پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ماجرای غرامت سی‌ان‌ان به نوجوان آمریکایی

1 دقیقه خوانده شده
ماجرای غرامت سی‌ان‌ان به نوجوان آمریکایی

وارونه جلوه دادن حقیقت، افترا و بی‌توجهی به اصل دقت و صحت در انتشار اخبار، رسانه‌هایی چون «سی‌ان‌ان» و «واشنگتن پست» را به پرداخت غرامت چند میلیون دلاری به یک نوجوان آمریکایی واداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ رسانه‌ها نقش مهمی در شکل دادن به افکار عمومی دارند. با وجود اهمیت اصولی چون صحت، دقت و رعایت بی‌طرفی در مخابره اخبار، رسانه‌های خبری قدرت آن را دارند تا متناسب با سیاست‌های مجموعه خود حقیقت یک رویداد را وارونه جلوه دهند.

از مهمترین نمونه‌های این امر می‌توان به ماجرای ویدئویی اشاره کرد که سال گذشته از رویارویی یک دانش‌آموز آمریکایی با یک فعال سرخپوست منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشت. در این ویدئو به نظر می‌رسد نیکولاس سندمن (Nicholas Sandmann) شانزده‌ساله با لبخندی تمسخرآمیز رودرروی نیتن فیلیپس میانسال ایستاده که بر طبل اعتراض خود می‌کوبد. این ویدئو پربازدید روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ گرفته شد که سندمن با کلاهی با شعار «عظمت آمریکا را برگردان» منسوب به ترامپ با همکلاسی‌هایش در تجمع سالانه مخالفت با سقط جنین شرکت کرده بود. فیلیپس نیز یکی از شرکت‌کنندگان راهپیمایی بومیان آمریکا بود که همان روز در نزدیکی یادبود لینکلن در شهر واشنگتن برگزار شد.

شبکه ان‌بی‌سی/NBC این خبر را آنطور پوشش داد که انگار سندمن راه فیلیپیس را سد کرده و در جریان رودررویی که داشتند اجازه عقب رفتن را به او نداده بود. انتشار این ویدئو خشم کاربران در فضای مجازی را برانگیخت. بسیاری کاربران این طور تعبیر کردند که سندمن و دوستانش دور فییلیپس جمع شده و او را مسخره می‌کنند.

اما نسخه طولانی‌تر این ویدئو نشان می‌دهد فیلیپس کسی بود که به سندمن نزدیک شد و این دانش‌آموز تمام‌مدت بدون حرکت در جای خود ایستاده بود. واقعیت ماجرا این بود که همراهان فیلیپس کسانی بودند که درگیری با دانش‌آموزان دبیرستانی را آغاز کرده و به آنها توهین و آنها را تمسخر کردند.

وقتی یک دانش‌آموز از سی‌ان‌ان شکایت می‌کند

این ماجرا سندمن را برآن داشت تا به دلیل افترا و نشر اکاذیب از رسانه‌های بزرگ خبری شکایت کند. این دانش‌آموز آمریکایی سال گذشته به دلیل ضربه عاطفی که پوشش غیرواقعی این خبر به خود و خانواده‌اش وارد کرده بود از شبکه سی‌ان‌ان به دادگاه فدرال کنتاکی شکایت کرد. در متن این دادخواست آمده بود سی‌ان‌ان چهار مرتبه در متهم ساختن سندمن و همکلاسی‌های وی به رفتار نژادپرستانه خبر جعلی پخش و ۹ مقاله در این باره منتشر کرده است. این شبکه آمریکایی ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی-بهمن ۹۷) با درخواست پرداخت غرامت چند میلیون دلاری این خانواده موافقت کرد و با پرداخت مبلغی نامشخص به این دعوای حقوقی پایان داد.

خانواده سندمن علاوه بر سی‌ان‌ان از واشنگتن پست، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، ان‌بی‌سی، نیویورک تایمز و چند شبکه خبری دیگر نیز به خاطر افترازنی و وارونه جلوه دادن حقیقت، شکایت کردند. در جدیدترین اخبار درباره این پرونده، روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته با خانواده سندمن به توافق رسید. کریستین کوراتی کلی (Kristine Coratti Kelly) سخنگوی این روزنامه آمریکایی ضمن اعلام این خبر گفت: خرسندیم که درباره مطالبات مطرح شده در این دادخواست به توافقی دوطرفه دست یافتیم.

خانواده سندمن در متن دادخواست خود از این روزنامه غرامتی ۲۵۰ میلیون دلاری طلب کرده بود که با مبلغی که جف بزوس بنیان‌گذار آمازون برای خرید این روزنامه در سال ۲۰۱۳ پرداخت کرد، برابری می‌کند.

نیکولاس سندمن روز جمعه در توییتی نوشت: ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ (بهمن سال ۹۷) از روزنامه واشنگتن پست به دلیل افترا شکایت و درخواست ۲۵۰ میلیون دلار غرامت کردم. امروز ۱۸ ساله شدم و این روزنامه پرداخت غرامت را پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که از ۶ رسانه که از آنها شکایت کرده دو مجموعه را به زانو درآورده، نوشت: هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن دارم.

ماجرای غرامت سی‌ان‌ان به نوجوان آمریکایی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *