ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نوروزی: مسایل پزشکی اشخاص مشهور حریم خصوصی‌شان تلقی نمی‌شود

1 دقیقه خوانده شده
نوروزی: مسایل پزشکی اشخاص مشهور حریم خصوصی‌شان تلقی نمی‌شود

چند روز پیش ادعای تغییر جنسیت یکی از هنرپیشه‌های مشهور در شبکه‌های اجتماعی به بمب خبری تبدیل و بعد از چند ساعت توسط خود هنرپیشه و وکیل او تکذیب شد. این هنرپیشه حق پیگیری و شکایت از رسانه‌ها و اشخاص منتشرکننده این خبر را برای خود محفوظ دانست. آنچه در اینجا اهمیت بحث پیدا کرد، این بود که حریم خصوصی برای چه افرادی صدق می‌کند و اساساً در اصول حرفه روزنامه‌نگاری آیا انتشار چنین خبری، ورود به حریم خصوصی این بازیگر تلقی می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ کامبیز نوروزی، حقوق‌دان رسانه، ضمن اشاره به اینکه یکی از استثنائات حریم خصوصی، به اشخاص دارای شهرت عمومی مربوط می‌شود، می‌گوید: رابطه شهرت یک رابطه یک‌سویه نیست یعنی فرد علاوه بر توانایی هایش، در رابطه متقابل با افکار عمومی به این موقعیت رسیده است. به همین دلیل نمی‌توان مسائل پزشکی اشخاص مشهور را حریم خصوصی‌شان تلقی کرد. به عبارتی اخباری که درباره تغییر جنسیت هنرپیشه مشهور منتشر می‌شود، نقض حریم خصوصی‌اش محسوب نمی‌شود.

نوروزی در این باره می‌گوید: به‌طورکلی همه افراد دارای حریم خصوصی هستند و امور پزشکی، بهداشتی و درمانی همه اشخاص هم جزو حریم خصوصی‌شان محسوب می‌شود. اما حریم خصوصی استثنائاتی دارد، یکی از این استثنائات به اشخاصی مربوط می‌شود که دارای شهرت عمومی هستند. این شهرت ممکن است ناشی از فعالیت های سیاسی، هنری، ورزشی و… باشد.

او ادامه می‌دهد: اشخاص مشهور با همین شهرتی که دارند از مزایایی بهره‌مند می‌شوند. به عنوان مثال در عالم ورزش وقتی یک ورزشکار به یک موقعیت و شهرتی می‌رسد، بهره‌های مادی و معنوی می‌برد. یا خیلی از هنرپیشه‌ها به دلیل شهرت و محبوبیتشان از درآمدهای هنگفتی برخوردارند. از طرفی افراد مشهور مورد توجه جامعه هستند، رفتارشان در جامعه اثرگذار است و گاهی جنبه الگویی پیدا می‌کند. این رابطه متقابل چنین حقی را برای افکار عمومی ایجاد می‌کند که به بعضی مسائل مربوط به افراد مشهور وارد شود. ضمن اینکه در اینجا حریم خصوصی برای این افراد محسوب نمی‌شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه رابطه شهرت یک رابطه یک‌سویه نیست، می‌گوید: یک فرد مشهور نمی‌تواند از مردم توقع داشته باشد که فقط به آنچه که او می‌خواهد، توجه کنند. این درحالی است که درباره افراد عادی تنها آنچه که خودشان می‌خواهند، می‌تواند مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد. به عنوان مثال زندگی مادی افراد عادی به خودشان مربوط است. اینکه چند خانه دارند، چه سفرهایی می روند و … ولی جامعه باید بداند که فلان ورزشکار مشهور چه مبلغی را برای قرارداد با تیمش در نظر گرفته است، یا دستمزد یک بازیگر از فلان فیلم چقدر است. خیلی از افراد خانه، ویلا، اتومبیل‌های گران و ارزان می‌خرند و به کسی هم مربوط نیست ولی وقتی یک وزیر یا نماینده مجلس اتومبیل یا ویلایی گران قیمت می‌خرد، جامعه می‌تواند نسبت به او کنجکاو باشد و از آن کسب خبر کند.

این حقوقدان رسانه با بیان اینکه تغییر جنسیت یک هنرپیشه مشهور نمی‌تواند به عنوان حریم خصوصی، محفوظ بماند، می‌گوید: ایشان یک فرد مشهور است و در رابطه متقابل با افکار عمومی به این موقعیت رسیده است. یعنی این فرد هنر و توانایی‌هایی داشته، به عموم عرضه کرده، مردم هم پسندیدند و استقبال کرده اند. در جریان این رابطه متقابل او به شهرت رسیده است به همین دلیل نمی‌توان مسائل پزشکی اشخاص مشهور را حریم خصوصی‌شان تلقی کرد. به عبارتی اخباری که درباره تغییر جنسیت هنرپیشه مشهور منتشر می‌شود، نقض حریم خصوصی‌اش محسوب نمی‌شود.

او مثال می‌آورد: آقای کیارستمی بر اثر یک بیماری درگذشت. برخی افراد عادی در بیمارستان‌های ایران هستند که با خطای پزشکی یا به صورت طبیعی فوت می کنند ولی مطلبشان منتشر نمی‌شود، کسی هم کاری ندارد و جنبه خبری هم پیدا نمی‌کند. اما وقتی عباس کیارستمی فوت می شود و تردید است که آیا بر اثر خطای پزشکی فوت‌شده یا خیر، این خبر منتشر می‌شود و مدت های طولانی مورد بحث قرار می‌گیرد. طبیعتاً پرداختن به علت فوت مرحوم کیارستمی اقدام درستی است چون ایشان فردی مشهور بودند.

تغییر جنسیت این هنرپیشه مشهور چند ساعت بعد از انتشار خبرش در فضای مجازی، توسط او تکذیب شد و به پیگیری حقوقی انتشار این خبر اشاره کرد. نوروزی می‌گوید: در اینجا بحث متفاوتی پیش می آید. به عبارتی از لحاظ اصول حرفه‌ای یکسری اخبار وجود دارند که ممکن است سوژه خبر به راحتی آن را تایید یا تکذیب نکند. به عبارتی برخی از اخبار از حساسیت خاصی برخوردار هستند و در یک رابطه پینگ‌پنگی با رسانه قرار می‌گیرند. در اینجا یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای باید تلاش کند تا از خبر واقعی و اصیل سر دربیاورد و به دنبال کشف حقیقت خبر باشد.

نوروزی: مسایل پزشکی اشخاص مشهور حریم خصوصی‌شان تلقی نمی‌شود

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *