پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ضرورت همکاری رسانه‌ای با افغانستان و تاسیس دانشکده رسانه در کابل

1 دقیقه خوانده شده
ضرورت همکاری رسانه‌ای با افغانستان و تاسیس دانشکده رسانه در کابل

در دیدار شماری از اعضای هیات‌علمی و مدیران دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد با هیات موسس صلح، رسانه و حکومت‌داری خوب افغانستان بر افزایش همکاری‌های رسانه‌ای و تاسیس دانشکده رسانه در کابل تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و  رسانه  واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با هیات موسس صلح، رسانه و حکومت داری خوب، افغانستان ضمن اشاره به ظرفیت های مشترک دو کشور در حوزه های مختلف، تصریح کرد: دو کشور ایران و افغانستان از ظرفیت های مشترک بی نظیری از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی برخوردارهستند و مانند یک خانواده در کنار هم زندگی می کنند.

وی افزود: با وجود اشتراکاتی که داریم باید به یک واقعیت تلخ نیز اعتراف کنیم که حدود ۸۰ درصد از رسانه های افغانستان خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنان به ویژه آمریکایی ها بازی می کنند.

دکتر نصراللهی اضافه کرد: افغان ها یار، دوست، همکار در همه زمینه ها و مقاطع و حتی هم خانه ایرانی ها بودند و هستند. با وجود کثرت آنها در ایران وجود برخی حوادث اگر چه تلخ و تا حدودی طبیعی است اما بزرگنمایی و برجسته سازی آن در رسانه های دو کشور از راهبردهای رسانه ای دشمن و تامین کننده منافع آنها است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و  رسانه واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح تغییر در آرایش رسانه ای گفت: پیشرفت فناوری های ارتباطی میزان دسترسی و مصرف رسانه ای مردم، تولید، توزیع و روابط و مدل حاکم بر تولید، توزیع و مصرف کنندگان را متفاوت و متعامل و عرصه تولید و توزیع پیام را از انحصار خارج  و پیچیده و چند وجهی کرده است؛ بنابراین اگر در این آرایش رسانه ای حضور و فعالیت های مرکز آموزشی و رسانه ای آگاهانه، مستمر، بموقع، هوشمندانه و مسئولانه نباشد، دیگران متناسب با اهداف و راهبردهای خود به آن جهت می دهند و روایت نادرست از روابط دو کشور را منتشر و منعکس می کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با همکاری های آموزشی و تحقیقاتی با موسسات رسانه ای افغانستان در افزایش سواد رسانه ای روزنامه نگاران و مسئولان و نیز در افزایش مهارت آنان سهم موثری در تامین منافع  مردم دو کشور و خنثی سازی توطئه های دشمنان ایفا کند.

راه اندازی دانشکده رسانه در افغانستان

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  واحد تهران مرکزی  با اشاره به برخی موانع گفته شده در روابط آموزشی و دانشگاهی گفت: با نوع رویکرد و تاکیدی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران  به ویژه رییس دانشگاه آزاد اسلامی  و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و این واحد دارند موانع در هر سطح و به هر میزان قابل رفع است و دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات رسانه ای افغانستان می توانند همکاری حداکثری داشته باشند.

سواد رسانه ای و مدیریت بحران

دکتر نصراللهی با اشاره به بحران های منطقه و دو کشور به ضرورت برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: هر جا که بحران وجود دارد، مناسب ترین و ارزان ترین وسیله برای مدیریت آن، رسانه است و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در زمینه روزنامه نگاری بحران، روزنامه نگاری سلامت، روزنامه نگاری محیط زیست و سایر مخاطرات و بحران ها به افغانستان کمک و بحران های موجود را به فرصت تبدیل کند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرهنگ، دین، زبان، دوستی، مرز، منافع  و دشمن مشترک، مسئولیت و همکاری مراکز دانشگاهی و رسانه ای دو کشور را ضروری، گسترده و مستمر کرده است و دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه امکانات، فرصت ها و انگیزه زیادی برای این همکاری در کوتاه و دراز مدت دارد .

از ایجاد دانشکده رسانه در کابل استقبال می‌کنیم

در ادامه احمدکمیل میرشاد بیگ رئیس موسسه صلح، رسانه و حکومت داری خوب افغانستان در سخنانی گفت: با توجه به رشد رسانه در افغانستان در خصوص اعزام دانشجو و ایجاد دانشکده  رسانه در کابل استقبال می کنیم .

وی اظهار داشت: باتوجه به تمام اشتراکات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دو کشور ایران و افعانستان، دغدغه ما نیز نسبت به رسانه مشترک است. در طول ۱۰ سال گذشته همه تلاش ما در  راه اندازی دانشکده رسانه و تقویت رسانه های افغانستان بود که موفق نشدیم.

وی افزود: راه اندازی بخش خبری فارسی نیوز با همکاری سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان در راس امور رسانه افعانستان  قرار دارد.

همچنین مجد رحمتی معاون موسسه اظهار داشت: ظرفیت ها و توانمندی های مشترک علمی دو کشور بسیار زیاد است و ما علاقمندیم مرکز آموزش عالی رسانه داشته باشیم و امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در راه اندازی دانشکده رسانه در دانشگاه کابل با ما همکاری نمایند.

از محورهای این نشست می توان  به بررسی و ایجاد رشته های بین رشته ای از جمله ارتباطات و رسانه، فرهنگ و ارتباطات وهمچنین بهره گیری از ظرفیت های پارک علم و فناوری، راه اندازی دانشکده رسانه در افغانستان، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، پروژه های تحقیقاتی مشترک، تولیدات مشترک رسانه ای و فرهنگی  و برگزاری جشنواره تولیدات رسانه ای اشاره کرد.

ضرورت همکاری رسانه‌ای با افغانستان و تاسیس دانشکده رسانه در کابل

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *