ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

هشدار عملی توئیتر به آنارشیست های فضای مجازی

1 دقیقه خوانده شده
هشدار عملی توئیتر به آنارشیست های فضای مجازی

استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: اقدام توییتر در بستن حساب آقای ترامپ زنگ خطر را برای همه شبکه‌های اجتماعی و همه کاربران به صدا درآورد که در این فضا کنترلی وجود دارد و هر کسی حق ندارد هر حرف بی‌ربطی را منتشر کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد سلطانی‌فر درباره پیام‌های توییتری اخیر اظهار کرد: این شبکه‌های ظاهرا رها را باید آرام آرام شبکه‌های دارای پروتکل بدانیم و توجه کنیم که آنها بدون حساب و کتاب کارشان را رها نمی‌کنند.
این صاحبنظر ارتباطات با اشاره به تلقی عامه مردم از شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: در طول چندصد سال گذشته مردم همیشه در جریان تولید محتوا هیچ کاره بودند. شور و هیجانی که پس از ایجاد فیس‌بوک اتفاق افتاد باعث شد شبکه‌های اجتماعی و مردم از خودبیخود شوند و هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند اتفاقاتی همچون بستن حساب توییتری آقای ترامپ از جمله اقداماتی است که دارد شبکه‌های اجتماعی را نظام‌مند می‌کند.

نویسنده کتاب‌ پوشش خبری پروتکل‌های آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی را جدی دانست و افزود: در گذشته ما خیلی این دستورالعمل‌ها را جدی نمی‌گرفتیم و فکر می‌کردیم کسی که عضو توییتر و فیس‌بوک می‌شود هر چیزی می‌تواند بگوید. باید حواسمان باشد که شبکه‌های اجتماعی کم کم بعد از گذشت حدود ۲۰ سال دارند نظم و نسق پیدا می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای با بیان این‌که شبکه‌های اجتماعی قدرت کنترل و نظارت دارند تاکید کرد: همیشه درباره  رها و بدون کنترل‌بودن شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی وجود داشت. اما بسته‌شدن حساب توییتری آقای ترامپ نشان داد هر خبر جعلی یا مطلب توهین‌آمیزی در شبکه‌های اجتماعی قابل انتشار نیست.

معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت برخی کشورها از تحریم‌های ترامپ علیه ایران بیان کرد: ایران باید با کشورهایی که به تبع آقای ترامپ در این تحریم‌های بی‌ربط شرکت داشتند، تسویه حساب کند. ما باید با کشورهای اروپایی و آسیایی تکلیف‌مان را روشن کنیم، این کشورها پشت ترامپی ایستادند که جایگاه پستی دارد و حتی توییتری که مال کشور خودشان است، تحریمش کرده است.

شرکت توییتر شب گذشته حساب کاربری ترامپ و نزدیکان او از جمله ژنرال مایکل فلین و سیدنی پاول را به علت خطر سوء استفاده از این حساب ها در تحریک طرفداران ترامپ به خشونت بیشتر تعلیق کرده است.

بعد از اینکه توئیتر صفحه دونالد ترامپ را تعلیق کرد، او برای ادامه دادن به پیام های توئیتری اش به صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر مراجعه کرد اما توئیتر تمام پیام های ترامپ را از صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا نیز حذف کرد.

این شبکه پیام رسان در بیانیه شامگاه جمعه خود آورده است:  پس از بررسی دقیق توییت‌های اخیر از حساب دونالد ترامپ و زمینه پیرامون آنها – به طور خاص نحوه دریافت و تفسیر آنها در توییتر و خارج از آن – ما حساب را به دلیل خطر تحریک بیشتر خشونت، برای همیشه تعلیق کردیم.

حساب توئیتری رئیس جمهوری آمریکا بیش از ۸۸ میلیون دنبال کننده داشت و پیش از این هم توئیتر پیام‌هایی که صحت اطلاعات آن مشخص نبود را علامت دار می‌کرد. علاوه بر آن، توئیتر هشدار داده بود که در صورت تداوم این رفتار ترامپ، حساب کاربری او را مسدود خواهد کرد.

روز گذشته هم مارک زاکربرگ مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک با صدور بیانیه‌ای از مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در فیس بوک و اینستاگرام خبر داده بود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *