ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

فرهنگ، هنر و رسانه نقش بسزایی در پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد دارد

1 دقیقه خوانده شده
فرهنگ، هنر و رسانه نقش بسزایی در پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم اندیشی همکاری در طرح جامع یاریگران زندگی با حضور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش و تاثیر فرهنگ و هنر در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: فرهنگ، هنر و رسانه بویژه فضای مجازی نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی از جمله پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیدعباس صالحی در این نشست با تاکید بر این مطلب افزود: در دو سال اخیر اقدامات مناسبی در حوزه بررسی و کاهش آسیب های اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و خط های اتصالی خوبی بین فضای فرهنگ، هنر و رسانه با فضای توسعه اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازه زمانی و با حضور خانم داداندیش اقدامات مناسبی در حوزه آسیب های اجتماعی داشته است که چگونه می توانیم این موضوع از جمله مبارزه با اعتیاد را از لحاظ رویکردی و برنامه ای با فضای این وزارتخانه نزدیک تر کنیم.

وی افزود: در بخش محتوایی هم اقداماتی در این زمینه انجام شده و توجه به موضوع مواد مخدر هم در تولیدات محتوایی از جمله این اقدامات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: باید در حوزه ایده ها و قالب ها به نوآوری توجه داشته باشیم و هماهنگی و هم افزایی های بیشتری در بودجه ۱۴۰۰ در این زمینه داشته باشیم.

وی در عین حال افزود: اینکه چگونه می شود هماهنگی و هم افزایی مربوط به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را ارتقا داد و نقش مرجعیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را روشن تر کرد، حائز اهمیت است.

صالحی گفت: در حوزه درمان، مقابله و پیشگیری اعتیاد، فرهنگ، هنر و رسانه بویژه فضای مجازی نقش وسیعی دارد و ظرفیت هایی در رسانه وجود دارد که می توانیم این ظرفیت ها را به فعلیت تبدیل کنیم و در بخش هماهنگی و هم افزایی و مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه بیشتر و آن را به نظام استقرار برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به جامعه هدف در این حوزه هم اشاره کرد و ادامه داد: باید در این بخش با توجه به اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر کارها و اقداماتی که در نظر داریم انجام شود را روشن کنیم و رویکردهای مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای همکاری های مشترک مشخص شود.

وی به ظرفیت رسانه های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید تعریفی از سوژه های مورد توجه مخاطب های خارجی در این حوزه بدهد تا با توجه به اینکه از نظر مخاطب خارجی چه اقدامی به عنوان ابتکار محسوب می شود، اقداماتی صورت بگیرد و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه می تواند همکاری های لازم با ستاد مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد.

صالحی افزود: برای همکاری با جشنواره طرح یاریگران زندگی هم ظرفیت های رسانه ای با هدف معرفی آن در حوزه بین الملل وجود دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه می تواند همکاری های لازم با ستاد مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه های استانی را هم برای همکاری و کمک در این زمینه می توان فعال کرد و در حوزه فضای مجازی هم اقدامات بسیاری در حال انجام است و می توان همکاری های مشترک میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرد.

در ابتدای این نشست پروین داداندیش مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور آسیب های اجتماعی گزارشی از مجموعه اقدامات و برنامه های شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد.

وی گفت: این شورا جلساتی را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته و به تفاهم نامه های همکاری در این زمینه رسیده است و رویکرد همکاری امسال هم با رویکرد طرح ملی یاریگران زندگی است.

وی ادامه داد: این شورا در قالب ۱۶ برنامه با معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و سازمان سینمایی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، ستاد ملی بازی های رایانه ای، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و … همکاری داشته است.

داداندیش افزود: از دیگر اقدامات این شورا می توان به تولید محتوای پیشگیری از اعتیاد در قالب انتشار پیام های مرتبط در رسانه ها، برگزاری کارگاه های آموزشی با گروه های مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش پیام های مرتبط پیش از نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر، برگزاری نمایشگاه عکس و کاریکاتور، تولید تئاتر های صحنه ای و خیابانی و … اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ دو تفاهم نامه همکاری مشترک در این حوزه با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاهش آسیبب های اجتماعی آمادگی کامل دارد تا برای رسیدن به اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک های لازم را داشته باشد.

در این نشست اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشکر از تعامل های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این ستاد گفت: در دو سال گذشته در حوزه همکاری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری ها و تحولات خوبی صورت گرفته و ریل گذاری و گام های مناسبی در این زمینه برداشته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این همکاری ها در همه حوزه های به ویژه حوزه پیشگیری اتفاقات خوبی صورت گرفته و مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه در حال شکل گیری است.

مومنی ادامه داد: امیدوارم در سال های آینده هم تفاهم نامه هایی که این ستاد با دیگر سازمان ها و نهادها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله کاهش اعتیاد منعقد می کند با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و نظرات کارشناسی کارشناسان در این حوزه ها دریافت شود.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات این ستاد، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری برخی اقدامات کوتاه مدت و میان مدت را انجام داده که تقریبا به نتیجه رسیده است.

دبیرکل مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این ستاد راه اندازی اردوگاه ها و مراکز نگهداری است که در دو سال گذشته ۱۰ مرکز با توجه به آخرین روش های درمانی و کارآموزی راه اندازی شده است. در حوزه درمان هم دستاوردهای خوبی داشته ایم و همکاری هایی در این زمینه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر معتقدم پیشگیری مهمترین و راه اصلی در این زمینه است و اقدامات راهبردی در این بخش صورت بگیرد تا با کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی مواجه شویم. بنابراین فرهنگ و هنر و رسانه به دلیل تاثیرگذاری نقش موثری در این زمینه می تواند داشته باشد.

مومنی ادامه داد: در این حوزه باید اهداف خود را با توجه به جامعه هدف که شامل دو گروه جامعه در معرض و جامعه عموم مردم می شود را مشخص و برای آن ها تولید محتوا داشته باشیم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می توانند نقش موثری در این بخش داشته باشند.

http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=4714

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *