چ٫ آبان ۲ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

مدیرعامل«آنا»: دولت سیزدهم به آسیب شناسی تعامل دولت قبل با رسانه ها بپردازد

1 دقیقه خوانده شده
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم، نهادها، فعالان سیاسی و بخش‌های مختلف حاکمیتی مطالبات زیادی از رئیس جمهور منتخب و دولت او دارند.
مدیرعامل«آنا»: دولت سیزدهم به آسیب شناسی تعامل دولت قبل با رسانه ها بپردازد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ در این میان، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می توانند بازوی توانمند و تاثیرگذاری برای دولت باشند. به همین خاطر توجه دولت به خواسته‌ها و مطالبات آنان، قطعا در پیشبرد اهداف سیاستمداران تاثیرگذار است. اما این روزها مهم ترین خواسته اهالی رسانه از دولت سیزدهم چیست؟

مرتضی خلفی زاده مدیرعامل خبرگزاری «آنا» با تاکید بر ضرورت نحوه تعامل مستمر دولت سیزدهم با رسانه ها و استفاده از نظرات کارشناسی آنها می گوید:دولت منتخب باید یک آسیب‌شناسی در خصوص سیاست‌گذاری و نحوه تعامل دولت قبل با رسانه‌ها  داشته باشد. در واقع به بررسی این مسأله بپردازد که چه مسائل و ضعف‌هایی در دولت موجب کمرنگ شدن نحوه تعامل دولت با رسانه‌ها شد تا آنها را جبران کند.بر خلاف دولت قبل، دولت سیزدهم حتما باید با اهالی رسانه مشورت کند و نظرات کارشناسی آنان را مورد توجه قرار دهد. رسانه‌ها به عنوان واسطه میان مردم و حاکمیت می‌توانند زبان گویای حقایق جامعه باشند، مسأله‌ای که در دولت قبل به آن توجه نشد.

مدیرعامل خبرگزاری «آنا» با انتقاد به نحوه تعامل دولت قبل با رسانه‌ها چندین مطالبه را از دولت منتخب دارد و به شفقنا رسانه می گوید: به نظرم دولت منتخب باید یک آسیب‌شناسی در خصوص سیاست‌گذاری و نحوه تعامل دولت قبل با رسانه‌ها  داشته باشد. در واقع به بررسی این مسأله بپردازد که چه مسائل و ضعف‌هایی در دولت موجب کمرنگ شدن نحوه تعامل دولت با رسانه‌ها شد تا آنها را جبران کند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز تنفیذ ریاست جمهوری، صراحتا اعلام کردند که ما در حوزه رسانه و تبلیغات دچار ضعف هستیم‌. بخشی از این ضعف‌ها به دولت مربوط می‌شود. در دولت گذشته به گفته بسیاری از اهالی رسانه و فعالان سیاسی، ضعف مفرط عملیات تبلیغاتی و رسانه‌ای در دولت کاملا مشهود بود.بر خلاف دولت قبل، دولت سیزدهم حتما باید با اهالی رسانه مشورت کند و نظرات کارشناسی آنان را مورد توجه قرار دهد. رسانه‌ها به عنوان واسطه میان مردم و حاکمیت می‌توانند زبان گویای حقایق جامعه باشند، مسأله‌ای که در دولت قبل به آن توجه نشد.

او ادامه می دهد: بر خلاف دولت قبل، دولت سیزدهم حتما باید با اهالی رسانه مشورت کند و نظرات کارشناسی آنان را مورد توجه قرار دهد. رسانه‌ها به عنوان واسطه میان مردم و حاکمیت می‌توانند زبان گویای حقایق جامعه باشند، مسأله‌ای که در دولت قبل به آن توجه نشد.

این مدیر رسانه با اشاره به مطالبه دیگر از دولت منتخب می‌گوید: هر چند در دولت قبل به رسانه‌های برخط توجه کمتری شد، اما از دولت سیزدهم می‌خواهم اهمیت بیشتری به این رسانه‌ها بدهد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی رسانه و تاثیرات آن بر شیوه‌های پیام‌رسانی، شاهد افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های برخط هستیم این در حالی است که جایگاه مطبوعات و رسانه‌های چاپی در میان افکار عمومی روز به روز در حال افول است.

او با انتقاد به تعلق گرفتن یارانه بیشتر برای مطبوعات بیان می کند: درآمد آگهی‌های دولتی و رسمی همچنان در اختیار روزنامه‌هاست و درآمد پایداری برای آنها شده است. با این حال رسانه‌های برخط که توان، ضریب نفوذ و مخاطب بیشتری دارند از این درآمد به طور کامل محرومند. به همین خاطر از دولت منتخب می خواهم به این تفاوت‌ها توجه کند و تبعیض میان رسانه‌های برخط و چاپی را کاهش دهد.

خلفی زاده با توضیح درباره ویژگی افرادی که قرار است در فضای رسانه‌ای دولت جدید گمارده شوند، می گوید: این افراد باید درک روشنی از مردم داشته باشند، مسأله‌ای که در دولت سابق مورد غفلت بود و آنچنان به مردم توجه نشد و موجبات اعتراض مردم را فراهم کرد. نکته بعدی اینکه مدیر یک رسانه و تیم همراهش باید توانایی تعامل با مردم و دولت را داشته باشد. این هم یک خلأ در دولت قبلی بود.

او ادامه می دهد: این افراد حتما باید سابقه خوبی در حوزه رسانه‌های برخط داشته باشند. همچنین توانایی سیاست‌گذاری به هنگام در راستای مصلحت و منافع ملی کشور را در عین حفظ حقوق مردم داشته باشند. داشتن روحیه و توانایی امیدبخشی به مردم باید از دیگر ویژگی های این افراد باشد. همچنین نگرش عادلانه‌ای به رسانه‌ها در مدیریت بخش‌هایی چون معاونت مطبوعاتی داشته باشند. چرا که در سال‌های اخیر، با نگاه‌های تبعیض‌آمیز، در حق بسیاری از رسانه ها اجحاف شد. امیدوارم آسیب‌های موجود در ارتباط دولت با رسانه‌ها مخصوصا در بخش خدمت‌دهی به رسانه‌ها، در عین حفظ استقلال رسانه در این دولت جبران شود.

مدیرعامل «آنا» با اشاره به تغییرات نیروهای خبری با آمدن دولت‌های جدید می گوید: متأسفانه در برخی رسانه‌های متعلق به دولت قبل، صداهای همسو با رسانه‌های بیگانه شنیده شد. بنابراین طبیعی است که شاهد تغییراتی در رسانه‌های اصلی دولتی باشیم تا دیگر هزینه این همراهی شیطنت‌آمیز از بودجه بیت‌المال پرداخت نشود. صاحبان تفکرات دگراندیشانه و ضدانقلابی جای‌شان در رسانه‌های دیگر است و می‌توانند در رسانه‌های همسو با تفکر خود فعالیت کنند نه در رسانه‌هایی که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می‌شود.

مدیرعامل«آنا»: دولت سیزدهم به آسیب شناسی تعامل دولت قبل با رسانه ها بپردازد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *