پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

شماره ۱۲۰ فصلنامه رسانه منتشر شد

1 دقیقه خوانده شده
شماره 120 فصلنامه رسانه منتشر شد

صدو بیستمین شماره فصلنامه رسانه علمی_ ترویجی رسانه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌رزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ در این شماره از فصلنامه رسانه که مختص  پاییز ۱۳۹۹۹ است،  هفت مقاله تخصصی منتشر شده و نویسندگان مقالات در زمینه موضوعاتی چون:برندسازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، فرهنگ شُهرگی، سواد رسانه‌ای و اعتماد سیاسی، معیارهای حرفه‌ای در برنامه‌های گفت‌­وگومحور، … ونقد فعالیت دیجیتالبه قلمفرسایی پرداخته‌اند.

مطالب و موضوعات این شماره در زیر به اختصار  آورده شده است:

–   راهبردهای برندسازی از نگاه متخصصان برندسازی و کارآفرینیدر شبکه اجتماعی اینستاگرام / الهه سعیدی، نسیم مجیدی قهرودی، علیاکبر فرهنگی

در این مقاله پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به شناسایی و تبیین راهبردهای برندسازی شخصی کارآفرینان در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌پردازند.

–    مطالعه فرهنگ شُهرگیدر فضای رسانه‌های ایرانبا تمرکز بر کنشگری شهروندان تهرانی در شبکه‌های اجتماعی /فایق حسینی، علیرضا دهقان

به مدد افزایش نفوذ رسانه‌های جدید در میان مخاطبان، سلبریتی‌ها به ابزارهای ارتباطی بی‌واسطه‌ و همه‌جا حاضری دست یافته‌اند که با ترویج هرچه بیشتر فرهنگ شهرگی می‌توانند بر نگرش کاربران و نحوه مواجهه آنها با موضوع‌های مختلف زندگی روزمره تأثیر بگذارند. این پژوهش، به دنبال پاسخ به این سؤال‌ها است که شهروندان شهر تهران، تا چه میزان در کنش‌ها و نگرش‌های روزمره خود از فرهنگ شهرگی تأثیر می‌پذیرند و دلایل جذابیت سلبریتی‌ها و علت گرایش شهروندان به اخبار آنها چیست؟

–   نقش سواد رسانه‌ایدر اعتماد سیاسی؛ (مطالعه موردی: مردم شهر شاهین‌شهر) / آسیه اسدپور، علیرضا مرادی

پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سواد رسانه‌ای در اعتماد سیاسی مردم شهر شاهین‌شهر انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف و ماهیت،« کاربردی ـ توصیفی»، است که با روش پیمایشی و در قالب یک تحقیق مقطعی در « نیمه نخست سال ۱۳۹۹»به انجام رسیده است.

–        بررسی شیوه‌های مداخله والدیندر استفاده فرزندان از رسانه‌ها / ناصر اسدی

مقاله حاضر، با روش پیمایشی به مشخص کردن اقدام‌های کنترلی والدین برای مراقبت از فرزندان در برابر رسانه‌ها و نیز معرفی مراجع ذی‌صلاح برای تقویت سواد رسانه‌ای فرزندان می‌پردازد.

–        دگردیسی رابطه انسان با دیگری، جستاری درباره فیلم خسته نباشید /سورن مصطفائی

«خسته نباشید»، فیلمی با مضامین مواجهه فرهنگ‌ها، حفظ زیست‌بوم، پاسداشت میراث فرهنگی، حافظه و خاطره است. این مقاله، با مروری بر «دیگری» در ادبیات فارسی و فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد که پدیده «دیگری»، در دوران پیشامدرن و دوران مدرن، برای هنرمندان، نویسندگان، شاعران و به‌ویژه فیلمسازانچه اهمیتی داشته است.

–    شناسایی معیارهای حرفه‌ای در برنامه‌های گفت­وگومحور با تأکید بر برنامۀ «سختانه» شبکۀ سه سیما /عارف جعفری چگنی، علی دارابی، محمدرضا احمدی

در این پژوهش، معیارهای حرفه‌ای تولید و پخش برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما، در زمینه‌های چگونگی بازنمایی پیام‌ها و تکنیک‌های به‌کار گرفته‌شده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، مورد توجه قرار گرفته است. برنامه « سختانه» به دلیل رویکرد گفت‌وگوهای سخت تلویزیونی، مورد توجه این پژوهش است.

–        نقد اسلکتیویستیفعالیت‌های اینترنتی /سندوس محمدی نوسودی

یکی از نقدهای اصلی که کنش‌های مستقر در فضای مجازی را هدف قرار داده است به عنوان اسلکتیویسم شناخته می‌شودکه فعالیت‌های دیجیتال را به دلایلی نظیر کم‌کاری، کم ‌هزینه بودن، عدم ارتباط با دنیای آفلاین، تعهد پایین، ارتباط اندک اعضا با یکدیگر، تأثیر کم و یا عدم تأثیر رد می‌کند.در این مقاله، ابتدا به بررسی تعریف و ویژگی‌های اسلکتیویسمپرداخته شده، سپس ضمن تشریح جنبه‌های منفی و مثبتاسلکتیویسم، پیامدهای آن برای آینده تعامل سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده متن کامل فصلنامه رسانه می توانید به فایل پی دی اف زیر مراجعه کنید

 صدو بیستمین شماره فصلنامه رسانه علمی_ ترویجی رسانه

شماره ۱۲۰ فصلنامه رسانه منتشر شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *