چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

هر خبرنگار؛ یک بازرس

1 دقیقه خوانده شده
هر خبرنگار؛ یک بازرس

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: علاوه بر سامانه رسیدگی به شکایات که بیش از ۸۰ درصد شکایات اعلام شده به سازمان از این طریق است، تصمیم داریم سامانه گزارشگران فساد را هم تأسیس کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری مهر؛ حجت‌الاسلام حسن درویشیان در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دهه کرامت که همزمان با هفته قوه قضائیه شده است را تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: هفته قوه قضائیه فرصتی برای ارج نهادن تلاش‌های قوه قضائیه در عرصه عدالت‌گستری و رسیدگی به تظلمات و همچنین در حوزه نظارت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دوره تحول قوه قضائیه گفت: در دوره جدید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده که این دوره، دوره تحول قوه قضائیه باشد.

درویشیان ادامه داد: رویکردهای تحولی قوه قضائیه در سازمان بازرسی بر اساس سند تحول است و در حال پیگیری و اجرای آن هستیم. در دوره تحولی سازمان بازرسی هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از رویکردهای دوره جدید توجه به همه ظرفیت‌های قانونی موجود برای اعمال نظارت سازمان بازرسی در دستگاه‌های اجرایی است بر اساس قانون اساسی نظارت بر اجرای قوانین و حسن انجام امور از وظایف سازمان بازرسی کل کشور است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در حوزه مبارزه با فساد که از جمله اولویت‌های دستگاه قضا است در سازمان بازرسی هم از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: هر خبرنگار می‌تواند یک بازرس سازمان بازرسی کل باشد. ما باید از ظرفیت نظارت همگانی استفاده کنیم که در این میان می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها هم استفاده کرد. علاوه بر اینکه سامانه رسیدگی به شکایات را داریم که بیش از ۸۰ درصد شکایات اعلام شده به سازمان از این طریق است، تصمیم داریم سامانه گزارشگران فساد هم تأسیس کنیم.

درویشیان گفت: موضوعاتی که اعلام می‌شود باید در حوزه صلاحیت سازمان بازرسی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: پیگیری اقداماتی که باید انجام می‌شده و نشده و یا نمی‌شود، از دیگر برنامه‌های سازمان بازرسی است. اگر به این موضوع توجه کافی کنیم چه نظارت درون دستگاه‌ها و چه بیرون دستگاه‌ها بسیاری از مشکلات مطرح نمی‌شود.

درویشیان به سیل سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر برخی پیشگیری‌ها در این رابطه انجام می‌شد شاهد خسارت‌های وارده نبودیم. فرصت‌های زیادی داشتیم که از دست دادیم با این حال فرصت‌های داریم که باید آن را مغتنم شمرد.

وی با بیان اینکه تحریم اگر چه ظالمانه است اما یک فرصت است گفت: در شرایط کرونا دیدیم که اقدامات غیر قابل تصور در حوزه تولید کیت‌ها و اقلام بهداشتی انجام شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به ضرورت تحقق شعار سال اشاره و تصریح کرد: بخشی از اقداماتی که پیش بینی کردیم در جهت رفع موانع تولید است که بخشی از آن در حوزه بهبود فضای کسب و کار است.
وی افزود: بحث قاچاق کالا سم مهلک تولید است. بیش از ۲۵۰ برنامه نظارتی برای رفع موانع تولید و در راستای تحقق شعار سال تدوین شده است.

وی ادامه‌داد: موضوعاتی که در جامعه مطرح می‌شود مثل تخریب آلونک پیرزن کرمانشاهی و آب غیزانیه مسائل است که بازرسی کل با قید فوریت به آنها ورود می‌کند.

درویشیان به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: توجه رهبری به گام‌هایی که در این بیانیه مطرح شده است حول محورهای علم و پژوهش؛ معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی است، ترتیب بیان این توصیه‌ها نکاتی را با خود به همراه دارد. در حوزه اصلاح برخی قراردادها و امور که بیش از ۱۵۰۰ مورد بوده اصلاح شده است.

وی ادامه داد: استقلال و آزادی بعد از معنویت و اخلاق عدالت و اقتصاد آمده است چرا که اگر این موارد نباشد استقلال ما دچار خدشه می‌شود. به همین منظور یکی از اولویت‌های ما عدالت اداری است.‌

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به ویژگی‌های مبارزه اثر بهش اشاره کرد و گفت: قاطعیت و حساسیت در برابر فساد باید در خود جامعه نهادینه شود اگر حساسیت وجود داشته باشد جایی برای مفسد نخواهد بود. به‌کارگیری افراد پاکدست از جمله الزامات مبارزه با فساد است نمی‌شود با دستمال آلوده شیشه‌ای را پاک کرد. عدم مدارا کردن با کسانی که فساد می‌کنند و عدم تبعیض در ارائه برخی امکانات اداری و بهره‌گیری از دانش روز و شناسایی گلوگاه‌های فساد و برچیدن این بسترها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

درویشیان افزود: در سال گذشته صد هزار و بیست شکایت واصله داشتیم که ۸۲ درصد آن از سامانه اعلام شد. اگر شاکی قانع نشد این موضوع پرونده شده و پیگیری می‌شود. ۵۱ درصد رشد شکایت‌ها و اعلامات را داشتیم که این به خاطر امیدی بود که مردم به قوه قضائیه داشتند. شکایاتی که شاید قبلاً فکر نمی‌کردند رسیدگی شود را مردم ارسال کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از رویکردهای ما توجه به اثربخشی بازرسی‌ها است حتی در حین بازرسی تلاش همکاران ما این است که مشکلی که وجود داشته مرتفع شود، در حوزه اصلاح برخی قراردادها و امور که بیش از ۱۵۰۰ مورد بوده اصلاح شده است.

وی افزود: عده‌ای فراز مالیاتی داشتند، یکی از اقداماتی که به جد آن را دنبال می‌کنیم سامانه‌ای در این رابطه است تا بستر فرار مالیاتی گرفته شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در حوزه ارزی چه در حوزه نفت و سایر بخش‌هایی که فعالیت ارزی دارند ۴۰۰ میلیون دلار و یورو در نتیجه پیگیری‌های بازرسان ما برگشت داده شده است؛ تعهدات ارزی از دیگر مسائلی است که در اولویت سازمان بازرسی است.

وی ادامه داد: در حوزه اراضی و خلع ید گزارشانی داشتیم در این رابطه بالغ بر ۵۱ میلیون متر مربع بوده است، تعدادی که تخلف کردند و مرتکب جرم شدند اعم از تصرف در وجوه، تضییع وجوه دولتی، ارتشا و…، بالغ بر ۵ هزار بازرسی داشتیم. هر جرمی مستوجب تعقیب کیفری برای کارمند دولتی است.

درویشیان اظهار داشت: گزارشات اصلی ما که بیشترین گزارشات را تشکیل می‌دهد ۳ هزار و ۸۵۴ شکایت بود که بیش از ۱۰ هزار پیشنهاد اجرایی هم مطرح کردیم. ۱۲۴۲ گزارش معرفی به مراجع قضائی داشتیم که بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر به مراجع قضائی معرفی شدند و بیش از ۳ هزار و ۳۸۳ مورد تخلف اداری و ارسال ۴۰۳ گزارش به نهاد ریاست جمهوری داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به بحث مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: برای ارتقای مبارزه با فساد راهکار مبارزه با فساد تدوین شود که این مسأله در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ نشد؛ در آستانه برنامه هفتم هستیم و همکاران بنده به جد دنبال این هستند که تدوین راهبرد مبارزه با فساد را داشته باشیم و تکلیف دستگاه‌ها در این رابطه مشخص شود.

درویشیان در خصوص نابسامانی حوزه مسکن و ورود قوه قضائیه به این موضوع گفت: در حوزه مسکن قبلاً هم وارد شدیم یک سری تکالیف بر عهده دولت بوده که به نظر ما انجام نشده است، سامانه املاک و اسکان کشور باید طرف شش ماه تدوین می‌شد. از سال ۹۴ مطرح بوده که این اقدام صورت نگرفته است؛ در حوزه خانه‌های خالی و اخذ مالیات هم دولت آماری اعلام کرده است یکی از نماینده‌های پیشین هم اعلام کرده بود که فردی ۲۵۰۰ واحد مسکونی دارد که اینها بیانگر این است که اگر نظارت‌ها به درستی انجام شود بازار کنترل می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: قانون ساماندهی و توسعه مسکن هم از دیگر اقداماتی است که دولت آن را انجام نداده است. ایجاد بانک اطلاعات املاک در حال ایجاد است اخیراً هم دولت اعلام کرده نسبت به واگذاری برخی اراضی اقدام شود.

وی افزود: یکی از علل این است که مسکن و خودرو و ارز و سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. برای ۲۵ هزار خودرو پنج میلیون نفر ثبت نام کردند سوال اینجاست این تعداد واقعاً نیاز به مصرف دارند؟

درویشیان در خصوص افزایش قیمت مسکن هم گفت: دلالی و بورس بازی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی از دیگر عوامل گرانی است. به حد دنبال این موضوع هستیم و امیدواریم مشکلات این مورد رفع شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص کارت‌های بازرگانی هم گفت: در حوزه کارت‌های بازرگانی چه مسکن و خودرو اگر بسترها را اصلاح کنیم و امکان فساد نباشد، این مشکلات رقم نمی‌خورد؛ در رابطه با کارت‌های صوری هم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد، البته سال گذشته بخشنامه‌ای برای کارت‌های بازرگانی صادر شد که در آن وکالت معتبر نیست اما اعتقاد ما این است که کارت‌های بازرگانی باید حذف شود.

درویشیان ادامه داد: در این رابطه سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده است. در این رابطه در سال ۹۷ گزارشانی به امور مالیاتی و به وزیر اقتصاد داده شده است.

وی در خصوص قیمت گذاری خودرو هم گفت: یکی از دغدغه و نیاز مردم همین خودرو است و این موضوع همواره در دستور کار سازمان بازرسی است. شورای رقابت با پیگیری سازمان به دستورالعمل قیمت گذاری خودرو وارد شد؛ علیرغم اینکه برخی‌ها تلاش می‌کردند تا شورای رقابت را از گردونه خارج کنند. معتقدیم حاشیه بازار وقتی است که نا بسامانی‌ها وجود نداشته باشد. در یک شرایط عادی تعیین قیمت از سوی حاشیه بازار مطلوب است نه این وضعیت فعلی.

درویشیان در خصوص پرونده سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج و اشتغال یکی از محکومان علیرغم صدور حکم انفصال از خدمت گفت: جلسه دادگاه برگزار شده اما جلسه بعدی ۱۵ شهریور است که احتمالاً آخرین جلسه است رأی مقتضی صادر شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص پرونده آسیه پناهی گفت: بحث کیفری آن در مرحله رسیدگی است و گزارشی در این رابطه مطرح شده است که در مرحله نهایی شدن است.

وی در خصوص ورود سازمان بازرسی به تخلفات درون قوه قضائیه گفت: نسبت به بخش مالی و اداری دادگستری‌ها و برخی سازمان‌های تابعه می‌توانیم بازرسی کنیم.

درویشیان در خصوص بیمه بیکاری ناشی از کرونا و سر باز زدن تأمین اجتماعی گفت: ۶۸۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری قرار گرفتند که به تأمین اجتماعی معرفی شدند تا پایان اسفند تأمین اجتماعی ۱۰۵ میلیارد به حساب ۹۵ هزار نفر واریز کرده است .۷۴۱ میلیارد به ۵۱۰ هزار نفر در فروردین ماه واریز کرده است
و در بررسی‌ها به سرباز زدن از سوی تأمین اجتماعی نرسیدیم.

رئیس سازمان بازرسی در خصوص وضعیت بررسی قراردادهای فوتبال و اینکه آیا دوشغله ورزشی داریم؟ گفت: اداره کلی داریم که اختصاصاً در حوزه ورزش فعالیت می‌کند.

طاهری مدیر کل بازرسی ورزش سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه گفت: توضیحاتی اخذ شده است اما این قرارداد در رابطه با عقد قرارداد و انتخاب این سرمربی ابهاماتی مطرح است. مراحل اساسنامه انتخاب و عقد قرارداد با این مربی طی نشده است. ابتدا باید در کمینه فنی مطرح و بعد تصویب و سپس عقد قرارداد می‌شد اما دقیقاً عکس آن عمل شد.

طاهری افزود: مربی که تا سال ۲۰۱۲ هیچ سابق سرمربیگری شاخصی ندارد، فدراسیون علم به این داشته که تحریم‌ها باعث بسته شدن کانالهای پرداختی شده بود. فدراسیونی که بدهی دارد پرداخت مالیات این قرارداد را برعهده گرفته است.

مدیر کل بازرسی ورزش خاطرنشان ساخت: قراردادهایی مثل قرارداد سابق تیم ملی وجود دارد، در یکی از تیم‌های مطرح شخصی جذب شده که مقرر شده به ازای هر پاس نیم میلیون و به ازای هر گل یک میلیون بگیرد.

طاهری در خصوص بازنشستگی کفاشیان و احتمالاً بازگشت مجدد به فدراسیون فوتبال گفت: در خصوص محرومیت این فرد باید گفت به یک سال کاهش یافت و خرداد ماه به اتمام رسید. روز گذشته این شخص به اینجا آمد و گفتگوهایی انجام شد.

در ادامه درویشیان در خصوص فساد کارشناسان گفت: تأیید نمی‌کنیم که تعدادی دستگیر شدند؛ دو نفر بودند که یکی از آنها قبل از اتهام قطع همکاری داشته با سازمان. مستند داریم که در بین همه دستگاه‌ها پاک‌ترین دستگاه بازرسی است.

وی در پاسخ به این سوال که بازرسی چه زمان به پرونده طبری ورود کرد؟ راجع به برخی موضوعات در موعد خودش گزارشاتی را دادیم اما به این شکلی که مطرح است دستگاه‌های نظارتی دیگر ورود کردند.

درویشیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده شده نامه‌ای از سوی ریاست قوه قضائیه در رابطه با تاکید بر تسریع و رفع مواقع پرونده فلایت چک به بازرسی صادر شده است چنین موردی صحت دارد و اینکه آخرین وضعیت پرونده در چه مرحله است گفت: نامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه در این رابطه نداشتیم. وظیفه ما بررسی است، پرونده فلایت چک در دادسرا قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در دوره قبلی نابسامانی بازار سکه و ارز سازمان بازرسی وقت اعلام کرد جوان ۳۱ ساله ۳۸ هزار سکه خریداری کرده بود در دوره فعلی هم شنیده شده که یکی از بانک‌های عامل مشابه این کار را انجام داده آیا چنین چیزی صحت دارد؟ گفت: بازار سکه و ارز به خیلی از عوامل دیگر از جمله وضعیت اقتصادی باز می‌گردد. در حوزه تحولات ارزی پرونده‌های مختلفی داریم که افراد نسبت به خرید کالایی ارز دولتی دریافت اما کالایی دریافت نکردند، چندین پرونده داشتیم که در دست رسیدگی است؛ در استان تهران تعدادی تعهد ارزی داشتند اما رفع نشده شناسایی شده است و گزارشاتی در این رابطه به مراجع قضائی داشتیم.

هر خبرنگار؛ یک بازرس

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *