ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

قزوین را از بند «خبرنگارنماها» نجات دهید

1 دقیقه خوانده شده
عدم اعمال نظارت و بهره گیری از فیلترهای حرفه ای در مسیر ورود نیروهای جدید به فضای رسانه ای و پس از آن نبود پایش مستمر و هدفمند، به عاملی بدل شده که حواشی آن خسارات جدی به جایگاه این حوزه در استان قزوین وارد کرده است.
قزوین را از بند «خبرنگارنماها» نجات دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین؛ در عصری که «رسانه» به عنوان یکی از ارکان موثر در پیشبرد اهداف و پویایی جوامع مطرح است، شناسایی، شکوفایی و تاثیرگذاری نیروی انسانی توانمند و مورد نیاز این بخش موضوعی مهم و غیرقابل انکار است.

در این بین عدم اعمال نظارت و بهره گیری از فیلترهای حرفه ای در مسیر ورود نیروهای جدید به فضای رسانه ای و پس از آن نبود پایش مستمر و هدفمند، به عاملی بدل شده که حواشی آن خسارات جدی به جایگاه این حوزه در استان قزوین وارد کرده است.

در حال حاضر، حضور بی ضابطه افرادی فاقد شرایط و استانداردهای رسانه ای در جلسات و بهره مندی ناعادلانه آن ها از فضا و ظرفیت های اقتصادی موجود در این بخش که به آسیب دیدن رسانه های فعال منجر شده است، به عنوان یک دغدغه ای جدی از سوی خبرنگاران حرفه ای و پای کار استان مطرح می شود.

موضوعی که رفع آن و ساماندهی فضای رسانه ای، مستلزم شکل گیری عزمی راسخ از سوی متولیان این حوزه به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین می باشد.

خاموشی «رسانه» خاموشی تفکر و اندیشه است

رکسانا رضایی سردبیر نشریه نگاه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: نمی‌توان درصد مشخصی در خصوص اینکه چه میزان از خبرنگاران واقعی هستند ارائه داد اما با توجه به خروجی رسانه ها و آنچه در جلسات خبری مشاهده می شود متاسفانه باید اعلام کرد بخش عمده ای از افرادی که با نام خبرنگار در محافل حاضر می شوند از بدوی ترین ویژگی های یک خبرنگار محروم هستند.

رضایی خاطر نشان کرد: امروز شاهد آن هستیم بعضی صرفاً کاتب اخبار هستند این در حالی است که کاتب بودن و ارائه آنچه روی داده با خبرنگاری به معنای اصیل خود فاصله دارد.

سردبیر نشریه نگاه قزوین یاد آور شد:رسانه و روزنامه نگاری به مفهوم اصیل خود با آنچه فقط منعکس کننده خبر باشد فاصله دارد، از این رو یک خبرنگار متعهد و خلاق حتما باید آگاه به مسائل روز و اهل کتاب و مطالعه باشد تا به عنوان یک مرجع در جامعه، قابل قبول و مورد تایید همگان باشد.

وی با بیان اینکه عدم آموزش صحیح یکی از دلایل شکل گیری مشکلات موجود است، گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر جز یکی دو کلاس آموزش خبرنگاری که ابتدایی ترین مسائل را تبیین می کردند و پایان موثری هم نداشتند، ما دوره های جدی آموزش رسانه ای برای ساخت خبرنگار و آینده سازان این حوزه ندیده ایم و همین امر نتایج ناخوشایند امروز را به وجود آورده است.

وی با اشاره به بحث پایش خبرنگاران اذعان کرد: در سال‌های اخیر صرفا حرف از پایش خبرنگاران زده شده و متاسفانه هیچ وقت این اتفاق عملیاتی نشده است. البته ناگفته نماند مشکل امروز ریشه در گذشته و بدو کار دارد. وقتی برای ورود به این عرصه هیچ فیلتر جدی و یا آزمون استانداردی وجود نداشته و ندارد به حتم انتظار بیشتری از شرایط حاکم نمی توان داشت.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه از آن جایی که بعضی مجوزها با سهل ترین شرایط و ضوابط صادر شده اند، گاها افرادی مجوز دریافت کرده اند که از مهارت های حرفه ای برخوردار نیستند و این موضوع سبب شده تا با پدیده «خبرنگار نماها» روبرو شویم.

سردبیر نشریه نگاه قزوین عنوان کرد: این چرخه معیوب گاها از زنجیره ابتدایی خود به اشتباه شکل گرفته است. آنجا که شخصی غریبه و ناآگاه به حوزه خطیر رسانه صرفا جهت یک پرستیژ اجتماعی و یا بهره برداری های سیاسی اقدام به دریافت مجوز نشریه می کند و در کوتاه ترین زمان ممکن به بن بست می خورد چراکه از ابتدای امر قرابتی با این حوزه نداشته است. در چنین شرایطی به صرف ادامه حیات رسانه مذکور یا اجاره داده می شود و یا به آدم های بی ربط به این‌ حوزه سپرده می شود که ماحصل آشفته بازاری است که شاهد آن هستیم.

رضایی یاد آور شد: ما در رسانه دو بحث روزنامه نگاری و روزنامه داری را در کنار هم داریم بنابراین حتما باید در مدیریت و روزنامه داری قوی عمل کرد تا بتوانیم بستر را برای روزنامه‌نگاری مهیا کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با آگهی های تبلیغاتی متاسفانه تا به امروز آنطور که انتظار می رفت اتفاق درست و کارسازی روی نداده است لذا شاهد بی نظمی و ناعدالتی در این موضوع بودیم که خوشبختانه بعد از اینکه کلیت ماجرا و مدیریت آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده شاهد تحول و بهبود شرایط نسبت به گذشته بودیم که البته تا رسیدن به شرایط  مطلوب واقعی هنوز فاصله وجود دارد.

 رضایی تصریح کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم گاهی فرقی بین روزنامه ای که در کل کشور تیراژ آن به هزار عدد هم نمی رسد با روزنامه ای که مهم، جریان ساز و تاثیرگذار است قائل نمی شوند. همانقدر که ما روزنامه های ضعیف در سطح محلی داریم، در سطح کشور نیز مصادیق فراوانی وجود دارد که صرفا برای بهره مندی از آگهی هایی دولتی، رانت کاغذ و موارد دیگری یک روزنامه با کمترین نوآوری و خلاقیت منتشر می شود که ضروری است ارگان های ناظر ورود جدی به موضوع داشته باشند تا با جلوگیری از ادامه چنین روند معیوبی از حیثیت رسانه صیانت و فضا برای فعالیت روزنامه نگاران واقعی آرامش بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: راه برون رفت از بحران فعلی این است که اداره کل ارشاد فیلترهای ورودی را مستحکم تر از قبل نماید و با ایجاد سازوکاری علمی، کارشناسی شده و دقیق موجب بهبود شرایط در حال و آینده شود.

رضایی یاد آور شد: مطمئن باشید با ایجاد فضای مناسب و شرایط عادلانه یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای رسالت خود را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد.

وی توضیح داد: در بحث آموزش نیز اداره کل ارشاد و استانداری می توانند ورود پیدا کنند و با برگزاری دوره های آموزشی و دعوت از اساتید برتر کشوری، برای آینده روزنامه نگاری افق های روشن تری را ترسیم نمایند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت شفافیت و اطلاع رسانی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم تاکیدات مقام معظم رهبری را محقق کنیم ضروری است  نیروی متخصص و آگاه داشته باشیم تا با انجام بی نقص رسالت حرفه ای خود به آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند دست پیدا کنیم.

سردبیر نشریه نگاه قزوین خاطر نشان کرد: نکته مهمی که اینجا باید تاکید چند باره بر آن داشت این است چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. اینکه گاهی بر اصحاب رسانه برچسب هایی زده می شود و حضور و فعالیت آنها اقتصادی معنا می گردد کاملا غلط و اشتباه است چرا که روزنامه نگاری و آگاه سازی جامعه یک عشق و دغدغه ای درونی بنابراین کسی نمی تواند با خیال درآمد زایی و کار اقتصادی به این وادی ورود پیدا کند. البته نمی توان منکر گردش اقتصادی یک رسانه بود ولی این به معنای کار صرف اقتصادی خیالی بیش نیست.

وی عنوان کرد: مسیر توسعه تمامی جوامع از توسعه فرهنگی می گذرد و ما تا زمانی که نتوانیم فرهنگ قوی و منسجمی داشته باشیم نمی توانیم به توسعه همه جانبه کشور فکر کنیم. بنابراین می طلبد اگر متولیان امر دغدغه فرهنگ و توسعه دارند بستر را برای پرورش فکرهای جدید و ایده های نو مهیا کنند.

رضایی عنوان کرد: این روزها متاسفانه بعضی آقایان  سخنرانی می کنند که دوره رسانه های مکتوب به پایان رسیده که من قاطعانه اعلام می کنم، کسانی که چنین حرف هایی را ناآگاهانه و بی ربطی و شاید با تعمد و غرض به زبان می آورند در دوران اوج روزنامه، نه اهل خواندن و نوشتن بودند و نه تمایلی به شفافیت جامعه و آگاهی داشتند، البته این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که رسانه های پرسش‌گر و مطالبه گر مورد پسند بسیاری از افراد نیستند.

وی گفت: اگر به حضور رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی معتقدیم و وجود آن را ضروری می دانیم، باید برای بهبود فضای آن از درون مجلس قانون گذاری درست صورت گیرد و این قانون تا ادارات کل در استان ها و شهرستان های کوچک اجرایی شود.

رضایی مطرح کرد: واقعیت این است امروز حال مطبوعات خوب نیست و امیدوارم با عزمی که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین شکل گرفته شاهد برون رفت از شرایط حاضر و رشد و شکوفایی اهالی رسانه و همچنین بسترسازی برای ورود نسل جدید باشیم.

سردبیر نشریه نگاه قزوین در پایان گفت: چراغ رسانه هیچگاه نباید خاموش شود چرا که خاموشی رسانه به معنای خاموشی تفکر و اندیشه است.

هنوز تعریف درستی از عنوان «خبرنگاری» در قزوین وجود ندارد

در ادامه با هادی درزی رامندی خبرنگار خبرگزاری ایرنا در استان قزوین گفت و گو کردیم. وی در این رابطه اظهار کرد: تعداد محدود و انگشت شمار خبرنگار در استان داریم که به معنای واقعی کلمه، خبرنگار هستند و مابقی کسانی که در این حوزه هستند از این محل ارتزاق میکنند و به اصطلاح به نوعی محل درآمد و کسب آنهاست.

درزی رامندی در پاسخ به این سوال که اصطلاح فضای رسانه ای استان نیازمند چه اقداماتی است، تصریح کرد: ابتدا باید دایره شمول اصحاب رسانه را مشخص کرد که منظور از اصحاب رسانه چه کسانی هستند، این تعریف بسیار کلی هست و همه فعالان رسانه ها را در بر می گیرد.

خبرنگار ایرنا ادامه داد: مشکل بعدی این است که متاسفانه در نتیجه نبود فیلترهای استاندارد و حرفه ای شاهد این موضوع هستیم که هر فردی از روز اول خود را خبرنگار معرفی می کند و بین این فرد با پیشکسوتی که سالهاست در این عرصه فعالیت دارد، قائل نمی شوند.

وی در خصوص برقراری عدالت در بخش ارائه آگهی های دولتی و تبلیغاتی نیز گفت: آگهی های تبلیغاتی از سوی دستگاههای اجرایی توزیع می شود، متاسفانه به این دلیل برخی ارگان ها بنا بر ارتباطات و سلایق شخصی و بدون در نظر گرفتن الزامات، اقدام به توزیع آگهی می کنند و این موضوع نتایج خوبی نداشته است.

درزی رامندی اضافه کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته و سالهای قبل تلاش بسیاری برای متمرکز کردن روند توزیع آگهیها انجام داد اما این تلاش ها به جایی نرسید، امروز شاهد روند ناصحیح در توزیع آگهی ها هستیم و شاید اگر همین آگهیهای تبلیغاتی و رپورتاژ آگهی دستگاه های اجرایی به صورت مشخصی میان مطبوعات توزیع میشد امروز شاهد اضمحلال و از بین رفتن بسیاری از نشریات و مطبوعات استان نبودیم.

خبرنگار ایرنا همچنین در رابطه با راهکارهای برون رفت رسانه های استان از وضعیت فعلی نیز بیان کرد: اخیرا شنیدم قرار است مطبوعات راکت را از مدار خارج کنند که به اعتقاد بنده کار اشتباهی است و باید زمینه حمایت و فعال سازی رسانه چه فعال و چه راکد فراهم شود.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه های چاپ، بالا رفتن مبلغ دستمزدها و نرخ بیمه و غیره فعالیت نشریات و مطبوعات همچون سابق امکان پذیر نیست پس باید مسیر فعالیت مطبوعات فراهم شود و در این شرایط اگر مجددا شاهد عدم فعالیت آن ها بودیم نسبت به لغو مجوز آنها اقدام کنند.

 درزی رامندی اضافه کرد: در مورد افراد خبرنگارنما نیز باید سیاست آموزش اجرا شود و اگر فردی واقعا علاقه به آموزش و ورود به حرفه خبرنگاری داشت شرایط مورد نیاز از طریق اداره ارشاد و خانه مطبوعات فراهم شود.

حوزه رسانه و مطبوعات استان نیازمند سازماندهی، پالایش و تفکیک است

وحید مافی مدیر مسئول پایگاه خبری صبح قزوین نیز در گفت و گو با فارس اظهار کرد: فضای رسانه ای استان به شدت نیازمند برنامه ریزی است و کمبود خبرنگار و عدم وجود آموزش های لازم، بدون شک آینده رسانه و خبر در استان را دچار چالش جدی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: باید مرزی میان افرادی که به معنای واقعی کلمه، خبرنگار هستند با افرادی که بدون هیچ شناخت و آوردهای صرفا نام آن را بر دوش میکشند، مشخص و نمایان باشد.

مافی ادامه داد: شاید مهمترین کارکرد رسانه را بتوان در ۴ بخش تولید، ذخیره سازی، ارسال و دریافت طبقه بندی کرد، از الزامات اولیه هر خبرنگار این است که بدون دخیل کردن نگاه های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم قلم بچرخاند. با نگاهی گذرا به برخی رسانه های برخط و حتی مطبوعات شاید به این نتیجه رسید که در گام اول، همان تولید و تحلیل درست از وقایع در حالت سکون به سر می برد.

مدیر مسئول پایگاه خبری صبح قزوین اضافه کرد: آنچه از فضای موجود برداشت میشود، عدم تفکیک میان خبرنگاران و خبرنگار نماها باشد. در این راستا نیز معتقدیم حوزه رسانه و مطبوعات در استان نیازمند سازماندهی، پالایش و تفکیک است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه رسانه و مطبوعات در دنیای کنونی دستخوش تغییر شده است، وجود شبکه های اجتماعی به معنای واقعی سرعت انتقال اطلاعات را به میزان چشمگیری افزایش داده و شاید همین دلیلی باشد که اخلاق مداری و پایبندی به اخلاق در رسانهها نادیده گرفته شود، اینجا نقش کم رنگ متولیان فرهنگی و مسئولان رسانه در طراحی نظام شایسته سالاری و ارزیابی بیش از پیش احساس می شود.

مافی تصریح کرد: نظام مساعدت ها و آگهی تبلیغاتی به دلیل نبود همین ساختار ارزیابی در اختیار عده ای اندک قرار گرفته و نه تنها این منابع مالی به رشد و ارتقاء رسانه و مطبوعات کمکی نمی کند حتی سبب ایجاد بستر فساد و رانت هم می شود.

مدیر مسئول پایگاه صبح قزوین ادامه داد: قطعا متولیان مربوطه باید رتبه بندی و ضریب کیفی رسانه ها را به معنای واقعی و بدون نگاه های جناحی و سیاسی محقق سازند، هر رسانه می تواند فارغ از نگاه های سیاسی لجوجانه به رشد و ارتقاء جامعه در ابعاد مختلف بپردازد اما این آزادی رسانه ها نباید منجر به این باشد که مرامنامه اخلاقی رسانه را زیر پای گذاشته و قلم شان را بفروشند. بر این اساس شاید اولین قدم ایجاد نظام ارزیابی، سازماندهی، پالایش و حفظ منزلت خبرنگاران باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نظر می رسد پالایش رسانه های استان و تفکیک خبرنگاران فعال و حرفه ای از افرادی که صرفا به جهت سودجویی از این فضا به بهره گیری از عنوان خبرنگاری می پردازند می بایست با جدیت اداره کل ارشاد و همراهی دلسوزان این حوزه در اسرع وقت به سرانجام برسد چرا که با پویایی رسانه قطعا شاهد رقم خوردن اتفاقات ارزشمندی برای استان خواهیم بود.

قزوین را از بند «خبرنگارنماها» نجات دهید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *