ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ: رسانه‌ها باید صدای مردم باشند

1 دقیقه خوانده شده

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جریان رسانه را خط مقدم حضور در کنار مردم در همه شرایط از جمله در بحران‌ها عنوان کرد و گفت: هنر رسانه این است که به اصل صحت اطلاعات پایبند و همواره در همه شرایط کنار مردم باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد خدادی در نشست رسانه ای رتبه بندی پایگاه‌های خبری در محل معاونت مطبوعاتی با تشریح جزئیات این طرح و نقش رسانه ها، افزود: رتبه بندی رسانه ها فرصتی برای آسیب شناسی و تقویت آنها در جهت رشد و ارتقای آنهاست.
وی حضور لحظه ای در کنار مردم با حداقل زمان برای جمع آوری و انعکاس اطلاعات را از ویژگی های رسانه ها عنوان کرد و گفت: در همه واقعه ها رسانه اثبات کرده در کنار مردم است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه باید همگی به ارتقای رسانه ها کمک کنیم، گفت: داشتن یک رسانه و حتی فراوانی آن امروز نشانه قدرت برای کشورها نیست بلکه محتوای نشر اطلاعات و انتشار مطالب و اخبار و ‌محتوای با صحت و دقت تعیین کننده خواهد بود.
خدادی در ادامه با تاکید بر نیاز به آسیب شناسی رسانه ها، اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی امروز ‌وظیفه و ماهیتش کمک به رشد رسانه ها برای تولید محتوا برای بهره برداری و تاثیرگذاری هر چه بیشتر است.

امکان راه اندازی رسانه برای همه

معاون مطبوعاتی با بیان اینکه در فضای فعلی کشور در موضوع رسانه ها با موفقیتی۵۰ درصدی مواجه هستیم که به لحاظ تامین تقریبا عالی حرکت کرده ایم ، اظهار داشت: خوشبختانه امروز فردی در کشور وجود ندارد ‌که امکان راه‌اندازی رسانه به او داده نشده باشد.

خدادی ادامه داد: از طرفی هم خوشحال هستیم که مشاغل دیگر نیز وارد صنف رسانه شده وهرفردی با هررشته‌ای مانند پزشکان ، کشاورزان و …علاقه‌مند بوده آمده و مجوز دریافت کرده است. به گفته وی، امروز تقریبا م یتوان گفت که تمامی اصناف و تخصص‌ها، رسانه دارند و این فرصت بسیار مغتنم و خوبی است.

آینده رسانه از آن محتواست

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز در حوزه رسانه با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار داشت: در محتوای رسانه اکثرا دچار مخاطره هستیم در حالیکه آینده رسانه از آن محتواست.

خدادی درعین حال یادآورشد: آنچه نیازمند آسیب‌شناسی است، محتوا و کارکرد رسانه است که باید با جدیت در اولویت قرار گیرد چراکه امروز این تولید محتواست که تعیین کننده نحوه فعالیت و کمیت کار رسانه ها را مشخص می کند.

هدایت برای برای ارتقا وظیفه ما

وی همچنین اصلی‌ترین وظیفه معاونت مطبوعاتی هدایت برای ارتقای رسانه و کمک به رشد آن با ساختارها، قوانین و اعطای یارانه برای ارتقای اثرگذاری آن عنوان کرد.

خدادی اضافه کرد: این اثرگذاری هم جایی ندارد مگر اینکه نسبت رسانه با مخاطب مستقیم شود و مهارتش تقویت و توسعه پیدا کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز دیگر تنها داشتن یک رسانه قدرت نیست و محتوای اطلاعات منتشره تعیین کننده است، گفت: به همین منظور چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری را انجام دادیم.

خدادی یادآور شد: رسانه‌های برخط، دارای تپندگی و نبض هستند و در واقع به مانند یک انشان بطور ۲۴ ساعته نبض آنها می زند.

وی ادامه داد: همچنین پایگاههای خبر از آنجائیکه خود را با حوادث و رویدادها تنظیم می‌کنند بنابراین زمان محدود ندارند.

رسانه نباید در اسم باقی بماند

خدادی تاکید کرد: با رتبه‌بندی رسانه ها بنا داریم محتوای رسانه، مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد چراکه باید مرجعیت آن تقویت و کارکرد رسانه‌های برخط نسبت به هم تمیز داده شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دراین راستا اساس کار بر مبنای ایجاد رقابت بر مبنای رفاقت برای رشد و هم افزایی است.

خدادی با اشاره به ویژگی‌های چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری ، اظهار داشت: در این دوره شیوه‌نامه یکبار بازنگری و نظرات و انتقادات لحاظ شد و شاخص‌ها به نحوی تجمیع و کاربردی شد که تنها اثر رسانه را معنا می‌کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ از کم شدن شاخص ها از۱۷ به ۱۱ خبر داد و گفت: معتقدیم رسانه ها باید با تولید محتوای مناسب و تاثیر گذار حرکت کرده و نباید تنها در اسم باقی بمانند.

معرفی اعضای کمیته رتبه بندی دور چهارم

خدادی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ازمقدم و فاتح به عنوان مدیران مسئول و عباسی و شفیعیان را از جمله سردبیران عضو کمیته رتبه‌بندی دوره چهارم معرفی کرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ در ادامه، شاخص‌های بررسی شده در چهارمین دوره رتبه‌بندی را «محتوایی» عنوان و تاکید کرد: معتقدیم بقای رسانه امروز به محتواست وغفلت ما وقتی است که رسانه تنها در اسمی که پیش تر هم اشاره شد باقی بماند.

صدور مجوز برای ۱۳ هزار رسانه

خدادی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور وجود رسانه مهم‌تر از اثرگذاری آن است، گفت: امروز ۱۳ هزار رسانه در ایران مجوز فعالیت گرفته‌اند اما داشتن این تعداد رسانه الزاما قدرت نیست همانطور که تعداد خبر بیشتر به معنی قدرت رسانه نیست.

به گفته وی، هر رسانه محتوایی منتشر کند که مخاطب بیشتر از آن بهره ببرد، در واقع می توان گفت که قدرتمندتر است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: امروز کمیت رسانه داری نه تنها برای کشورها قدرت آور نیست بلکه مناسب هم نیست بلکه آنچه مهم و حائز اهمیت است اینکه باید همواره به کیفیت و محتوای تولیدی آنها توجه کرد که چه میزان مخاطب به عنوان سرمایه اصلی رسانه ها را به خود جلب کرده اند.

خدادی تاکید کرد: امروز هر شهروندی با داشتن یک گوشی موبایل در واقع خود یک خبرنگار است که با دیدن وقایع و رخدادها و گرفتن عکس و ارسال آن به دیگران به نوعی تولید خبر و اطلاع رسانی می کند. البته اینکه صحت و درستی آن خبرها و مطالب چقدر است را باید در رسانه ها معتبر و منبع جویا شد.

صف انتظار صدور مجوز فعالیت رسانه ۴ تا ۵ ماه

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از کم شدن بازه زمانی رسیدگی به درخواست‌های رسانه‌ای درهیات نظارت بر مطبوعات به حدود چهار یا پنج ماه خبر داد و اظهار داشت: در دور سوم ۲۰۰ پایگاه خبری برای رتبه‌بندی اعلام آمادگی کرده بودند و این عدد در این دوره(چهارم) به ۶۷۵ رسانه رسیده هر رسانه‌ای که درخواست مجوز داده در این مدت مجوز خود را دریافت کرده است.

خدادی ادامه داد:‌در گذشته صف انتظار برای درخواست و صدور مجوز فعالیت رسانه مدت زمانی زیادی را طول می کشید تا پروسه آن طی شود برای همین تعداد زیادی رسانه همواره در صف انتظار قرار می گرفتند که خوشبختانه با سیاستگذاری و تدبیر بعمل آمده این مدت به کمترین زمان ممکن کاهش یافت و کمتر هم خواهد شد.

عدم ذکر منبع مهم‌ترین بحران‌های رسانه‌ای

او همچنین یکی از مهم‌ترین بحران‌های رسانه‌ای راعدم ذکر منبع در اطلاعات و گفت: در رسانه‌ها بسیاری از مطالب منتشره منبع ندارند. خدادی در عین حال تاکید کرد: رعایت اصول خبرنویسی یعنی استاندارد اولیه تولید محتوا از این رو نمی‌توانی در ارائه اطلاعات ارزش افزوده‌ای به آن نداد.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در ادامه خاطر نشان کرد: رویکرد تعاملی با مخاطبان کلیدواژه رسانه‌های ماست از این‌رو، جای مخاطب در رسانه و فرصت دادن به او برای حضور در رسانه از جمله شاخص‌هایی بود که در این دوره رتبه‌بندی لحاظ شد.

رتبه‌بندی به معنای انتخاب رسانه برتر نیست

خدادی همچنین با اشاره به اینکه همچنان فرصت تبادل در موضوع این فرایند وجود دارد،‌تاکید کرد: یادمان باشد که ما همه یک خانواده به نام خانواده رسانه هستیم که بقایش به فرصت تبادل و تعامل درون خانواده وابسته است.

به گفته خدادی امروز و در این خانواده مشترک بیشتر از آنکه دیگران ما را آسیب‌شناسی کنند باید خودمان این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: رتبه‌بندی به معنای انتخاب رسانه برتر نیست چون قدرت رسانه سیال است و یک رسانه می‌تواند در یک روز یا در یک موضوع برتر از دیگری باشد.

هنر رسانه ایجاد اضطراب نیست

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دوران انحصار اطلاعات برای مخاطب به پایان رسیده و به دوران انتخاب اطلاعات رسیده‌ایم، تصریح کرد: امروز مردم محکوم به خواندن هیچ محتوایی نیستند بلکه هرآنچه می خواهند به راحتی انتخاب و در تولید محتوا مشارکت دارند.

خدادی همچنین تاکید کرد: هنر رسانه این نیست که اضطراب ایجاد کند یا فقط دنبال معروفیت باشدبلکه مقبولیت رسانه است که منجر به معروفیت می‌شود.

اصل بقای رسانه به صحت اطلاعات

به گفته وی، اصل بقای رسانه به صحت اطلاعاتش است. دقت برای صحت و سپس سرعت است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی بازنشر خبر است که باید در بازنشر صحت اخبار را بررسی کنید.

معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درعین حال تاکید کرد: امروز هرجا موفقیتی حاصل شده بطور یقین جایی بوده که اعتماد مردم را جلب کرده‌ایم.

خدادی گفت: نام یک رسانه به طور مستقیم با محتوای آن گره خورده و محتوا با صحت اطلاعات و این هم با منبع اطلاعات گره خورده است.

به گفته وی ،ماندگاری رسانه ماندگاری مخاطب است و ماندگاری او به صحت اطلاعات رسانه بستگی دارد.

اعلام نتایج اولیه رتبه بندی تا ساعاتی دیگر

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بطور یقین موضوع رتبه‌بندی برای اعلام برترین‌ها نیست بلکه فرصتی برای بازخوانی و آسیب‌شناسی برای افزایش مهارت رسانه هاست.

خدادی درخاتمه با تشریح دیگر جزئیات چهارمین دوره رتبه بندی پایگاههای خبری از اعلام نتایج اولیه این دوره در عصر امروز (۶ آبان ماه ۹۹) خبر داد.

در این نشست علاوه بر احسان‌الله حجتی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، جمعی از مدیران مسئول پایگاه های خبری نیز حضور داشتند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ: رسانه‌ها باید صدای مردم باشند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *