رهایی از پرخوری رسانهای
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شفقنا؛ همانطور که در رژیم غذایی اجازه ورود هر ماده غذایی را به بدنمان نمیدهیم باید با همان دقت ورودیهای ذهنیمان را بر روی اطلاعاتی که نباید دریافت کنیم، ببندیم.
سواد رسانهای درکی مبتنی بر مهارت و نوعی توانایی است که براساس آن میتوان انواع رسانهها و تولیدات آنها را شناخت و از همدیگر تفکیک و شناسایی کرد. این توانایی به چهکار میآید؟ یکی از کارکردهای سواد رسانهای این است که مثل یک رژیم غذایی، هوشمندانه از شما مراقبت میکند و مواظب است که چه مواد رسانهای مناسب و چه موادی مضر هستند؟ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه؟ و اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. بنابراین یکی از شاخصهای دستیابی به سواد رسانهای اخذ رژیم مصرف رسانهای است. رژیم مصرف رسانهای به ما میگوید که از سفره رنگین رسانههای مختلف، چه میزان، چه زمان و چگونه مصرف کنیم؟
برای دستیابی به یک رژیم مناسب مصرف رسانهای چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای استفاده از رسانهها حتماً محدوده زمانی مشخص کنید؛ به نحوی که الگوی مصرف شما برای اطرافیانتان هم قابللمس باشد.
زمانهایی را به فضای مجازی اختصاص دهید که در آن زمان نمیتوانید کارهایی که نیاز به تمرکز دارند را انجام دهید. اگر به دلیل شغل و فعالیت اجتماعیتان باید میزان مصرف رسانهای خود را افزایش دهید برای این کار نیاز نیست که بهصورت تماموقت آنلاین باشید بلکه میتوانید بازههای زمانی مشخصی را برای خود تعیین کنید و براساس این الگو آنلاین شوید. ساعاتی که با خانوادهاید و یا مشغول به کاری هستید که اهمیت و اولویت دارد، تلفن خود را در حالت پرواز قرار دهید.
گرفتن رژیم مصرف رسانهای در ابتدا مانند رژیم غذایی کار سختی است؛ مخصوصاً برای ما که به پرخوری رسانهای عادت کردهایم اما کافی است به قوانینی که برای خود گذاشته ایم پایبند باشیم. لطفاً رژیم مصرف رسانهای را به شنبه موکول نکنید بلکه از همین حالا شروع کنید.