ش٫ مرداد ۲۵ام, ۱۴۰۴

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

روز خبرنگار آغاز «سال رسانه‌ای» شود

1 دقیقه خوانده شده
در تقویم آغازهای مختلفی داریم. همچون سال تحصیلی یا سال مالی؛ رسانه‌ها نیز بایستی یک نقطه شروع مشخص برای دوره فعالیت حرفه‌ای خود داشته باشند. 
روز خبرنگار آغاز «سال رسانه‌ای» شود

در تقویم آغازهای مختلفی داریم. همچون سال تحصیلی یا سال مالی؛ رسانه‌ها نیز بایستی یک نقطه شروع مشخص برای دوره فعالیت حرفه‌ای خود داشته باشند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، بهترین زمان برای آغاز چنین دوره‌ای است؛ دوره‌ای که در پایان آن، رسانه‌ها گزارش دهند در یک سال گذشته چه موضوعاتی را پوشش داده‌اند و کدام مطالبات عمومی را تا تحقق نتیجه پیگیری کرده‌اند. این طرح صرفاً تعیین یک تاریخ نمادین نیست، بلکه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایجاد ظرفیت‌های قانونی، به یک سازوکار پایدار و قابل سنجش تبدیل می‌شود.

رسانه فقط ناظر نیست؛ بلکه شریک پاسخگویی است. شاید یکی از فواید نهادینه شدن سال رسانه‌ای این باشد که هم عملکرد رسانه‌ها شفاف‌تر می‌شود و هم روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از این داده‌ها برای بهبود سیاست‌ها و خدمات خود استفاده کنند.

نمونه‌های بین‌المللی، از جمله «گزارش سالانه آزادی مطبوعات» در اتحادیه اروپا و «سالنامه رسانه‌ای» در برخی کشورهای آسیایی نشان داده‌اند که ارزیابی سالانه عملکرد رسانه‌ها و شاخص‌گذاری موضوعات خبری، می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت اطلاع‌رسانی و افزایش اعتماد عمومی شود.

این رویداد باید بزرگ‌ترین مرکز ارزیابی و تبادل دانش رسانه‌ای کشور باشد، اما متأسفانه در چند سال اخیر از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و بیشتر به یک ویترین تبلیغاتی و دورهمی کوتاه‌مدت تبدیل شده است.

نمایشگاه مطبوعات شبیه یک دورهمی رسانه‌ای شده و نشست‌های تخصصی، نقد آثار، تحلیل پرونده‌های خبری سال و کارگاه‌های مهارتی در این جشنواره کمرنگ شده است.
لازم است کمیته‌های تخصصی در طول سال آثار منتشرشده را ارزیابی کنند، پرونده‌های خبری شاخص را نقد کنند و خروجی آن را در جشنواره ارائه دهند.

ایجاد پیوند بین نتایج جشنواره و سیاست‌گذاری رسانه‌ای، می‌تواند این رویداد را از سطح نمایشگاهی به یک موتور محرک حرفه‌ای ارتقا دهد.

تشکیل دبیرخانه دائمی «سال رسانه‌ای» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورت دارد. این دبیرخانه می‌تواند مسئولیت جمع‌آوری و تحلیل گزارش‌های یک‌ساله، برگزاری نشست‌های تخصصی و تعیین اولویت‌های خبری برای سال آینده را بر عهده بگیرد.

بدون چنین ساختاری، سال رسانه‌ای به یک ایده خوب اما فراموش‌شده تبدیل خواهد شد؛ اما اگر پشتوانه قانونی و حمایت نهادی داشته باشد، می‌تواند به ابزاری راهبردی برای حرفه‌ای‌سازی رسانه و تقویت جایگاه آن در حکمرانی تبدیل شود.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21358

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *