ترامپ در روز چهاردهم اوت از ژورنالیست کهنه‌کار و برنده دو جایزه پولیتزر سوالاتی در باب کتاب تازه‌اش می‌کند و می‌خواهد متوجه شود کتاب چگونه او را تصویر کرده است. در این راستا سی‌ان‌ان به۱۰ دقیقه از مکالمه دو طرف دست پیدا کرده است که این فایل عمدتا روی اقتصاد و بهداشت و خدمات درمان عمومی اختصاص دارد. در حالی که هر دو طرف روی موضوع پاندمی بحث داشتند، ترامپ سوالی از وودوارد می‌پرسد: شما فکر می‌کنید که ویروس اقتصاد را شکست داده است؟ وودوارد پاسخ می‌دهد: «اوه بله! همان‌گونه که مستحضر هستید این دو به هم مربوطند.» ترامپ می‌گوید: «تا حدی بله!» وودوارد با تعجب می‌پرسد: «تاحدی؟!» ترامپ در پاسخ می‌گوید: «کمی بیشتر از کمی اما اقتصاد کار خودش را می‌کند. ما فاصله زیادی تا رکوردشکنی در بازار سهام نداریم.»

وودوارد: «ببینید، انتخابات رقابت بین شما و بایدن خواهد بود. علاوه بر این، این انتخابات رقابت هر دوی شما با این ویروس هم هست. چون این ویروس، وارد زندگی آدم‌های عادی شده؛ یعنی همان ده‌ها میلیون نفری که شغل ندارند،همان آدم‌هایی که…» ترامپ در پاسخ می‌گوید: «می‌دانم.»

سی‌ان‌ان نوشته این مکالمه تلفنی نظر ترامپ درباره ویروس کرونا را نشان می‌دهد. بعد از ۶ ماه که کارشناسان سعی کرده‌اند او را متقاعد کنند که اقتصاد و شیوع کرونا به هم مرتبطند او هنوز هم به دنبال سر و سامان دادن به اوضاع بازار سهام و اقتصاد است، چرا که فکر می‌کند این عوامل در انتخاب مجددش نقش اساسی بازی خواهند کرد. در بخش دیگری از مکالمه وودوارد به ترامپ می‌گوید بخش‌هایی از کتاب هست که او احتمالا از آنها خوشش نخواهد آمد. ترامپ در جواب به وودوارد می‌گوید: «ببین، همان‌طور که می‌دانی بازارها به سرعت در حال بازگشتند. حتما از این خبر داری.» وودوارد در پاسخ می‌گوید: «بله البته.» ترامپ می‌گوید: «خب در کتابت به این مساله اشاره کرده‌ای؟» وودوارد می‌گوید: «بله، البته که اشاره کرده‌ام.»

سی‌ان‌ان در گزارش خود به این نکته هم اشاره می‌کند، در بیشتر مکالمه‌هایی که بین ترامپ و وودوارد انجام شده این رئیس‌جمهور آمریکا بوده که به‌صورت غیرمنتظره با وودوارد تماس گرفته است. بعضی از این تماس‌ها اواخر شب از محل اسکان ترامپ در کاخ سفید انجام شده‌اند و مشاوران ترامپ از خیلی از آنها بی‌خبر بوده‌اند.

در ادامه این گفت‌وگو اما این دو به موضوع پاندمی باز می‌گردند و در خلال این مکالمه به اهمیت نقش این ویروس در انتخابات سوم نوامبر مجددا اشاره می‌شود. وقتی وودوارد به ترامپ می‌گوید که این انتخابات رقابت شما و بایدن است و هر دوی شما با ویروس؛ ترامپ پاسخ می‌دهد که هیچ کس به اندازه وی نمی‌توانسته است این همه کار کند. او متذکر می‌شود که درخصوص این بیماری خیلی سریع وارد عمل شده است.

نکته‌ای که در این گفت‌وگو حائز اهمیت است، هر زمان که موضوع به سمت ویروس کرونا کشیده می‌شود، ترامپ آشکارا سعی دارد موضوع را منحرف کند. روز پنج‌شنبه ترامپ گفت: «اگر باب وودوارد فکر می‌کند آنچه من گفتم بد بوده است، پس باید بلافاصله بعد از گفت‌وگو به نزد مقامات می‌رفت و اطلاع می‌داد اما او فکر نکرده است چیزی که من گفته ام بد بوده است. در واقع او می‌دانست که بد نبوده است.» وودوارد اما بعدا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که وی چنین چیزی به رئیس‌جمهور نگفته است.  وودوارد اخیرا در برنامه «۶۰ دقیقه» روبه‌روی اسکات پلی نشسته و درباره کتاب خود «خشم» صحبت کرده است.

پلی می‌گوید: طرفداران شما از اینکه در انتهای کتاب خود دست به نتیجه‌گیری زده‌اید ناراحت هستند. این کاری نیست که یک ژورنالیست انجام دهد؟ وودوارد متقابلا می‌گوید: بله. من گفتم که رئیس‌جمهور بر منصبی که در قد و قواره‌اش نیست، تکیه زده است. پلی با ابراز مخالفت تصریح می‌کند که این وظیفه یک ژورنالیست نیست، با این حال شما در آخر کتابتان چنین کاری کرده‌اید. وودوارد می‌گوید که این نتیجه‌گیری بر اساس شواهد و مدارک متقن گفته و او به خاطر ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن زمین‌گیر شده است. وودوارد تصریح می‌کند که ترامپ به او گفته است که همیشه پشت درهای بسته‌ای که نشسته است یک دینامیت وجود دارد و من فکر می‌کنم که آن دینامیت خود ترامپ است.

وودوارد پس از اینکه دست به افشای ماجرای واترگیت زد، در ایالات‌متحده به یک افسانه تبدیل شد. او متخصص گفت‌وگوها با روسای جمهور است و با جورج بوش پسر و باراک اوباما نیز گفت‌وگو کرده است. اما نتیجه‌گیری او مبنی بر نامناسب بودن ترامپ در پست ریاست‌جمهوری شکستن سنت‌ها به حساب می‌آید. وودوارد اما بر این عقیده است که نتیجه‌گیری‌اش براساس یکسری از مستندات بوده است که رئیس‌جمهوری نتوانسته است از پس ویروس کرونا برآید.

ویروس کووید-۱۹ هنوز دارای شبهات زیادی است اما در آمریکا افزون بر ۶ و نیم میلیون نفر را مبتلا و افزون بر ۱۹۴ هزار نفر را کشته است. همانگونه که وودوارد در کتاب خود نوشته است ترامپ به‌عکس آنچه در ماه ژانویه به‌طور آشکار گفته بود، می‌دانست این ویروس بسیار مرگبار است. با این حال در شب شنبه ترامپ همچنان خطرناک بودن این ویروس را انکار کرد و حتی کارزار انتخاباتی‌اش در نوادا نیز در یک جای مسقف و به‌دور از استانداردهای مبارزه با بیماری ویروس کووید-۱۹ برگزار شد.

وودوارد می‌گوید که حقایق و آمار و ارقام رویکرد حزبی ندارند. این یک حقیقت محض است که ماسک بهترین اسلحه برای مبارزه با اشاعه ویروس کرونا است. با این حال دونالد ترامپ بارها اهمیت آن را دست‌کم گرفته و این حقیقت را نپذیرفته است. این یک حقیقت است که تزریق مواد ضدعفونی‌کننده یا هیدروکسی کلروکویین برای درمان ویروس کرونا مناسب نیست اما ترامپ در یک سخنرانی عمومی گفت که بهتر است مواد ضدعفونی‌کننده را به انسان‌ها تزریق کنند.

این یک حقیقت است که اگر رویه فعلی در آمریکا ادامه داشته باشد، تعداد فوتی‌های ناشی در آمریکا تا اول ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید اما ترامپ هیچ اهمیتی به مبارزه با این ویروس نمی‌دهد. وودوارد می‌گوید که وقتی شنید ترامپ گفته است ویروس کرونا هوابرد و مرگبارتر از آنفلوآنزا است، او به‌دنبال این موضوع رفت تا ببیند رئیس‌جموری از چه زمانی این موضوع را می‌دانسته است. ترامپ به او گفته بود که وی در ششم فوریه با شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت‌وگو داشته است و احتمال می‌دهد وی این جزئیات را از زبان این مقام چینی شنیده باشد.

سپس وودوارد اذعان می‌کند که برای به‌دست آوردن تصویر روشن تر از این موضوع قطعات پازل را کنار هم چیده و به این سخن رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی ترامپ می‌رسد که به او گفته بود ویروس کرونا بزرگ‌ترین تهدید امنیتی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌حساب می‌آید. متیو پوتینگر، معاون اوبرایان نیز به ترامپ گوشزد کرده بود که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود.

ترامپ همچنین خاطرنشان کرده بود که گفت‌وگوی آخر وی با وودوارد سریع و کوتاه بوده است. اما ۱۸ مصاحبه پیشین آنها افزون بر ۱۰ ساعت بوده است. در بیشتر مواقع هم این ترامپ بوده است که به وودوارد زنگ زده است. ترامپ بارها از وودوارد سوال کرده بود که آیا او قصد دارد کتاب خوبی بنویسد. کتاب اخیر وودوارد اما با جنجال‌های فراوان روبه‌رو شد که یکی از آنها همین موضوع کرونا است.

س‌ان‌ان مکالمه ترامپ با وودوارد را منتشر کرد؛ ضربه کاری خبرنگار افسانه‌ای