ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مصائب روزنامه‌نگاری محلی در آشوب کرونا

1 دقیقه خوانده شده
مصائب روزنامه‌نگاری محلی در آشوب کرونا

در این روزهای شیوع بیماری کرونا که بسیاری از افراد و مشاغل به خانه ماندن و دورکاری توصیه می‌شوند، خبرنگاران همانند بحران‌های گذشته، بیش از گذشته کار می‌کنند در حالی که این نقش‌آفرینان گمنام از ساده‌ترین حقوق طبیعی خود به دورمانده و مشکلی بر مشکلات آنان افزوده است.

جدا از پوشش اخبار روزمره، نشست ها، جلسات و نقل قول های مقامات و مسوولان، هرجا که یک بحران و حادثه رخ دهد خبرنگاران نخستین افرادی هستند که برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به میدان آمده و خود را به دستان حادثه می سپارند.

خبرنگارانی که سلاحی جزء قلم و دوربین ندارند، همان سنگرسازان بی سنگری هستند که اغلب آنان بدون داشتن حقوق مکفی و حتی امنیت شغلی، با مهارتی که دارند چه در وقوع بلایای طبیعی و چه در عصری که جهان با بحران کرونا مواجه است سعی دارند با اطلاع رسانی در مهار این ویروس کشنده نقش آفرین باشند.

چالش های خبرنگاران در روزهای کرونایی دستخوش تغییر شده و مشکلی به مشکلات آنان افزوده است، نبود بسته های بهداشتی و هزینه بالای تامین این وسایل برای قشرکم درآمدی همچون خبرنگاران، خلاء تست رایگان تشخیص کرونا، عملی نشدن معافیت های مالیاتی برای نشریات مکتوب، نداشتن بیمه تکمیلی و غیره تنها بخشی از این دغدغه ها است.

این ریسک پذیری و حس مسوولیت بالا که در برخی از خبرنگاران کرمانشاهی وجود دارد نباید مانع از بیان دغدغه ها و به قلم درآوردن مشکلاتشان در این روزهای سخت شود که روایت آن از زبان برخی از فعالان رسانه و مطبوعات استان شنیدنی است.

نشریات مکتوب از کرونا بیشتر آسیب دیده اند

چنانچه سردبیر روزنامه باختر به ایرنا گفت: خبرنگاران به واسطه ارتباطی که با بدنه جامعه دارند و نسبت به دیگر اقشار تردد بیشتری دارند، بی شک در معرض فراتری برای ابتلا به بیماری کرونا قرار می گیرند که به حمایت بیشتر نیاز دارند.

هادی نوروزی، به اهدای اقلام و بسته های بهداشتی به خبرنگاران توسط مراجع مربوطه تاکید کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری اقشار مختلفی درگیر بحران اقتصادی ناشی از کرونا شده اند که خبرنگاران و روزنامه نگاران به این دلیل بشدت متضرر شده اند و در این بین ضرر بیشتری به نشریات مکتوب رسیده چرا که تصور امکان ابتلای ویروس از طریق کاغذ به انسان وجود دارد که همین امر موجب شد فروش رسانه های چاپی پایین بیاید و اقتصاد این نشریات آسیب ببیند.

نوروزی ادامه داد: حمایت از رسانه از سوی مسوولان بسیار شنیده می شود و تا امروز که نزدیک به هفت ماه است از بحران کرونا می گذرد حمایتی در عمل دیده نشده است.

وی اضافه کرد، از سوی دیگر با بحران پرداخت مالیات نیز روبه رو هستیم، مطبوعات براساس قانون از پرداخت مالیات معاف هستند این در حالی است که برای روزنامه باختر از ابتدای سال چندین بار پیام پرداخت مالیات به دست رسیده که مجبور به پرداخت مالیات سال های گذشته شده ایم.

نوروزی ادامه داد: با این وجود در روزهای اخیر، رقم بالا و عجیبی برای پرداخت مالیات سال ۹۷ به دفتر روزنامه باختر ارسال شده و این فشار تاکنون بر گردن این روزنامه قرار گرفته است.

معافیت مالیاتی از مطبوعات در عمل دیده نمی شود

نوروزی با تاکید براینکه خواهان عملی شدن معافیت مالیاتی از مطبوعات هستیم، ادامه داد: درخواست پرداخت یارانه مطبوعات به صورت ماهیانه را داریم و تقاضا داریم در پرداخت بیمه خبرنگاران درصدی تخفیف درنظر گرفته شود.

وظیفه خبرنگاران در روزهای کرونایی دوچندان شده است

در ادامه خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفت: پوشش جلسات مرتبط با آخرین وضعیت بیماری کرونا، انعکاس دستورالعمل‌های ستاد استانی و ملی کرونا، انجام مصاحبه‌های اختصاصی برای آگاهی دادن به مردم و شیوه درست انجام پروتکل‌های بهداشتی، فقط گوشه‌ای از سنگینی کار خبرنگاران در روزهای کرونایی است.

فاطمه کمانی به ایرنا افزود: خبرنگاران در این روزها گاهی به صورت مستقیم با افراد و یا حتی مدیرانی که درگیر بیماری کرونا شده اند در ارتباط هستند و سلامت آنها به شدت در معرض خطر است، کما اینکه برخی از خبرنگاران در این مدت درگیر بیماری شده اند.

تمهیدات اولیه بهداشتی لحاظ شود

وی ادامه داد: با وجود زحماتی که خبرنگاران در این شرایط سخت می‌کشند نیاز است تمهیدات اولیه بهداشتی برای آنها در نظر گرفته شود.

این خبرنگار کرمانشاهی اضافه کرد، با توجه به درآمد پایین خبرنگاران و هزینه زیاد خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی به صورت هفتگی یا ماهیانه بسته‌های بهداشتی برای خبرنگاران در نظر بگیرند.

کمانی یادآور شد، از سوی دیگر اگر خبرنگاران درگیر بیماری شوند، با توجه به اینکه بسیاری از آنها از خدمات بیمه و بیمه تکمیلی محرومند انتظار می‌رود تدابیری اندیشیده شود که حداقل علاوه بر بیماری، دغدغه هزینه درمان را نداشته باشند.

او افزود: موضوع دیگر مشکلات معیشتی خبرنگاران است که رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا قشر خبرنگار را نیز تحت تاثیر قرار داده و انتظار می‌رود تسهیلات کم بهره برای آنها در نظر گرفته شود.

بیم تعطیلی مطبوعات به دنبال شیوع کرونا

بهزاد خالوندی، سرپرست خبرگزاری کردپرس در استان کرمانشاه، یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان است که در گفت و گو با ایرنا، به پاره ای از نیازها و مطالبات خبرنگاران کرمانشاهی در روزهای کرونایی پرداخت.

او گفت: این روزها همکاران رسانه ای از شرایط اقتصادی پیش آمده بر اثر بحران کرونا بسیار تحت فشار هستند و به سختی روزگار می گذرانند. اگر خیلی سریع تسهیلات کم بهره و حمایتی در اختیار اهالی رسانه قرار نگیرد بسیاری از رسانه ها تعطیل خواهند شد.

خالوندی ادامه داد: اگر خواهان مشارکت رسانه در فرآیند توسعه استان هستیم باید از همه آن ها حمایت کنیم و یا زمینه پایداری و تداوم فعالیت های آن ها را در این شرایط سخت اقتصادی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اهالی رسانه سرمایه های انسانی و ارزشمند کرمانشاه هستند و باید در این روزهای سخت آن ها را تنها نگذاریم.

خالوندی یادآور شد، در این شرایط باید پک های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی دست در اختیار رسانه ها قرار بگیرد چرا که خبرنگاران حضور زیادی در مکان های عمومی دارند.

پروتکل بهداشتی ویژه خبرنگاران تعریف شده است

در ادامه مدیرعامل خانه مطبوعات کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص نیازهای بهداشتی و حمایت های اقتصادی خبرنگاران در روزهای کرونایی، به گسترش ویروس کرونا و تبعات گوناگونی که این بیماری برای اقتصاد کشور به وجود آورد اشاره کرد و گفت: رسانه ها نیز که از قبل با مشکلات بسیاری روبرو بودند متاسفانه در این میان با بحران اقتصادی شدیدی مواجه شده اند.

وحید نیشابوری افزود: این بحران به اندازه ای است که در نهایت امکان تعطیل شدن تعدادی از رسانه های مکتوب در آینده نزدیک و بیکار شدن گروهی از فعالان رسانه را بسیار محتمل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به نوع فعالیت و ارتباطات گسترده خبرنگاران و اهالی رسانه با اقشار مختلف جامعه، یکی از مشاغلی که بیشترین تهدید جهت مبتلا شدن به کرونا را دارد اهالی رسانه است.

نیشابوری ادامه داد: بنابراین با توجه به این موضوع که برای فعالیت هر صنف پروتکل های بهداشتی خاصی تعریف شده ما نیز با مشورت و رایزنی با کارشناسان، پروتکل ویژه ای تعریف کرده ایم که در همین هفته جهت اجرا به ستاد کرونا و استانداری اعلام می شود تا با ابلاغ آن از سوی این ۲ نهاد نسبت به رعایت آن توسط دستگاه های مختلف خطر ابتلای خبرنگاران به این بیماری تا جایی که امکان دارد کاهش یابد.

به گفته نیشابوری، تعدادی از اهالی رسانه استان طی چند ماه گذشته مبتلا به بیماری کرونا شده اند که حال برخی نیز بسیار نامساعد بود که با لطف خدا و دعای خیر همکاران، هم اکنون شرایط جسمی مناسبی دارند و به محل کار خود بازگشته اند.

تسهیلات کم بهره برای نشریات در روزهای کرونایی

وی در خصوص بحران اقتصادی ناشی از کرونا که هم اکنون گریبان گیر رسانه ها شده، گفت: در جهت کاهش بخشی از این بحران از ابتدای سال جاری با مکاتبات و پیگیری های بسیار موفق به اخذ تسهیلات کم بهره برای نشریات شدیم که امیدواریم به زودی مرحله معرفی و پرداخت انجام می گیرد.

نیشابوری اضافه کرد: همچنین کمک بسیار محدود بلاعوضی با کمک استانداری تخصیص یافته که بزودی به برخی از رسانه های که در این ایام آسیب زیادی متحمل شده اند پرداخت می شود و به شکل محدود به تعدادی از همکاران نیز اقلام کمک معیشتی نیز تحویل شده که احتمال تداوم آن وجود دارد.

این مسوول یادآور شد، انتظار می رود با همدلی و وفاق و حمایت های مختلف از بحران این بیماری با کمترین آسیب عبور کنیم و این مستلزم اهتمام و توجه ویژه همه مدیران و مسوولین استانی و کشوری است.
استان کرمانشاه بیش از ۲۰ نشریه محلی مجوزدار دارد و در مجموع بیش از ۱۲۰ خبرگزاری، پایگاه خبری، نشریات محلی و دفاتر روزنامه‌های سراسری در این استان با بیش از ۴۰۰ خبرنگار فعال است.

منبع: ایرنا

مصائب روزنامه‌نگاری محلی در آشوب کرونا

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *