع را ثبت کنند حتی درخواست و اجازه انتشار تصاویر را مطرح کردیم تا مظلومیت مردم ما ثبت و به جهانیان نشان داده شود.
وی افزود: یکی دو روز ابتدای جنگ، اختلال و ناهماهنگیهایی در این زمینه وجود داشت اما بعد از آن نهادها همکاری کردند و حتی یکی از شبکههای خارجی نهایت عصبانیت خود را از حضور عکاسان و خبرنگاران داخلی و خارجی در صحنهها در گزارشی بیان کرد، نمایندگان و خبرنگاران رسانههای خارجی همچون بی بی سی، سی ان ان و ان بی سی در ایام جنگ گزارشهایی تهیه کردند، عکاسان داخلی و خارجی حداقل در هفت نوبت از طریق هماهنگی با مجموعههای مرتبط در مناطقی همچون زندان اوین که مورد حمله قرار گرفته بود، با هماهنگی معاونت امور رسانهای ارشاد حضور پیدا کردند.
نوروزپور خاطرنشان کرد: نگاه و روش دولت جدید و معاونت امور رسانهای وزارت فرهنگ این است که از حق اساسی هنرمندان عکاس که دسترسی به سوژه است، دفاع کند و عکاسان بتوانند وقایع را ثبت و روایت کنند، از این حق محروم نباشند، اینکه کوتاهی و کم و کاستی در این حوزه بوده است را انکار نمیکنم، در هر کاری کم و کاستی هست و ممکن است در این مسیر، برخی اجحافهایی هم صورت گرفته باشد اما این اطمینان خاطر را میدهم که نگاه وزارت فرهنگ، بسته نیست و میخواهیم عکاسان در تمام روایتگریها حضور داشته باشند.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره مشکلات صنفی و معیشتی عکاسان مطبوعاتی، اظهارکرد: اقداماتی را در این حوزه با همکاری انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی انجام دادیم، موضوعهایی همچون صدماتی که عکاسان در حین پوشش رویدادها میبینید، بیمه تجهیزات، بیمه عکاسان، سنوات، سابقه، تجربه، دستهبندی در حوزه مهارتی عکاسان باید صورت بگیرد که چه کسانی در عکاسی بحران و چه کسانی در عکاسی طبیعت تبحر دارند، تمام این موارد را باید ساماندهی کنیم، اگر امکاناتی در این زمینه ارائه شد، امیدوارم خدمتگزار بهتری برای عکاسان باشیم.
محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در ادامه درباره محدودیت کار عکاسان خبری گفت: عکاسی خبر و بیان واقعیات در ایران کار سختی است. یکی از شاخصههای مهم پیشرفته بودن یک کشور این است که چقدر فاصله بیان واقعیات در رسانههای یک کشور کم است. در ایران همه ما در موقعیت حساس کنونی زندگی کردهایم و این امر آسیب زیادی به حوزههای مختلف وارد کرده است. مدام گفته میشود که رسانه مرجعیت خود را از دست داده و این درست است. باید بررسی شود که چرا این اتفاق افتاده است. مسئولان مدام میگویند باید گفت و گو کرد. پس چرا آسیب شناسی نمیشود؟
او ادامه داد: هنوز آنچه در رسانهها منتشر می شود با آنچه که در واقعیت در جامعه است فاصله دارد. امروز با دولتی مواجه هستیم که حداقل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه هستند اما همین عملکرد باعث نشده است که بیان روایت از جامعه فاصله کمتری با واقعیت داشته باشد. پس در این شرایط نباید گلهمند بود که چرا رسانههای داخلی مرجعیتشان را به دست نمیآورند.
آیدین مهدیزاده ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز با اشاره به اهمیت عکاسی مطبوعاتی گفت: فعالان این حرفه برای ثبت آثار در شرایط مختلف با سختیهایی مواجه هستند و خوشحالم که در جمع پاکترین هنرمندان هستم که لحظات را ثبت میکنند.
احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آئین با اشاره به تفاوت عکس خبری و عکس اجتماعی و سختی فعالیت عکاسان مطبوعاتی خاطرنشان کرد: این قشر با سختیهای مختلفی مواجه هستند و تصاویر ماندگاری را ثبت میکنند که نشان از شجاعت آنان است، در مواردی تولید یک عکس، جریان خبری را ایجاد میکند و توجه مردم و مسئولان را به موضوعهای خاصی جلب میکند، به عنوان مثال یک مجموعه عکس باعث شد که موزه صنعت شکل بگیرد و یک قسمتی از دیوار یا حصار تهران را عکاسان در جریان فعالیتهای میدانی خود کشف و ثبت کردند.
تقدیر از پیشگامان عکاسی مطبوعاتی، تقدیر از برگزیدگان عکس مطبوعاتی سال و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده از برنامههای مراسم بود.
در بخش مجموعه بلند مدت مهری جمشیدی،در بخش مجموعه عکس ورزشی محسن کابلی، در بخش مجموعه عکس مستند جلال شمس آذران، در بخش مجموعه عکس خبری آذین انور حقیقی، در بخش تک عکس ورزشی فروغ طاهر خاتی، در بخش تک عکس مستند زهره صباغ نژاد و در بخش تک عکس خبری سهند تاکی توانستند نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را به دست بیاورند.
فراخوان هفتمین دورهی نشان عکس سال مطبوعاتی ایران اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر شد دبیر این دوره صبا طاهریان و داوری این دوره را نیوشا توکلیان، دانیال شایگان، عطا طاهرکناره، جاوید نیکپور، مهدی وثوقنیا برعهده داشتند.
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21623