د٫ تیر ۱۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

لوازم مورد نیاز یک عکاس خبرنگار چیست؟

1 دقیقه خوانده شده
عکاسی خبری یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین شاخه‌های صنعت عکاسی محسوب می‌شود.
لوازم مورد نیاز یک عکاس خبرنگار چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از سایت بابافت؛ هر لحظه در جای جای جهان ممکن است اتفاقات مهمی بیفتد که مردم در انتظار مخابره اخبار و تصاویر آن به سراسر دنیا باشند. رویدادهای ورزشی، رویدادهای علمی، جشنواره‌های سینمایی، اتفاقات ناگوار طبیعی و انسانی و…، فقط چند نمونه از اتفاقاتی است که تصاویرش در کمترین زمان ممکن به دورترین نقاط دنیا فرستاده می‌شود و این تنها بخشی از هنر و تلاش عکاسان خبری است که سعی می‌کنند با وفادار‌ماندن به اصالت اتفاق، ابعاد مختلف آن را به عموم مردم نشان دهند. به دلیل پویایی و جذابیت این شاخه عکاسی، بسیاری از عکاسان دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند. اما فعالیت در این شاخه مانند تمام شاخه‌های عکاسی نیاز به تجهیزات مختلف دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با تجهیزات عکاسی خبری و اصول مهم این حوزه هنری آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

عکاس خبری کیست و عکاسی خبری چیست؟

عکاس خبری در سراسر دنیا به نام فتوژورنالیست معروف است و از اتفاقات خبرساز و مهم عکاسی می‌کند. هدف اصلی عکس‌های خبری و فوتوژورنال‌ها ارائه پیام است و عکاس خبری با رساندن اخبار اتفاقات مهم، رسالت خود را انجام می‌دهد. عکاسان خبری در حقیقت همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر هستند که به شیوه تصویری و به‌وسیله عکس‌ها کار تیم تولید محتوا را تکمیل می‌کنند.

عکاس خبری در سراسر دنیا به نام فتوژورنالیست معروف است
عکاس خبری در سراسر دنیا به نام فتوژورنالیست معروف است.

اگر بخواهیم هنر عکاسی خبری را تعریف کنیم، باید بگوییم یک هنر مصور برای گفتن قصه یک واقعه است تا زندگی پیرامون را روایت کند. همچنین عکاسی خبری یک پدیده کاملا جهانی است و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی هر ملت فراتر می‌رود.

سال‌ها است استفاده از عکس‌ها در گزارش‌های خبری بسیار فراگیر شده؛ به شکلی که یک داستان و روایت بدون عکس برای مخاطبان معاصر ناقص جلوه می‌کند و آن‌ها منتظر هستند تا عکس‌های ماجرا را ببیند.

عکاسان خبری با وفادارای به اصول خبری، دقت، انصاف در بیان وقایع و پاسخگویی به افکار عمومی بین حرفه خود و سایر رشته‌های عکاسی فاصله انداخته‌اند. مسئولیت یک فوتوژورنالیست، تنها ثبت تصاویر از وقایع پیش‌آمده نیست، بلکه باید اخبار را به شکل دقیق و بدون جهت‌گیری خاصی به مردم انتقال دهد.

علاوه‌بر دقت و مسئولیت‌پذیری، یک عکاس خبری حرفه‌ای باید مراقب باشد تا هیچ یک از اتفاقات مهم یک رویداد را از قلم نیندازد. هر ماجرا ابعاد گسترده‌ای دارد و این وظیفه عکاس است که با نگاه ریزبین خود تمام این ابعاد را پوشش داده و مانع از قضاوت‌ یک‌طرفه مخاطب شود. مشخصا عکاس خبری برای انجام مسئولیت‌هایش نیاز به تجهیزاتی دارد. در بخش‌های بعدی می‌خواهیم این تجهیزات را به شما معرفی کنیم.

 

انواع عکاسی خبری

عکاس خبری رویدادهای عمومی

عکاسان خبری شاغل در حوزه‌های عمومی اصولا از رویدادهایی که قرار است اتفاق بیفتند، خبر دارند و در مکان‌های مرتبط حضور پیدا می‌کنند. برای مثال می‌توان به کنفرانس‌های مطبوعاتی اشاره کرد که عکاسان مختلفی برای ثبت جزئیاتش در محل کنفرانس حضور پیدا می‌کنند.

عکاسان خبری رویدادهای فوری

این دسته از عکاسان برخلاف گروه قبلی، از زمان حادثه خبر ندارند و هر لحظه باید آماده حضور در صحنه برای ثبت تصاویر مورد نظرشان باشند. تصاویری که از آتش‌سوزی جنگل‌های مختلف در سایت‌های خبری موجود است را باید حاصل تلاش عکاسان این حوزه دانست.

عکاسان خبری مستند

 این شکل از عکاسی به پروژه‌های طولانی مدتی اطلاق می‌شود که عکاسان مختلفی صفر تا صد یک رویداد را روایت می‌کنند. برای مثال بسیاری از گروه‌های تولیدمحتوا در جریان مسابقات المپیک از ابتدای شروع تمرینات آماده‌سازی درکنار یک تیم قرار می‌گیرند و تا پایان مسابقات تصاویر تمامی لحظات را ثبت می‌کنند. این گروه از عکاسان، نقش مهمی در حوزه هنرهای نمایشی دارند و از آثارشان در فیلم‌های کوتاه و بلند مختلفی استفاده می‌شود.

عکاسان خبری رویدادهای ورزشی

رویدادهای ورزشی همیشه مخاطبان زیادی در سراسر دنیا داشته‌اند و عکاسان خبری از عناصر اصلی این رویدادها به‌حساب می‌آیند. بسیاری از تصاویر ثبت‌شده توسط این عکاسان، بخش مهمی از حافظه ورزش جهانی محسوب می‌شوند. برای مثال تصاویری که از روبرتو باجو پس از پنالتی تیم ملی ایتالیا ثبت شده، برای همیشه در آلبوم مهم‌ترین عکس‌های جام جهانی ماندگار است.

بیشتر بخوانید: تجهیزات عکاسی پرتره

سنسور دوربین، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بادی دوربین بوده و اثر آن در کیفیت عکس‌ها کاملا مشخص است
سنسور دوربین، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بادی دوربین بوده و اثر آن در کیفیت عکس‌ها کاملا مشخص است.

دوربین عکاسی مناسب از تجهیزات عکاسی خبری

یکی از ابزارهای بسیار مهم در تمام شاخه‌های رشته عکاسی دوربین عکاسی است. امکانات یک دوربین در ثبت تصاویر حرفه‌ای تاثیر زیادی دارد و در عکاسی خبری به دلیل اینکه سوژه عموما درحال حرکت است و اصولا در یک محل ثابت نمی‌شود، کیفیت دوربین اهمیت بسیاری دارد تا اصطلاحا از خراب‌شدن و از دست‌رفتن سوژه جلوگیری کند. حال باید ببینیم دوربین یک عکاس خبری حرفه‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سنسور دوربین، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بادی دوربین بوده و اثر آن در کیفیت عکس‌ها کاملا مشخص است. امروزه در دوربین‌های عکاسی دیجیتال از سنسور‌های «CMOS»، «CCD» و «Foveon X3» استفاده می‌شود. درمیان این سنسورها سرعت و کیفیت خواندن تصاویر در سنسور «CMOS» از سنسورهای «CCD» بالاتر است. سنسورهای «CMOS» به شکل آسان‌تری ساخته و اسمبل می‌شوند.

هزینه تولید آن‌ها کمتر از نمونه‌های دیگر بوده و درنتیجه از آن‌ها ارزان‌تر است. این نوع سنسورهای دوربین نیاز به قطعات کمتری در کنار خود برای انجام کار دارند و باتری کمتری هم مصرف‌ می‌کنند. در مقابل، سنسور «CCD» در میزان نور کم بهتر عمل کرده و حساسیت بیشتری دارد. همین خصوصیت سنسور باعث شده تصاویر بهتر و واضح‌تری در نور کم توسط این سنسور تولید شود. در لیست تجهیزات عکاسی بیشتر بخوانید.

سنسورهای «CMOS» نیز در هوای صاف و آفتابی محیط بیرون قادرند تصاویر شفاف و باکیفیتی را ثبت کنند. همچنین این سنسورها نسبت به دیگر نمونه‌ها قابلیت حذف نویز بیشتری دارند.

واضح است دوربین خاصی برای عکاسی خبری ساخته نشده و شما به‌عنوان عکاسی باید به دنبال دوربینی باشید که بتواند نیازهایتان را رفع کرده و یک خروجی باکیفیت به شما بدهد. از لحاظ سنسوری به‌طور کلی پیشنهاد ما این است که برای عکاسی خبری از دوربین‌هایی استفاده کنید که دارای سنسور «Foveon X3» یا «CMOS» هستند.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرسنلی؛ خودتان در خانه عکس ۳ در ۴ بگیرید و ویرایش کنید!

میزان دقت سنسورهای دوربین با واحد مگاپیکسل محاسبه و بیان می‌شود. عموم افراد گمان می‌کنند این عدد تنها بیانگر کیفیت دوربین است، اما باید بدانید این عدد نمی‌تواند به خودی خود کیفیت دوربین و خروجی عکس‌ها را تعیین کند. برای عکاسی خبری باید دوربین حساسیت بالایی داشته باشد تا بتواند عکس‌های با‌کیفیتی را ثبت کند.

اما چیزی که از نوع سنسور دوربین و میزان دقت آن اهمیت بیشتری دارد، سایز این سنسورها است. هرچه اندازه سطح و قاعده سنسور دوربین شما بزرگ‌تر باشد، کیفیت تصویر ثبت‌شده نیز بهتر خواهد بود. بنابراین برای خرید یک دوربین مناسب جهت انجام عکاسی خبری باید به کیفیت و ابعاد سنسور به‌ کار رفته در دوربین توجه کنید و تمرکز خود را بر آن بگذارید.

شرکت‌ها و برندهای مختلفی مانند کانن و نیکون، اقدام به تولید دوربین‌های باکیفیت در قیمت‌های مختلف کرده‌اند و شما می‌توانید با توجه به شرایط خود بهترین آ‌ن‌ها را انتخاب کنید.

قابلیت فیلمبرداری دوربین

قابلیت فیلمبرداری از مهم‌ترین بخش‌های دوربین است. در عکاسی خبری شاید موقعیت‌هایی پیش بیاید که نیاز باشد از سوژه خود فیلمبرداری کنید تا ابعاد بیشتری از وقایع را ثبت نمایید. بسیاری از دوربین‌ها این قابلیت را ندارند و باید هنگام خرید دوربین به این مسئله توجه کنید. دوربین‌های حرفه‌ای پیشرفته با دو کیفیت FULL HD و ۴K اقدام به فیلمبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات عکاسی آتلیه

در برخی از دوربین‌های جدیدتر، قابلیت چرخش صفحه نمایش هم وجود دارد.
در برخی از دوربین‌های جدیدتر، قابلیت چرخش صفحه نمایش هم وجود دارد.

نمایشگر دوربین عکاسی از تجهیزات عکاسی خبری

نمایشگر دوربین یکی از مفیدترین قابلیت‌های آن است که به شما کمک می‌کند تنظیمات را راحت‌تر انجام دهید، به‌جای منظره‌یاب از آن استفاده کنید و تصاویر را پس از ثبت‌شدن مشاهده نمایید. در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای، معمولاً نمایشگرهای نوع «TFT-LCD» به کار رفته است.

سایز صفحه نمایش‌ دوربین‌های عکاسی DSLR معمولا بین ۲.۷ تا ۳.۲ اینچ بوده و در برخی از دوربین‌های جدیدتر، قابلیت چرخش صفحه نمایش هم وجود دارد. به هنگام خرید توجه داشته باشید ارگونومی دوربین و صفحه نمایشگر آن مناسب شرایط فیزیکی شما باشد.

باتری دوربین‌ها

از مهم‌ترین مشخصه‌های یک دوربین عکاسی خبری مناسب باید به ظرفیت باتری آن اشاره کرد. امروزه بیشتر دوبین‌های دیجیتال از باتری‌های لیتیوم – یونی استفاده می‌کنند. مشخصا درمیان یک رخداد مهم اگر باتری دوربین شما به اتمام برسد و بخواهید آن را شارژ کنید و مجددا تصاویر مورد نظر را ثبت کنید، سوژه خود را از دست می‌دهید و ممکن است دیگر هیچ‌وقت نتوانید چنین عکسی بگیرید.

بنابراین باید علاوه‌بر فول‌شارژ بودن باتری اصلی، حتما چند باتری باکیفیت دیگر تهیه کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.

اتصالات دوربین از تجهیزات عکاسی خبری

شما به‌عنوان عکاس خبری برای این‌که حداکثر استفاده را از دوربین خود ببرید، باید دنبال دوربینی باشید که تمامی اتصالات با سیم و بی‌سیم را پوشش داده و خروجی و ورودی‌های مختلفی داشته باشد. درباره درگاه‌های باسیم می‌توان به پورت‌های «USB» و پورت «HDMI» دوربین اشاره نمود که از ملزومات هر دوربینی است و به شما امکان انتقال عکس‌ها و فیلم‌ها به وسیله کابل را می‌دهد.

دوربین‌های پیشرفته‌تر از تکنولوژی‌های ارتباطی بی‌سیم مثل «wifi» و «NFC» استفاده می‌کنند که به شما کمک می‌کند به‌راحتی و بدون نیاز به کابل‌های مختلف، تصاویر ثبت‌شده را به دستگاه‌های دیگر مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر منتقل کنید.

لنز از تجهیزات عکاسی خبری

پس از خرید یک دوربین مناسب، نیاز به لنزی دارید تا بتوانید تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنید. مهم‌ترین مشخصه یک لنز، فاصله کانونی آن است که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت تصویر نهایی شما دارد. هرچه فاصله کانونی لنزتان بیشتر باشد، بزرگ‌نمایی تصاویر نیز بیشتر می‌شود و لنز برای ثبت تصویر اجسام و افراد در فاصله دور مناسب‌تر است.

در مقابل هم هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، میزان زوم لنز کمتر شده، اما فضای بیشتری را می‌توان در کادر عکس جا داد. از لحاظ فاصله کانونی، لنزها در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • لنزهای واید و اولترا واید با فاصله کانونی بین ۷ تا ۳۵ میلی‌متری
  • لنزهای نرمال با فاصله کانونی بین ۳۵ تا ۵۰ میلی‌متری
  • لنزهای تله‌فوتو با فاصله کانونی بین ۸۵ تا ۲۰۰ میلی‌متری
  • لنزهای ماکرو با فاصله کانونی بیشتر از ۷۰ میلی‌متری

برای عکاسی خبری بیشتر به لنزهای اولترا واید، واید و نرمال نیاز پیدا خواهید کرد. لنزهای ماکرو اصولا برای ثبت تصاویر اجسام کوچک مانند حیوانات و حشرات به کار می‌روند و در عکاسی خبری کاربردی ندارند. اگر فکر می‌کنید در موقعیت‌های مختلف به سوژه‌هایی برمی‌خورید که نمی‌توانید زیاد به آن نزدیک شوید، یک لنز تله‌فوتو هم تهیه کنید. لنزهای تله‌فوتو قابلیت عکس‌برداری از فاصله بسیار دور را دارند.

بیشتر بخوانید: انواع پس زمینه عکاسی لباس

مشخصه مهم بعدی دیافراگم لنز است که تاثیر مستقیمی در عمق میدان دید و میزان نور تصاویر ثبت‌شده دارد.
مشخصه مهم بعدی دیافراگم لنز است که تاثیر مستقیمی در عمق میدان دید و میزان نور تصاویر ثبت‌شده دارد.

لنزهای امروزی و پیشرفته از لحاظ تغییر فاصله کانونی به دو دسته تک کانونی یا پرایم و دارای فاصله کانونی متغیر یا زوم تقسیم‌بندی می‌شوند. قابلیت تغییر فاصله کانونی که در لنزهای زوم وجود دارد، باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی در فضاهای مختلف عکاسی کنید. بنابراین توصیه ما به شما تهیه لنزهای دارای فاصله کانونی متغیر بین ۱۰ تا ۷۰ میلی‌متر است.

مشخصه مهم بعدی دیافراگم لنز است که تاثیر مستقیمی در عمق میدان دید و میزان نور تصاویر ثبت‌شده دارد. محدوده دیافراگم مناسب برای عکاسی خبری بین f/1.4 تا f/32 است که در این محدوده شما می‌توانید با باز و بسته‌کردن دیافراگم لنزتان میزان نور و عمق میدان دلخواه را پیدا کرده و تصاویر مورد نظر خود را ثبت نمایید.

تسلط بر تنظیمات دوربین

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین چیزهای که شما به‌عنوان یک عکاس خبری باید در چنته داشته باشید، مهارت‌های فنی و تسلط روی تنظیمات دوربین است. شما باید تمام فوت‌وفن‌های کار با دوربین، منوی تنظیمات، نورسنجی دوربین و لنز، کار با تجهیزات مختلف و … را بلد باشید و بتوانید در کمترین زمان ممکن بهترین تصویر از سوژه مورد نظر را ثبت کنید.

همان‌طور که گفتیم عکاسی خبری نیاز به سرعت بالایی دارد و سوژه ممکن است سریعا از دست برود. بنابراین شما باید با بالا بردن تسلط خود سرعتتان را افزایش دهید و تصاویر باکیفیتی را ثبت کنید. در ادامه دو تکنیک مهم که هر عکاسی باید بر آن تسلط داشته باشد را مثال می‌زنیم.

تنظیمات ایزو ( ISO ) در دوربین‌های عکاسی

یکی از نکاتی که به‌عنوان عکاس خبری باید به آن توجه داشته باشید، تنظیمات ایزو دوربین است. بسیاری از رویدادها در محیط‌های باز اتفاق می‌افتد و این یعنی نور موجود هر لحظه ممکن است تغییر کند. اینجا است که باید تسلط کافی به منوی دوربین خود داشته باشید و بتوانید سریعا ایزو را تغییر دهید.

ایزو در حقیقت واکنش‌پذیری دوربین و لنز به شدت نور محیط است. هر چقدر واکنش‌پذیری لنز شما بیشتر باشد، یعنی تنظیمات ایزو روی عدد بالاتری قرار گرفته و سرعت عمل دوربین بیشتر است؛ اما کیفیت عکس‌هایتان کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید ایزو دوربین خود را رویی اعداد ۱۰۰ – ۲۰۰- ۴۰۰ – ۸۰۰ – ۱۶۰۰ – ۳۲۰۰ و ۶۴۰۰ قرار دهید.

در دوربین‌های عکاسی منابع نور مختلفی به شکل پیش فرض وجود دارند و بر اساس نور محیط برای ثبت تصاویر در لحظه انتخاب می‌شوند.

در دوربین‌های عکاسی منابع نور مختلفی به شکل پیش فرض وجود دارند و بر اساس نور محیط برای ثبت تصاویر در لحظه انتخاب می‌شوند.

تنظیمات وایت بالانس در دوربین‌های عکاسی

این بخش از تنظیمات دوربین مانند تنظیمات ایزو اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با کمک این گزینه می‌توانید میزان سفیدی و تراز سفیدی در محیط را مشخص کنید. منابع نوری که برای عکاسی در اختیار عکاس قرار می‌گیرد، بسیار متنوع است؛ اما در عکاسی خبری شما معمولا با نور محیط سر و کار دارید، به همین علت باید برای دوربین منابع نور موجود را تعریف کنید.

در دوربین‌های عکاسی منابع نور مختلفی به شکل پیش فرض وجود دارند و بر اساس نور محیط برای ثبت تصاویر در لحظه انتخاب می‌شوند. توجه داشته باشید این فرایند ربطی به کنترل شدت نور نداشته و تنها رنگ نور موجود را برای دوربین مشخص می‌کند.

اصول مهم در عکاسی خبری

عکاس خبری باید بی‌طرف باشد

در ادامه مقاله تجهیزات عکاسی خبری باید گفت، عکاس خبری باید بدون اینکه از گروه یا شخص خاصی طرفداری کند، صرفا روی سوژه‌ها و لحظه‌ها متمرکز شود. درحقیقت از اصول مهم عکاسی خبری این است که عکاس بدون هیچ قضاوتی سوژه خود را انتخاب کند و این داوری را به مردم بسپارد. هرچند برخی از عکاسان معتقدند همیشه و کاملا بی‌طرف بودن کار آسانی نیست و همین نگاه‌های متفاوت است که سوژه را جذاب‌تر نمایش می‌دهد.

این عقیده هم به‌نوعی درست است، اما کامل نیست. عکاس خبری باید با مخاطب خود صادق باشد و اجازه دهد تصمیم نهایی را نگاه مخاطب بگیرد. در حقیقت شما به‌عنوان یک عکاس خبری هرگز نباید در ثبت رویدادها عقیده خود را به مخاطب تحمیل کنید. اجازه دهید مخاطبتان از احساسات اصیل و واقعی سیال در یک رویداد بهره ببرد.

عکاس خبری راوی یک ماجرای مهم است

هدف اصلی از عکاسی خبری، روایت‌کردن رویدادی است که اتفاق افتاده است. این رویداد باید به گونه‌ای روایت شود که مخاطب تمام اتفاقات پیرامون را درک کند و به جزئیات واقف شود. سال‌های سال تنها خط‌نوشته‌ها راوی پیش‌آمد‌ها بوده‌اند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی، عکس‌ها فراتر از مقاله‌ها و داستان‌ها حرف می‌زنند.

شما به‌عنوان یک عکاس خبری وظیفه دارید تمامی ابعاد یک ماجرا را برای مخاطبتان شرح دهید و آن واقعه را در تاریخ ثبت کنید. بسیاری از رویدادهای مهم فقط با یک عکس در حافظه تاریخی جهان باقی مانده‌اند و این تنها هنر آن عکاس بوده است. برای مثال به عکس‌هایی که از جنگ ایران و عراق باقی مانده است، نگاه کنید.

عکاسی خبری به اتفاقات روز دنیا توجه دارد و یک فوتوژورنالیست حرفه‌ای باید همیشه همراه با جریان اخبار حرکت کند.

عکاسی خبری به اتفاقات روز دنیا توجه دارد و یک فوتوژورنالیست حرفه‌ای باید همیشه همراه با جریان اخبار حرکت کند.

کدام دست‌نوشته و کدام داستانی توانسته آن‌طور که شایسته است احساسات موجود در این عکس را بیان کند؟ این هنر عکاس است که تکه‌های این رویداد را برای کسانی که هیچ‌وقت از نزدیک جنگ را ندیده‌اند، روایت می‌کند.

عکاس خبری باید به‌روز باشد

عکاسی خبری به اتفاقات روز دنیا توجه دارد و یک فوتوژورنالیست حرفه‌ای باید همیشه همراه با جریان اخبار حرکت کند. شما به‌عنوان یک عکاس خبری باید بدانید چه اتفاقات مهمی پیرامون شما جریان دارد و دیگران به چه شکلی به آن اتفاق نگاه می‌کنند. در حقیقت باید همیشه سوژه‌های جدیدی داشته باشید تا برای مخاطب جذاب باشد.

با تجهیزات عکاسی خبری آشنا شدید. شما باید در ابتدای مسیر به دنبال تهیه تجهیزات اصلی مانند دوربین و لنز باشید و پس از آن با کسب تجربه و مهارت، خود را به‌عنوان یک عکاس خبری حرفه‌ای مطرح کنید.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *