چ٫ فروردین ۲۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

علیفر: از مدیران بپرسید چرا از گزارشگران ناپخته استفاده می کنند

1 دقیقه خوانده شده
علیرضا علیفر درباره غلط های فاحشی که بعضا از سوی مجریان و گزاشگران برنامه های ورزشی به ویژه در روزهای برگزاری المپیک شاهد بودیم، می گوید: شبکه های سه و ورزش تصمیم دارند از جوانان و نیروهای تازه برای گزارش مسابقات استفاده کنند؛ چون سال های سال فردی اضافه نشده و یک تعداد آدم های خاص بودند مثل خود من. کار درستی هم هست که پشتوانه ایجاد کنند اما اینکه چرا این افراد ناپخته، روی آنتن قرار می گیرند، پرسشی است که باید از مدیران شبکه ها پرسید.
علیفر: از مدیران بپرسید چرا از گزارشگران ناپخته استفاده می کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ این گزارشگر باسابقه برنامه های ورزشی تلویزیون با تاکید بر اینکه فقط درباره فوتبال می تواند اظهارنظر کند و ۲۷ سال سابقه کار در این زمینه داشته است، درباره ی گزارشگران جدید تلویزیون می گوید: اینکه چرا گزارشگران ناپخته روی آنتن قرار می گیرند، پرسشی است که باید از مدیران شبکه ها پرسید. آنها هستند که بیشتر باید توجه کنند تا مردم عادی. گزارشگرانی که این روزها در خروجی تلویزیون یا رادیو می بینیم و می شنویم ـ البته در رادیو کمتر، چون شنیده نمی شود ـ همه از همکاران ما هستند و نمی شود خیلی به عملکردشان انتقاد کرد. رسانه ها باید عدالت داشته باشند و اگر مشکلی هست مطرح کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: به هر حال گزارشگران جدید باید بیایند. ما که تا دنیا دنیاست نمی توانیم گزارش کنیم. آدم های جدید باید باشند اما اینکه اشتباه دارند و ناپخته هستند و تجربه ندارند، باید اصلاح شود.

علیفر افزود: با اینکه نسل جدیدی در کار گزارش و اجراء وارد حوزه ورزش شوند، موافقم، ولی تجربه باید کم کم اندوخته شود و بعد افراد روی آنتن قرار بگیرند. با اصل کار و جذب نیروهای جدید موافقم. همه جای دنیا هم همین گونه است؛ منتها نظر مدیران است که از چه نیرویی و چه موقع استفاده کنند. نیروی تازه باید ابتدا کسب تجربه کند و بعد کارش را شروع کند.

باید هر چند سال خون تازه ای دمیده شود

وی در پاسخ به اینکه آیا گزارشگری را همچنان ادامه می دهد؟ اظهار کرد: ۲۷ سال از آغاز کارم در شبکه سه می گذرد. همه چیز را تجربه کردم و همه چیز را دیدم. کار گزارش مسابقات ورزشی چارچوبی در دنیا دارد و نیازی به اظهارنظر ندارد. گزارش مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال که مورد توجه همه دنیاست، برای تلویزیون چارچوب مشخصی دارد. اینکه گزارشگر چگونه انتخاب شود، چگونه تربیت شود، چه نکاتی به او گفته شود که رعایت کند. چه اطلاعاتی باید داشته باشد. باید هر چند سال خون تازه ای دمیده شود. آدم های تازه ای بیایند و باید با آموزش و تجربه کارشان را شروع کنند. برای بار اول، از ۱۰ دقیقه شروع به گزارش کنند، بعد ۲۰ دقیقه، یک نیمه و بعد کامل گزارش کنند. حال اگر این استانداردها در کشور ما رعایت نمی شود، باید مدیران که تصمیم گیرنده هستند، اصلاح کنند.

این گزارشگر معتقد است: در حال حاضر مسابقات فوتبال در کشور ما از نظر فنی خوب پوشش داده و پخش می شود؛ از زوایای مختلف یک صحنه به تصویر کشیده می شود، اسلوموشن وجود دارد و …؛ البته همچنان امکاناتمان به اندازه اروپا و کشورهای صاحب فوتبال دنیا نیست، ولی کم کم به آنها می رسیم.

گزارشگران جدید با وسواس انتخاب شوند

او در پاسخ به اینکه در برخی برنامه های ورزشی، مجری به راحتی از تیم مورد علاقه اش جانبداری و یا به تیم مقابل توهین می کند، اظهار کرد: این اشکال در همه جای دنیا هست؛ این مدیران هستند که باید پاسخگو باشند. اینکه گزارشگر کم تجربه است، یا اینکه صدای خوبی ندارد یا اینکه فن بیان را درست نمی داند، اینها را باید به کسی گفت که تصمیم می گیرد و می گوید فلان فرد بازی را گزارش کند. گزارشگر باید به رشته ای که گزارش می کند کاملا آگاه باشد. من گزارشگر چه باید بگویم. تصمیم گیرنده باید درست تصمیم بگیرد. من با چهره های جدید موافقم اما باید با وسواس انتخاب شوند و آموزش لازم ببینند. فوتبال ۹۰ دقیقه است کشتی نیست که بگویی ۵ دقیقه است. باید ابتدا مسابقه ضبط شده گزارش کند، بعد کنار گزارشگران بایستد، از دقایق پایین گزارش کند و بعد به گزارش کامل بازی بپردازد و گذراندن این روند در اختیار مدیران است. اگر گزارشگری یک بار یا دو بار اشتباه کند مشکلی نیست اما اگر بیش از این باشد نباید آنتن زنده را به آن فرد بدهند.

غیر از فوتبال هیچ ورزشی نمی بینم

این گزارشگر پیشکسوت در پایان گفت: من به غیر از فوتبال هیچ ورزشی را نمی بینم، علاقه ندارم. اما این روزها اول باید به فکر سلامتی بود و بعد امرار معاش. این دو انقدر ذهن انسان را درگیر می کند که تو دیگر تفریح نداری. قبل از کرونا فیلم های ایرانی را می دیدم اما الان نمی توانم و فرصت ندارم.

علیفر: از مدیران بپرسید چرا از گزارشگران ناپخته استفاده می کنند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *