پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ضرورت تلاش برای انس بیش‌تر با کتاب

1 دقیقه خوانده شده
محمدرضا نوذریان از جمله فعالان حوزه‌های فرهنگی و دانشگاهی است. وی که در دو دهه اخیر، صدها مقاله و یادداشت در مطبوعات و رسانه‌های مجازی، منتشر کرده، نویسنده چهار عنوان کتاب نیز هست لذا در آستانه هفته کتاب آغازین سال قرن، برآن شدیم با این نویسنده و مدرس دروس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه،گپ و گفتی صمیمی درباره ارزشو نقش کتاب‌خوانی،انجام دهیم که خلاصه آن به نظر خوانندگان گرامی می‌رسد:
ضرورت تلاش برای انس بیش‌تر با کتاب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ این مدرس دروس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه گفت: بنا به اعلام کارشناسان، سرانه مطالعه در کشور ما با حد مطلوب، فاصله دارد و از آن جایی که این وضعیت، در شأن ملت ما نیست لذا تلاش برای اصلاح و ارتقای آن، ضرورت دارد.

نوذریان مطالعه را امری ریشه‌دار در آموزه‌های غنی اسلامی برشمرد و بیان کرد: پروردگار متعال با عباراتی همچون«اَفَلا یَعقِلُون»، بارها مؤمنان را به تعقل و اندیشیدن، دعوت کرده و بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت هرگام در راستای نهادینه شدن مطالعه کتاب‌های خوب در جامعه، بسترسازی برای نهادینه شدن خِردورزی و رفتاری الهی و ارزشمند است.

وی توضیح داد: قرآن مبین، کتاب هدایت کننده انسان به سعادت دنیوی و اخروی است و از آن جایی که هدایت، جز از راه عقل و علم ممکن نیست بنابراین، دانش‌اندوزی، اهمیت و جای‌گاه ویژه‌ای در قرآن کریم دارد و لذا امروز هرایرانی فرهیخته، هم با هدف عمل به آموزه‌های دینی و هم برای صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی و زحمات پیشینیان، باید به رونق کتاب‌خوانی در جامعه، کمک کند.

نوذریان اظهار داشت: نگاهی به زندگی‌نامه و فروزه‌های شیدایی افراد موفق و سرآمد، می‌نمایاند جملگی، اهل مطالعه و تحقیق بوده‌اند و امروز نیز با وجود همه گسترش‌ها و تنوعی که در رسانه‌ها و امکانات ارتباطی و اطلاع‌رسانی و فیلم و . . . پدید آمده، کتاب و کتاب‌خوانی، دست‌کم در نزد خواص، همچنان ارجمندند و در جوامع مترقی، کتاب‌خوانی، به عنوان یکی از بایدهای مهم زندگی فاخر، بخش قابل توجهی از اوقات افراد را به خود اختصاص می‌دهد.

این عضو سرای اهل قلم، به شعار سی‌امین دوره هفته کتاب «ما همانیم که می‌خوانیم»، اشاره و تصریح کرد: اگر کسی تکرارناپذیر بودن لحظه‌ها را همیشه به یاد داشته باشد و از ارزش عمر غافل نشود مطمئناً از به هدر دادن زمان، خودداری و برای هرچه پربارتر کردن عمر خود از راه کتاب‌خوانی، خواهد کوشید زیرا هرآینه، مطالعه هدفمند، با روشنایی بخشی به دیجوری‌های زندگی، به یافتن مسیرهای شایسته، کمک و کیفیت زندگی را به‌شدت، ارتقا می‌دهد و بنابراین، دوری از یار به‌راستی مهربان، آهنگ پیشرفت انسان را متوقف و یا بسیار کُند خواهد کرد و ارمغانی جز مویه و دریغ برای او نخواهد داشت.

او توضیح داد: انس با کتاب و مطالعه، نه تنها اوقات فراغت فرد را به صورت مفید پر می‌کند و از حیث اجتماعی، آگاهی عمومی او را بالا می‌برد بلکه از نظر فردی هم برکات متعددی همچون افزایش تمرکز و تقویت توانایی نوشتن را به دنبال می‌آورد. مطالعه، به تدریج، ذهن ما را نقاد بار می‌آورد و علاوه بر آن، در بالا بردن مهارت واژگانی و بیانی، تأثیر مثبتی می‌گذارد.

وی افزود: دراین بین، ضرورت تولید کتاب‌های فاخر را هم به عنوان یکی از راه‌های مؤثرکمک به توسعه کتاب‌خوانی، نباید فراموش کرد که البته، این مهم نیز درگرو گسترش پژوهش و حمایت از پژوهش‌گران واقعی است.

این مدرس دانشگاه، تبیین نمود: نویسندگان، مؤلفان و مترجمان کتاب به عنوان تلاش‌گران عرصه بی‌کران فرهنگ، نقشی اساسی و گاهی بنیادین و سرنوشت‌ساز در تعالی جامعه دارند لیکن این رسالت، زمانی به نتیجه مطلوب خواهد انجامید که اشتیاق درونی به کتاب و مطالعه، در باطن مردم موج زند و افرادبا هدف جلوگیری از هدر رفتن فرصت‌ها همواره، کتاب را همراه داشته و خستگی‌های روحی و بی‌نشاطی را با آن درمان کنند.

نوذریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با بررسی اوضاع کشورمان در مقاطع مختلف تاریخی که با استفاده از ابزار زبان نوشتاری به دست ما رسیده‌اند می‌توان به این نکته، پی برد که کتاب، مدت‌ها در زندگی ایرانیان حضور داشته و قرن ها پیش، کتاب‌خانه‌های مهمی در ایران وجود داشتند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد:ظرایف نهفته در ادبیات دیرپای فارسی،به‌ویژه، ادب تعلیمی هم از ریشه‌دار بودن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در این کشور کهن و تاریخی،حکایت دارند که از افتخارات فرهنگی ایران به شمار می‌روند. وی اظهار نمود: برای مثال، این رویکرد را که حدود هزار سال پیش، شاعری مانند فردوسی  به عنوان نمادی از قابلیت‌های فرهنگی این مرز و بوم با بیت‌های زیبا و اثرگذاری چون « زِ هَر کار، بستوه کانا بود / توانا بود هرکه دانا بود »، مخاطبان خود را به دانایی، اندیشه‌ورزی و درحقیقت، به مطالعه و دانش‎اندوزی، دعوت کرده و یا اندیشه را مانند تاجی برای سر دانسته و در بیت « به رنج اندر آری تنت  را رواست / که خود رنج بردن به دانش سزاست » حتی رنج کشیدن در راه دانش را به عنوان فراهم آورنده آرامش جامعه، ستایش کرده می‌توان مؤید اهمیت داشتن کتاب‌خوانی در بین ایرانیان دانست.

او در قسمت دیگری از سخنانش یادآور شد: متأسفانه، در برخی از جنگ‌های تاریخی، متخاصمان و اجانب وارد شده به ایران، این وضعیت را برنتابیده و برای ایجاد فاصله بین مردم ما و کتاب و تضعیف بنیان‌های فرهنگی کشورمان، کتاب‌های مهم و برخی کتاب‌خانه‌های بزرگ ایران را به آتش کشیده و با خاک یکسان کردند.

این نویسنده، گفت: در تعبیری کتاب، به منزله پزشک روح و اندیشه آدمی و کتاب‌خانه، مانند داروخانه‌ایست که کتاب‌های موجود در آن، نقش دارو برای درمان کاستی‌هایی مثل جهل، شک، بی‌خبری، ضعف بینش و اخلاق و… را دارند پس می‌توانیم با بهره‌گیری از کتاب‌های متقن،نادانی و ناتوانی خویش را در عرصه اندیشه، به دانایی و توانایی تبدیل کنیم.

او خاطر نشان شد: نباید فراموش کرد علم حاصل از کتاب‌خوانی، حتماً باید توأم با عمل باشد زیرا  به قول سعدی شیرازی، عالم بی عمل همانند زنبور بی‌عسل است و نمی‌تواند نفعی به دنبال داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مرزنیوز که چگونه می‌توان راندمان و کیفیت مطالعه را افزایش داد بیان کرد: بی‌گمان، هرکاری، روش‌های خاص خود را می‌طلبد و تا جایی که من تجربه کرده‌ام و آموخته‌ام با تمرکز در هنگام مطالعه، یادداشت‌برداری از مطالب مهمی که حین مطالعه به آن‌ها برمی‌خوریم، بازگویی مطالبی که جدیداً یاد گرفته‌ایم، اندیشیدن در خصوص نکته‌هایی که خوانده‌ایم و مواردی از این قبیل، می‌توانیم به ماندگاری بیش‌تر نتایج مطالعات‌مان در ذهن خود، کمک کنیم و فراموش ننماییم که کتاب، گنجی است که برای یافتن آن باید همدیگر را مساعدت و راهنمایی کنیم.

به گزارش خبرنگار مرزنیوز به نقل از ایبنا، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌ و یکم تا بیست ‌ و ‌هفتم ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و نام‌گذاری روزهای آن به شرح زیر است:

شنبه، بیست ‌ ویکم آبان ماه: کتاب، دانش‌آموز، آینده

یک‌شنبه بیست ‌و دوم آبان ماه: کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه

دوشنبه بیست‌ و سوم آبان ماه: کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان

سه‌شنبه بیست‌ و چهارم آبان ماه: کتاب، کتابخوانی و کتابدار

چهارشنبه بیست‌ و پنجم آبان ماه: کتاب، رسانه و زبان‌فارسی

پنج‌شنبه بیست‌ و ‌ششم آبان ماه: ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر

جمعه بیست‌ و ‌هفتم آبان ماه: کتاب، ورزش و جوانمردی

لینک کوتاه: https://khabarnegaranvaresane.ir/?p=12957

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *