س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نماینده ولی فقیه در هرمزگان: استقلال فکری اهالی رسانه هرمزگان شایسته تکریم است

1 دقیقه خوانده شده
نماینده ولی فقیه در هرمزگان: استقلال فکری اهالی رسانه هرمزگان شایسته تکریم است

حجت‌الاسلام عبادی در دیدار با اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و مدیران خبرگزاری‌های عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به مناسبت فرارسیدن هفته خبرنگار گفت: استقلال فکری اهالی رسانه هرمزگان شایسته تکریم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی امام جمعه بندرعباس در دیدار با اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و مدیران خبرگزاری‌های عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به مناسبت فرارسیدن هفته خبرنگار با اشاره به اینکه خبرنگاران هرمزگان نجابت خاصی دارند، اظهار داشت: استقلال فکری و سیاسی اهالی رسانه شایسته تحسین و تکریم است.

وی با بیان اینکه طبیعی است وقتی رسانه ها با باندهای قدرت و ثروت همراهی نکنند تنها می‌شوند، ادامه داد: رسانه اگر می‌خواهد مستقل شود و مستقل بماند باید بتواند خودش را اداره کند و باید اعتراف کرد نجابت خبرنگاران هرمزگان از ویژگی های برجسته ای است که در عمل و رفتار آنان خود را نشان داده است.

امام جمعه بندرعباس با ابراز نگرانی از وضعیت در آمدی خبرنگاران افزود: خبرنگاری که این همه ناملایمات را تحمل می‌کند نباید از نظر حقوقی در این شرایط باشد و صد البته باید این مشکل حل شود، و در این باره صنعت در حوزه مسئولیت اجتماعی باید سهم خود را ادا نماید.

وی با اشاره به اینکه دولت با تنگناهایی در بودجه روبه‌رو است، ادامه داد: متاسفانه حوزه فرهنگ سامان ندارد که در این باره باید سهم حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و عمران از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع گرفته شود.

عبادی با تاکید بر تقویت فرهنگ مطالبه‌گری اظهار کرد: چرا صنایع در استان‌های دیگر در حوزه های مختلف از جمله ورزش هزینه می‌کنند و نتایج درخشانی می‌گیرند اما مناطق ویژه، صنایع فولادی، پتروشیمی، نفت و صنایع انرژی در این استان نباید همراهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه نهضت مطالبه‌گری کار ارزشمند و والایی است و اگر این نهضت به حرکت در آید بسیار اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: متاسفانه سهم هرمزگان از صنایع فقط آلایندگی و تورم است که در این زمینه ما مطالبه‌گری را جدی نگرفته‌ایم و رسانه ها باید در این زمینه ورود کنند چون زبان گویای مطالبات مردم هستند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با ابراز تاسف از طرح شکایت از فعالان رسانه توسط رسانه‌ای‌ها در مراجع قضایی گفت: اگر کسی مطالبه‌گری می‌کند نباید مورد مؤاخذه قرار گیرد، قبلا نگران امنیت اهالی رسانه و طرح شکایت مدیران از آنان بودیم اما حالا نگران شکایت رسانه‌ای‌ها از هم صنف‌های خود هستیم، در حالی که صنوف و حوزه های رسانه باید حرمت این جایگاه را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام عبادی‌ تاکید کرد: اگر تخلف فاحشی رخ داد از شکایت گریزی نیست ولی باید توجه داشت که فلسفه وجودی خانه مطبوعات تقویت حوزه رسانه و حمایت از صنف مطبوعات و رسانه‌ها است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر اهمیت شورای فرهنگ عمومی گفت: جایگاه قانونی شورای فرهنگ عمومی متعلق به شماست و شما باید کمک کنید تا نشست های این شورا غنی‌تر شود، از طرفی طرح‌های تقویت رسانه‌ها را به صورت مدون به شورا ارئه نمایید تا مصوب شود.

عبادی در پایان با اشاره به ضرورت حفظ فضای آرام، حریت و استقلال رسانه‌ها افزود: منبر هم یک تریبون و رسانه است که در این زمینه نیز رسالت ما و شما مشترک بوده و باید به هم کمک کنیم تا به اهداف عالیه مد نظر برسیم.

* حمایت همه جانبه از اعضا در دستور کار انجمن

حسین روحی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز در این دیدار با قدردانی از موافقت برگزاری نشست گفت: این تشکل تلاش کرده با بهره‌گیری از رهنمودهای جنابعالی خدمت به اعضا را به عنوان اولویت قرار دهد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان با تشریح مراسم هفته خبرنگار از سوی این تشکل افزود: بنا داریم این مراسم را به صورت مجازی از محل مرکز اسناد تاریخی بندرعباس برگزار کرده و امیدواریم در این مراسم بازهم از رهنمودهای جنابعالی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای فرهنگ عمومی خاطر نشان کرد: رسانه تاثیر زیادی بر ارتقای آگاهی و تقویت بنیه فرهنگی جامعه دارند و انتظار می رود نماینده ای از این تشکل در شورای فرهنگ عمومی حضور داشته باشد.

روحی در پایان با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: حمایت همه جانبه از اعضا و تلاش در جهت تحقق خواسته‌های مشروع آنان همواره در اولویت و دستور کار بوده و خواهد بود.

* از ظرفیت رسانهها در اجرایی شدن گام دوم انقلاب بهره گرفته شود

عبدالعلی پوراشرف نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و در اجرای گام دوم انقلاب گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران از ظرفیت بالایی برخوردار است که هر یک از اعضا یک گنجینه تجربه در حوزه رسانه میباشد. لذا می‌طلبد که از این ظرفیت بزرگ در راستای اجرایی شدن گام دوم انقلاب بهره گرفته شود.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان توجه عادلانه به صنوف رسانه ای را مورد اشاره قرار داد و افزود: اهالی رسانه فرهیختگان جامعه هستند که باید در مواجهه با آنا شئون و جایگاه آنان حفظ شود.

*طرح توانمند سازی رسانه ها در حال تدوین است

غلامعباس شمسالدینی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان نیز در این نشست گفت: تردیدی نیست رسانه ها نقش برجسته ای در پیشبرد فرهنگ و توسعه آگاهی عمومی دارند و اگر رسانه نباشد یا به آن توجه نشود هرگز توفیقی نخواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان افزود: ارتقای سطح فرهنگ جامعه در صورتی محقق می شود که رسانه ها نیازمند، محتاج و دستشان در جیب مراکز قدرت و ثروت نباشد. رسانه‌ای که حیات و مماتش از مراکز قدرت و ثروت فرماندهی شود هرگز به پویایی، مطالبه‌گری، حق‌خواهی و حق‌طلبی نزدیک نخواهد شد.

وی با انتقاد از شرایط حقوقی خبرنگاران خاطر نشان کرد: خبرنگاری که در تامین معاش مشکلات عدیده دارد، خبرنگاری که نگران است مبادا قلمش نان زدا باشد، خبرنگاری که در دوراهی معیشت و حقیقت دچار تردید می‌شود هرگز نمی‌تواند رسالتش را تمام و کمال ایفا نماید لذا باید به این نکته توجه داشت که جایگاه خبرنگاران حفظ شود.

سردبیر نشریات سفیر جنوب و نگین بندر با اشاره به طرح انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود توانمندسازی رسانه‌هاست، انجمن صنفی روزنامه نگاران با درک شرایط موجود، پیش‌بینی وضعیت آینده و با تکیه بر رهنمودهای جنابعالی این طرح را در سه زیر شاخه اقتصادی، آموزشی و فرهنگی در حال تدوین دارد و با کسب نظرات کارشناسانه این حوزه تا پایان شهریور آنرا به اتمام خواهد رساند و در راستای عملیاتی شدن آن تلاش می‌کند.

*رسانهها نیازمند امنیت روانی هستند

رضا زرگر مدیر خبرگزاری مهر هرمزگان نیز در این نشست گفت: رسانه‌های هرمزگان از سیاست‌زدگی به دور هستند و اهالی رسانه استان را افرادی نجیب و شایسته تشکیل می‌دهد.

مدیر خبرگزاری مهر هرمزگان با ابراز گلایه از وضعیت حقوق و مزایای خبرنگاران یادآور شد: متاسفانه این وضعیت زیبنده خبرنگاران و فعالان رسانه نیست و باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی به ویژگی های رسانه های هرمزگان اشاره کرد و یاد آور شد: وحدت و همدلی گمشده رسانه هاست متاسفانه بعد از مرحوم کرمی نفاق، دو دستگی و اختلاف در بین رسانه ها ریشه دواند.

عضو هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان در ادامه افزود: تا سال ۱۳۹۶ درگیر شکایت مدیران از رسانه ها بودیم اما از آن بعد خانه مطبوعات و مدیران آن شکایت از اهالی رسانه را افزایش داد. تعدد شکایات در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در هیچ دوره ای سابقه نداشته است.

زرگر در پایان گفت: تشکل‌ها حکم خانه را دارند و خانه باید مامن اعضا باشد به نحوی که با عضویت در آن احساس امنیت کنند.

کاظم محمدیانمصمم مدیر خبرگزاری برنا هم در این نشست با ابراز تاسف از طرح شکایت‌های متعدد علیه فعالان رسانه گفت: منشا این شکایت‌ها و مرجع طرح آنها یک نقطه است که امیدواریم این رویه را پایان دهند.

شهین صادقی خبرنگار روزنامه کیهان نیز با قدردانی از حمایت امام جمعه بندرعباس از اهالی رسانه گفت: حسن توجه نماینده ولی فقیه به رسانه شایسته تحسین است و امیدواریم همواره شاهد اعتلای رسانه‌های استان باشیم.پ

خبرنگار روزنامه کیهان در ادامه افزود: بانوان در همه شئون اجتماعی حضوری فعال دارند به نحوی که در حوزه رسانه نیمی از فعالان، بانوان هستند و بحمدلله در این عرصه می درخشند.

حسن عباسی مدیر سایت تابناک نیز در پایان از خدمات انجمن صنفی روزنامه نگاران تشکر کرد و گفت: من در تشکل های رسانه‌ای استان‌های دیگر عضویت دارم و از فعالیت‌های آنان مطلع هستم. خدماتی که این تشکل به اعضایش ارائه می‌دهد در بین استان‌ها کم نظیر است در حالی که این تشکل با حمایت اعضایش فعالیت دارد و از هیچ منبعی حمایت نمی شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت مطالبهگری در استان افزود : متاسفانه در این استان از مطالبه‌گری حمایت نمی شود. حمایت‌های مالی، تسهیلاتی تنها در اختیار معدود افرادی قرار می‌گیرد و اکثر اهالی رسانه از آن بی‌بهره هستند.

شایان ذکر است که در این نشست مدیران شبستان  و خبرگزاری ایلنا، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز حضور داشتند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان: استقلال فکری اهالی رسانه هرمزگان شایسته تکریم است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *