سهمیه رسانهها در “طرح ترافیک خبرنگاری” بر اساس چه شاخصههایی تعیین میشود؟
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از تسنیم؛ عبدالمطهر محمدخانی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره نحوه تعیین سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری و فرایند توزیع آن اظهار کرد: همانطور که قبلاً هم گفته شد، همه فرآیندهای قانونی در ارتباط با طرح ترافیک خبرنگاری ذیل مصوبات شورا است.
وی تصریح کرد: در این فرایند نیز خبرنگاران باید در همان بازه زمانی که اعلام شده در سامانه تهران من، ثبتنام کنند و پس آن نیز تمام اسامی خبرنگاران واجد شرایط طرح ترافیک به صورت شفاف در سامانه اشاره شده بارگذاری خواهد شد و در معرض دید عموم قرار میگیرد.
محمدخانی با اشاره به تشکیل کمیتهای در ارتباط با واگذاری طرح ترافیک به خبرنگاران گفت: اگر شورای شهر مدنظر داشته باشد که کمیتهای تشکیل شود، این کمیته تشکیل و همه موضوعاتی که در مصوبه قانونی است، طبق روال خودش برقرار خواهد بود.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه با تصمیم شهردار تهران، صرفاً محل مراجعه رسانهها و مرکز پیگیریکننده موضوع طرح ترافیک خبرنگاری از معاونت حمل و نقل به مرکز ارتباطات شهرداری منتقل شده است، تصریح کرد: در واقع موضوع طرح ترافیک از یک بخشی که تخصص آن در حوزه حمل و نقل است به بخشی که تخصص آن حوزه رسانههاست و شناخت بهتری نسبت به رسانه و اهمیت رسانهها دارد، منتقل شده است؛ در عین اینکه نقش معاونت حمل و نقل و ترافیک هم نادیده گرفته نشده است چرا که هم در کمیتهای که تشکیل شده، این معاونت حضور دارد و هم در بخش بارگذاری اسناد و صدور کارت و فرآیندهای آن نیز توسط معاونت حمل و نقل صورت میگیرد.
محمدخانی گفت: اگر در یک جمله بگویم، تغییر آنچنانی در فرآیند اتفاق نیفتاده است و صرفاً مرکز پیگیریکننده عوض شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاریخ دهم اردیبهشت که برای پایان درخواست و ثبتنام طرح ترافیک مشخص شده است، قابل تمدید خواهد بود یا خیر تصریح کرد: این موضوع به شرایطی که معاونت حمل و نقل خواهند داشت و آغاز دوره جدید طرح، بستگی دارد.
رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: خبرنگاران باید نامه درخواستشان را خطاب به این مرکز بزنند.
محمدخانی در پاسخ به این سؤال که برخیها عنوان کردهاند که طرح ترافیک به یک سری از رسانهها کمتر و به رسانههای دیگر بیشتر تعلق میگیرد، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: همانطور که گفته شد، کمیتهای برای تعیین سهمیه مشخص میشود؛ در همان سایت به صورت شفاف مانند سالهای گذشته، اسامی مشخص خواهد شد؛ پس اصلاً این موضوع مطرح نیست که مرکز ارتباطات بخواهد نظر شخصی بدهد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه مرکز ارتباطات حتماً در این خصوص نظارت میکند تا برخی از فرآیندهای گذشته اصلاح و سهمیه مناسبی برای خبرگزاریها و رسانههای بزرگ در نظر گرفته خواهد شد، تصریح کرد: در این باره حتماً میزان مخاطب رسانهها و میزان فعالیت رسانهها مدنظر قرار داده میشود و در عین حال تلاش میشود که رسانههای کوچک هم نادیده گرفته نشوند؛ رسانههای خصوصی هم مورد توجه قرار میگیرند اما کاملاً بر اساس شاخصهای استاندارد و حرفهای حوزه خبر این کار صورت میگیرد.
سهمیه رسانهها در “طرح ترافیک خبرنگاری” بر اساس چه شاخصههایی تعیین میشود؟