ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نشست شورای شهر؛ از نگرانی برای تهران تا حضور انحصاری یک رسانه در صحن

1 دقیقه خوانده شده
نشست شورای شهر؛ از نگرانی برای تهران تا حضور انحصاری یک رسانه در صحن

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دویست و چهل و ششمین جلسه خود را در حالی که با حضور انحصاری خبرنگاران و دوربین صدا و سیما در صحن شورا موافقت شده‌ بود آغاز کردند و با تذکرات پیاپی به وضعیت مدیریت کرونا، یک تشکر و تصویب ایجاد خانه برای تهران ادامه دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ دویست و چهل و ششمین جلسه شورای شهر در حالی آغاز شد که مقرر شده‌بود خبرنگاران در صحن شورا حضور نیافته و در صورت ضرورت در طبقه اول شورای شهر حاضر شوند.

اعضای شورای اسلامی شهر  روز یکشنبه، جلسه خود را در صحن شورا با هفت غایب و حضور ۱۴ نفر آغاز کردند.

جلسه شورا طبق روال همیشگی با قرائت قرآن و سخنان «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران آغاز شد؛ او در سخنان خود با اشاره به هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم، ایشان را برترین خلقت خداوند در جهان و مصداق انسان کامل و جانشین خداوند بر زمین توصیف کردند.

او با بیان اینکه متاسفانه در ایام ولادت این یگانه تاریخ بشریت، شاهد دو پدیده زشت هستیم، گفت: نخست توهین به مقدسات و اعتقادات یک ونیم میلیارد مسلمان، از سوی برخی جریانات مشکوک با حمایت های دولتی در غرب، که به نام آزادی بیان، حریم اعتقادات امت بزرگ اسلام را نقض می کنند و دومین پدیده زشت، رفتار خشونت آمیز گروهی از متحجران به نام اسلام و دامن زدن به اسلام هراسی از سوی این گروه است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان خود نسبت به وضعیت پاندمی کرونا در تهران هشدار داد و اظهار داشت: میزان تلفات کرونا در تهران، در دهه نخست آبان، بیش از سایر علل مرگ بوده‌است و مقایسه آمار مرگ در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش حدود ۱۰۰ درصدی است.

تشکر از دولت و وزارت نیرو

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به نطق «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران  که بعد از بهبود از کرونا در صحن شورا حضور یافته بود؛ گوش دادند.

او در نطق خود از وزیر نیرو برای به بهره‌برداری رساندن تصفیه خانه ششم تهران قدردانی کرد.

او با بیان اینکه تصفیه خانه ششم تهران و سامانه‌های آبرسانی آن به عنوان بزرگترین تصفیه خانه آب کشور با ظرفیت ۱۵ متر مکعب بر ثانیه امکان بهره‌مندی شهروندان غرب تهران در مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت را ایجاد می‌کند، گفت که این سامانه در فاز نخست با ظرفیت ۵/۷ متر مکعب بر ثانیه به بهره‌برداری رسید.

قرنطینه دو هفته تهران ضروری است

«محمد سالاری» عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسئولان در مقابله با ویروس کرونا دچار روزمرگی شده‌اند دولت بیش از این زمان را از دست ندهد، قرنطینه دوهفته‌ای تهران ضروری است.

او با بیان اینکه مردم مستأصل و محروم را نمی‌توان با کمترین حمایت و امکانات به حال خود رها کرد و توقع رعایت پروتکل‌ها را داشت، ‌گفت: کادر درمان خسته و تحت شدیدترین فشارهای کاری و روانی را نمی‌توان صرفا با کلمات زیبا و شعرگونه سرپا نگه داشت.

به گفته این عضو شورا، مردم نیازمند حمایت اقتصادی و کادر درمان، نیازمند تجدید قوا هستند.

سالاری به عنوان نماینده شهروندان تهرانی در شورای شهر، از ستادملی کرونا و رئیس جمهوری تقاضا کرد که بیش از این زمان را از دست ندهند و هرچه سریعتر نسبت به قرنطینه کامل دوهفته‌ای تهران با رعایت همه ملاحظات و پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین مایحتاج اصلی مردم اقدام کنند.

چالش پل صدر

«محمود میرلوحی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت که گزارش مالی قراردادهای پل صدر پس از هفت سال از اتمام پروژه هنوز ارایه نشده‌است.

او خطاب به «پیروز حناچی» شهردار تهران گفت: با اینکه هنگام ارائه متمم بودجه ۹۸  مقرر شد گزارش مالی قراردادها، نحوه تامین منابع و میزان انطباق هزینه ها با مصوبات بودجه سنواتی و نیز مجوزها و گزارش فنی را بفرمایید، اما هنوز این اتفاق انجام نشده‌است.

بین رسانه ها تبعیض قائل نشوید 

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارایه تذکری به «محسن هاشمی» رئیس این شورا، نسبت به تبعیض بین خبرنگاران برای حضور در صحن شورا، اعتراض کرد و گفت: فقط خبرنگاران صدا و سیما در صحن اجازه یافته اند، حضور یابند.

وی با طرح این پرسش از رییس شورا که چه فرقی بین صدا و سیما با سایر خبرگزاری ها از جمله ایرنا، ایسنا، فارس، تسنیم، باشگاه خبرنگاران و سایر رسانه ها، وجود دارد؟ گفت: اگر قرار است ما یک قاعده کلی قائل شویم، تبعیض معنایی ندارد اما اگر قرار است به یک رسانه امتیاز خاصی بدهیم، از چند روز قبل اعلام کنیم که این قاعده برای همه است غیر از صدا و سیما تا ما بتوانیم توضیح دهیم.

درختان منظریه را دریابیم

«سیدآرش حسینی میلانی» عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: شهرداری تهران در اسرع وقت نسبت به رفع خطر از درختان مجاور اردوگاه منظریه اقدام کند.

او با بیان اینکه روز گذشته شهرداری ناحیه ۴ منطقه یک، به برپایی سایت برف‌روبی در قسمت غربی اردوگاه منظریه کرده است، اضافه کرد: در سال ۹۷ نیز احداث سایت برف‌روبی و انتشار غبار نمک منجر به صدمه جدی به ۴۰ اصله درخت اطراف آن شد ولی همچنان شاهد تکرار این اقدام هستیم.

قصد بی اعتنایی به خبرنگاران را نداریم

«سید حسن رسولی» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم درباره عدم حضور تمام رسانه‌ها در صحن شورا گفت که این محدودیت برای حفظ سلامت آنان بوده و کم اعتنایی مد نظر شورا نبود.

رسولی اعلام کرد: بنا به توصیه خانم دکتر خداکرمی عضو شورا و رییس کمیته سلامت، بنا بر این بود که خبرنگاران در طبقه اول حضور یابند و امکان اینکه به صورت آنلاین جلسه را ببیند وجود دارد.

توجه به امورتربیتی و پرورش دانش‌آموزان

«احمد مسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم امروز گفت: از تجربه جشنواره فیلم کودک که در شرایط کرونا با شیوه خاصی برگزار شد برای رشد تربیتی و پرورشی دانش آموزان در منازل استفاده شود.

او گفت که وضعیت کرونا تمام شدنی نیست و باید خودمان را برای زندگی در شرایط جدید آماده کنیم و در حوزه فرهنگ و اجتماع راهکارهایی را بیاندیشیم.

مسجدجامعی ادامه داد: برای مثال اکنون مدارس تعطیل هستند و آموزش از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی تقویت می‌شود اما جنبه تربیتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ورود و خروج به تهران ممنوع شود

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در این حلسه از دولت خواست ممنوعیت ورود و خروج به تهران را تصویب کند.

او اظهارداشت که دولت بیاید و تعیین تکلیف کند و برای مدت محدودی شهر تهران و کلانشهرها را تعطیل کند.

تهران صاحب خانه می‌شود

اعضای شورای شهر تهران در ادامه این جلسه، با ورود به دستور جلسات یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت موزه‌های تحت مالکیت و مدیریت و یا مرتبط با مدیریت شهری تهران» و یک فوریت طرح «تأسیس خانه تهران» را با ۱۴ رای تصویب کردند.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره ایجاد خانه‌های برای تهران گفت: دویست و سی سال است که تهران بنا شده است اما خانه‌ای ندارد.
او با شوخی ادامه داد: چون تهران خانه ندارد می‌خواهیم یک هفته‌ای برای تهران خانه درست کنیم.

ورود سهام همشهری و شهروند به بورس

همچنین اعضای شورای شهر کلیات لایحه شهردار تهران درباره برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام‌های شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را تصویب کردند.
بر این اساس شهرداری تهران با همشهری و شهروند وارد بورس می‌شود.

«بهاره آروین» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در توضیح این دستور جلسه گفت که کمیسیون میزان سهام را که در لایحه شهرداری ۲۵ درصد پیش‌بینی شده‌بود تا ۳۰ درصد افزایش داد و این عدد همچنان زیر ۳۳ درصد است که مبنای تغییر مالکیت سهام است.

وی افزود: همچنین کمیسیون ترکیب اعضا در هیات واگذاری را هم تا حدی تغییر داده و ترکیب این هیات شامل معاون مالی، معاون برنامه‌ریزی، معاون ذی‌ربط در هریک از شرکت‌ها، یک نفر صاحبنظر خبره به پیشنهاد کمیسیون و تصویب شورا و یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر است.

او ورود شهرداری به بازار سرمایه را ورود مبارکی دانست و گفت: هدف اصلی از ارائه‌  طرح الزام شهرداری تهران به ارائه‌ی لایحه در خصوص عرضه‌ی سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه، افزایش شفافیت مالی بوده‌است؛ چراکه رسیدگی به وضعیت مالی این واحدها در بسیاری مواقع به دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاصشان یا اساسنامه‌هایشان امکان‌پذیر نیست.

«حسن رسولی» نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیر در واکنش به پیشنهادی مبنی بر تعیین سقف پنج درصد برای واگذاری سهام بلوکی روزنامه همشهری گفت: بر اساس قانون بالادستی، موظفیم ۴۰ درصد سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌ شهرداری را نگه داریم؛   شورا صلاحیت قانون‌گذاری در بورس ندارد.

نشست شورای شهر؛ از نگرانی برای تهران تا حضور انحصاری یک رسانه در صحن

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *