ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نقش رسانه‌ها در مقابله با هجوم بی‌رحمانه به هویت و استقلال ملت‌های مستقل بسیار مهم است

1 دقیقه خوانده شده
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در دنیای ارتباطات شاهد هجوم گسترده به فرهنگ ملت‌های مستقل هستیم، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در دفاع مقابل این هجوم بی‌رحمانه نسبت به استقلال، آزادی، فرهنگ و هویت ملت‌های مستقل بسیار مهم است.
نقش رسانه‌ها در مقابله با هجوم بی‌رحمانه به هویت و استقلال ملت‌های مستقل بسیار مهم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوانا) با بیان اینکه این نیمی از جمعیت جهان در حوزه ماموریتی این اتحادیه قرار دارد، گفت: این منطقه دارای تمدن و مدنیتی به بلندای تاریخ است و جلوه‌های تمدنی و فرهنگی از ویژگی‌های منطقه ماست.
رئیس جمهور در ادامه حفظ هویت و استقلال ملتها و کشورهای منطقه را ماموریت بزرگ اصحاب رسانه برشمرد و افزود: دنیای امروز، دنیای اطلاعات و ارتباطات است که در همین بستر فرهنگ ملت‌ها به ویژه ملت‌ها و کشورهای مستقل مورد هجوم واقع شده است. نظام سلطه می‌خواهد ملتها را از هویت تهی کند تا کشور مستقل در دنیا و منطقه نباشد.
دکتر رئیسی اظهار داشت: در مقابل این هجوم بی رحمانه‌ای که نسبت به فرهنگ، استقلال و آزادی ملتها وجود دارد، نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است.
رئیس جمهور امیدبخشی به مردم، صداقت و اطلاع رسانی بهنگام را از شاخصه های اصلی رسانه عنوان کرد و گفت : رسانه ها نه فقط وظیفه حفظ هویت، صیانت از استقلال و تضمین آزادی ملتها را بر عهده دارند بلکه موظفند که از ملتها در برابر این هجوم فرهنگی حراست کنند.
دکتر رئیسی در ادامه ترور فرهنگی را از اقسام تروریسم برشمرد و تصریح کرد: گاهی ترور فیزیکی است، گاهی ترور شخصیتی است که با تهمت و افترا صورت می‌گیرد، گاهی ترور اقتصادی است که با ابزار تحریم علیه یک ملت اعمال می‌شود، اما گاهی ترور فرهنگی است که در این نوع ترور حقیقت با نیرنگ و دروغ هدف قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود حقایق از چرخه اطلاعات و ارتباطات خارج شود.
آیت‌الله رئیسی همچنین ترکیب دروغ و حقیقت و‌ تحریف حقایق را از ترفندهای تروریسم فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: در اینجا رسانه‌ها بویژه رسانه های منطقه آسیا و اقیانوسیه وظیفه خطیری به عهده دارند که هم داشته ها و ظرفیتهای غنی فرهنگی و اقتصادی منطقه را به ملتها بشناساند و هم ایستادگی و مقاومت در مقابل تهاجمات نظام سلطه را در میان آنها نهادینه کنند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جریان مقاومت و نگاهِ مقاومتی باید هجوم به ظرفیت‌ها و آثار و افتخارات تمدنی ملت‌ها را رسانه رصد و از آنها صیانت کند، نقش رسانه را در این جهت بسیار مهم توصیف کرد و گفت: رسانه‌ می‌تواند برای ملت‌ها ارزش‌ها و کرامت انسانی را حفظ کرده و می‌تواند ماموریت اجرای عدالت را در جامعه به عهده بگیرد.
دکتر رئیس اجرای عدالت را یکی از خواست‌های همه ملت‌ها دانست و افزود: حفظ کرامت انسانی و اجرای عدالت از نکاتی است که می‌تواند به عنوان محور فعالیت و پیگیری رسانه‌ها مطرح باشد. اگر قدرت رسانه در خدمت کرامت انسانی و اجرای عدالت باشد، این رسانه بسیار ذی قیمت است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ممکن است رسانه موضوعی را دنبال کند، اما مخاطب ادراک متفاوتی از آن موضوع داشته باشد، اظهار داشت: امروز استکبار به دنبال این است که ادراکات جامعه را در راستای خواسته خود تغییر دهد و از یک بازی کودکانه گرفته تا مطالبی را که می‌خواهد به نوجوانان، جوانان و به لایه‌های مختلف اجتماعی القا کند، بر اساس ادارک مورد نظر خودش باشد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تلاش برای برداشت صحیح از واقعیت‌ها و نه مطالب ساختگی مورد نظر رسانه‌های غربی نیز یکی دیگر از کارها و ماموریت‌های مهم رسانه‌های مستقل است، تصریح کرد: امروز  امپراطوری خبری و رسانه‌های تحت سیطره کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی و ظالمان در دنیا تلاش دارند ادراک مطلوب خود را به جوامع و به ویژه جوان‌ها القا کنند و اینجا ماموریت اصحاب رسانه بسیار سخت و مهم است.
رئیس جمهور اضافه کرد: امروز ادامه حیات برخی رسانه‌ها و جریانات در ترویج خشونت، افراطی‌گرایی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و به راه انداختن انواع اختلافات قومی، مذهبی و ملی در دیگر جوامع و به ویژه کشورهای مستقل است و نقش شما در مقابله با این اقدامات بسیار مهم است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه شما به عنوان اصحاب رسانه به نیکی می‌دانید که جنگ امروز جنگ روایت‌ها است، خاطرنشان کرد: گاهی از یک واقعه ده‌ها روایت مختلف ارائه می‌شود و در این مواقع اگر روایت صحیحی از واقعیت ارائه نشود، ادراک دقیق و صحیح برای مخاطب ایجاد نمی‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از دوره یکجانبه‌گرایی، امروز فصل جدیدی در جهان آغاز شده است، گفت: قدرت‌های جدیدی در دنیا در حال ظهور هستند و باید قبول کرد که دیگر روزگار یکجانبه‌گرایی گذشته است. یکی از قدرت‌های جدید ناشی از همکاری ملت‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه در حال ظهور است.
آیت‌الله رئیسی افزود: ملت‌های این منطقه با برخورداری از بیش از نیمی از جمعیت جهان، داشتن ذخایر و منابع متنوع و فراوان، تشکیل اتحادیه‌هایی در سطح منطقه مثل اتحادیه شانگهای، اوراسیا و  نظایر آن، قدرتی نوظهور و بزرگ خلق کرده‌اند.
رئیس جمهور اظهار داشت: با ظهور و نقش‌آفرینی قدرت‌ها و اتحادیه‌های جدید از جمله در منطقه ما قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا که تا دیروز در جهان یکه‌تازی می‌کردند، رو به افول نهاده‌اند و باید بدانند که بخواهند یا نخواهند امروز قدرت آنها در عالم رو به افول است و این نکته مهمی است.
لینک کوتاه: https://khabarnegaranvaresane.ir/?p=12897

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *