پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

رسانه ها برای مدیریت اخبار در شرایط تنش زا، به اعتماد مسئولان نیاز دارند

1 دقیقه خوانده شده
این روزها اخبار جاری جهان بر نگرانی‌های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه کرده است. مهم ترین این اخبار شیوع مجدد کرونا،بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی؛ بحران‌های جهانی که کنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می‌توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار کنند.در این موقعیت آیا رسانه ها می توانند در حین اینکه به کار اطلاع رسانی بپردازند اما به ایجاد آرامش هم در جامعه کمک کنند؟
رسانه ها برای مدیریت اخبار در شرایط تنش زا، به اعتماد مسئولان نیاز دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد سلطانی فر مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات با اشاره به نقش رسانه ها در ایجاد شرایط تنش زا و هم ایجاد جوی آرام در جامعه معتقد است، تاثیر گذاری رسانه در ایجاد آرامش به اعتماد کردن مسئولان به رسانه ها و اعتبار دهی به آنها بر می گردد. او توضیح می دهد: اگر مسئولان دیدگاه و توقع سنتی خود را از رسانه بردارند و تنها خواستار  انعکاس دیدگاه خود در رسانه نباشند، قطعا رسانه قدم های زیادی برای مدیریت اخبار در شرایط تنش زا برمی دارد.

سلطانی فر با اشاره به نقش رسانه ها و نوع تاثیر گذاری آنها در حوزه های مختلف به شفقنا رسانه می گوید: در چند دهه گذشته تجربه نشان داده که رسانه ها نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت روح و روان جامعه دارند. هم در جهت مثبت و هم منفی. به این معنا که رسانه ها می توانند هم عاملی در ایجاد تنش در جامعه باشند و هم آرامش را در جامعه حکمفرما کنند.

او ادامه می دهد:اینکه مردم و مسئولان چگونه با رسانه ها برخورد می کنند بستگی به فرهنگ مصرفی رسانه ای حاکم بر جامعه دارد. در واقع در اینجا میزان اعتبار دهی که مسئولان نسبت به رسانه ها ایجاد کرده اند، عامل مهمی است. هر چقدر مسئولان بتوانند اعتماد رسانه ها را به خود جلب کنند، قاعدتاً رسانه ها هم می توانند اعتماد مردم را به خودشان و حاکمیت نزدیک کنند. در اینجاست که رسانه با اعتمادی که از مسئولان کسب کرده می تواند در جهت مدیریت افکار عمومی و ایجاد آرامش در جامعه تأثیر گذار باشند.

این مدرس دانشگاه با انتقاد به نوع نگاه مسئولان از رسانه ها می گوید: متاسفانه در سال های اخیر مسئولان از رسانه ها توقع سنتی داشتند و اعتقادشان بر این بوده که رسانه ها باید نقش روابط عمومی داشته باشند و فقط انعکاس دهنده نظرات آنها باشند.در حالیکه رسانه های امروز دنیا، به دلیل وب ۲، پا در عرصه فضای آزاد و غیر دولتی گذاشتند. به همین خاطر این تنش ها و چالش هایی که در راستای عدم پذیرش حرف های مسئولان و عدم پذیرش دیدگاه های آنها در رسانه های ما وجود دارد، ناشی از همین نگاه سنتی مسئولان به رسانه هاست.

رسانه ها برای مدیریت اخبار در شرایط تنش زا، به اعتماد مسئولان نیاز دارند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *