چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نگاه تخصصی به شهروندخبرنگاری در سومین دوفصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید»

1 دقیقه خوانده شده
شماره سوم دوفصلنامه «روزنامه نگاری جدید» مجله تخصصی حوزه رسانه با موضوع شهروندخبرنگاری روی پیشخان دکه‌های مطبوعات و کتابفروشی‌ها قرار گرفت.
نگاه تخصصی به شهروندخبرنگاری در سومین دوفصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ مجله روزنامه نگاری جدید سالی دوبار چاپ می شود. شماره سوم این مجله ویژه پاییز و زمستان ۹۹ به تازگی روانه بازار نشر شده است.  سردبیر این مجله در بخش سرمقاله نوشته است: شماره سوم مجله به شهروند خبرنگاری اختصاص دارد. موضوعی مهم و همچنان بکر و تازه. می توان عصر جدید را عصر شهروند خبرنگاری توصیف کرد زمانی که همه شئون زندگی انسانی تحت تاثیر گوشی‌های هوشمند موبایل، اینترنت موبایلی و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان هاست. ابزارهای که از انسان عادی به نام خبرنگاری شجاع و پر جرأت می سازد او که فیلم و عکس منتشر و زمین بازی را عوض می‌کند.

امروزه بیش از هر زمان دیگری می توان شهروند خبرنگاری را احساس کرد کافیست به مهمترین و تاثیرگذارترین خبرهایی که در ایران و جهان منتشر می شود نگاه کنیم تا بدانیم سهم تولیدات شهروند خبرنگاران روزبروز در حال افزایش است…

می‌توان عصر کنونی را در نتیجه فراگیری تولید و انتشار تولیدات شهروند خبرنگاران عصر شهروند خبرنگاری توصیف کرد این فرصت بی نظیری برای جامعه انسانی است تا از طریق این نظارت عمومی، شفاف و بی واسطه اطلاعات را دریافت کنند این فرصتی است که تک تک شهروندان برای یک لحظه و در زمان حساس به خبرنگاری تبدیل شوند تا اتفاق مهمی را از نگاه بخش غیر قدرتمند روایت کنند. رسانه معمولاً ابزار قدرتمند در دست قدرتمندان است اما شهروند خبرنگاران این اصل را تغییر داد تا این ابزار قدرت در دست غیرقدرتمندان باشد.

در بخش نخست سومین شماره مجله روزنامه نگاری جدید همچنین با عنوان «خبرنویسی» این مطالب منتشر شده اند: «خبرنویسی با شهروند خبرنگاری (رضا غبیشاوی)»، «علیه خبر جعلی»، «اخبار جعلی چرا گسترش یافته اند (دکتر قادر باستانی)»، «خبر جعلی» که در این بخش به ۱۱ خبر جعلی و چگونگی تشخیص آنها اشاره شده است و «نقد خبر» که در این بخش نیز ۱۰ خبر به لحاظ اصول حرفه ای، ادیت و بررسی شده اند.

دکتر قادر باستانی کارشناس رسانه در بخش «اخبار جعلی چرا گسترش یافته اند؟» نوشته است: رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر وب اگرچه نفوذ فزاینده ای در آرایش جدید رسانه ای یافته‌اند اما برجسته شدن پدیده اخبار جعلی و اثرات روز افزون آن در زندگی اجتماعی فناورانه انسان امروزی اهمیت اعتبار منبع و اعتماد مخاطبان به محتوای این رسانه‌ها را مورد توجه بیشتر قرار داده است. رشد اخبار جعلی در فضای مجازی اعتبار منبع در رسانه های نوین را اهمیتی تازه بخشیده و بشر امروزی را از عصر اطلاعات وارد عصر اعتبار اطلاعات نموده است.

شیوع رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر علم و اثرگذاری عمیق آن در مناسبات اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در همین سال‌های ۱۳۹۳ به این سو حادث شده است و اکنون ضریب نفوذ اخبار انتشار یافته در پیام رسان ها در ایران به حدی رسیده که به شکل کاملا محسوسی رسانه های سنتی را تحت تاثیر قرار داده است…

«شهروند خبرنگاری» عنوان بخش دوم و اصلی مجله است. مطالب این بخش نیز این گونه اند: «روزنامه نگاری و شهروند خبرنگاری، فرصت ها و چالش ها»، «شهروند خبرنگاری، یک ضلع از سه ضلع (محمد جلالی)»، «شهروند خبرنگاری در شبکه الجزیره»، «شهروند خبرنگاری در روزنامه نگاری (آرش خوشخو)»، «چگونه از شهروند خبرنگاری استفاده کنیم (فرید عطارزاده)»، «آیا همه مردم روزنامه نگارند؟»، «از پل تاک تا تلگرام، رسانه جدید و عضو پذیری افراطیون» و «چگونه تلگرام در روسیه به جذاب ترین رسانه جدید تبدیل شد؟».

در سومین بخش مجله با عنوان «روزنامه نگاری و فضای مجازی» نیز مصاحبه ای با دکتر حسن نمکدوست استاد علوم ارتباطات با تیتر «تضعیف رسانه های اصلی نگران کننده است» منتشر شده. «چالش رسانه، از صدام تا توییتر» نیز تیتر دیگر مطلب مجله است.

«پرسش و پاسخ» هم به جواب سوالات مطرح در عرصه روزنامه نگاری می پردازد. در بخش «کتاب» نیز تعدادی از کتاب های جدید حوزه رسانه و روزنامه نگاری معرفی شده اند.

مجله روزنامه نگاری جدید در تعدادی از کیوسک های مطبوعات در مرکز شهر تهران و کتابفروشی ها توزیع می شود. همچنین می توان شماره های جدید و قبلی مجله را از طریق فروشگاه پیشگاه (تهران – خیابان کارگر، بالاتر از میدان انقلاب، مجتمع مهرسان، فروشگاه پیشگاه) تهیه کرد. علاوه بر این می توان با تماس تلفنی یا واتس اپی با شماره ۰۹۳۶۳۶۸۸۳۵۴ مجله یا نسخه پی دی اف را اینترنتی، خرید.

مدیرمسئول و سردبیر مجله روزنامه نگاری جدید، رضا غبیشاوی است و این شماره ۱۷۸ صفحه دارد.

نگاه تخصصی به شهروندخبرنگاری در سومین دوفصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید»

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *