ش٫ مهر ۱۲ام, ۱۴۰۴

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

رسانه باید بخشی از راه حل باشد نه ایجاد کننده مشکل برای مذاکره‌کنندگان

1 دقیقه خوانده شده
مساله«اسنپ بک» و «بازگشت تحریم ها» این روزها زبانزد عام و خاص شده است، برخی معتقدند که رسانه ها با بزرگ نمایی و برجسته سازی این موضوعات به دنبال تزریق ناامیدی هستند و برخی دیگر می گویند کوچک نمایی این موضوع منفعت ملی و جایگاه ایران را به خطر می اندازد. آیا در این باره رسانه می تواند نقش آفرین باشد؟ در این حوزه چقدر دیدگاه و تحلیل رسانه ای می تواند موثر واقع شود؟ خوش چهره در رابطه با مسئله اسنپ بک می گوید: رسانه های ما در یک بزنگاه حساسی قرار دارند. ما در برابر یکسری تمامیت خواهی ها از طرف مقابل خودمان به ویژه غرب روبه رو هستیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، حفظ کیان ملی و تمامیت ارضی کشورمان است. رسانه باید بخشی از راه حل باشد نه موجب ایجاد مشکل برای مذاکره کنندگان شود و مسائلی را به وجود بیاورند که نتوانند در مقابلش پاسخگو باشند.
رسانه باید بخشی از راه حل باشد نه ایجاد کننده مشکل برای مذاکره‌کنندگان

مساله«اسنپ بک» و «بازگشت تحریم ها» این روزها زبانزد عام و خاص شده است، برخی معتقدند که رسانه‌ها با بزرگ نمایی و برجسته سازی این موضوعات به دنبال تزریق ناامیدی هستند و برخی دیگر می گویند کوچک نمایی این موضوع منفعت ملی و جایگاه ایران را به خطر می اندازد. آیا در این باره رسانه می تواند نقش آفرین باشد؟ در این حوزه چقدر دیدگاه و تحلیل رسانه‌ای می تواند موثر واقع شود؟ خوش چهره در رابطه با مسئله اسنپ بک می گوید: رسانه‌های ما در یک بزنگاه حساسی قرار دارند. ما در برابر یکسری تمامیت خواهی ها از طرف مقابل خودمان به ویژه غرب روبه رو هستیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، حفظ کیان ملی و تمامیت ارضی کشورمان است. رسانه باید بخشی از راه حل باشد نه موجب ایجاد مشکل برای مذاکره کنندگان شود و مسائلی را به وجود بیاورند که نتوانند در مقابلش پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شفقنا؛ جلال خوش چهره، روزنامه نگار ارشد حوزه بین الملل در رابطه با عملکرد رسانه‌ها درباره مسئله «اسنپ بک» به شفقنا رسانه می گوید: رسانه‌ها وظیفه اطلاع رسانی دارند. یعنی نه می توانند خبری را تحریف و نه می توانند آن را انکار کنند. واقعیت این است که اسنپ بک نقش یک متغیر را در آینده تعاملات ایران نه تنها با اروپا و جامعه جهانی بلکه با آمریکا هم بازی می کند و این چیزی نیست که در معادلات تحلیلگران رسانه‌های داخلی نادیده گرفته شود. در واقع مدل اجرای اسنپ بک می تواند در نوع ماجراجویی های اسرائیل علیه ایران هم تعیین کننده باشد. همکارانم در رسانه‌ها با درک این وضعیت همه تلاش خود را به کار برده اند تا علاوه بر پرداختن به موضوع در جامعه هراس ایجاد نکنند. آنچه اهمیت داشته این بوده که بر نوع تصمیم سازی یا رویکرد سیاست خارجی در وزارت خارجه، دستگاه دیپلماسی و حاکمیت تاثیر داشته باشد چرا که اسنپ بک و آنچه اروپایی ها در پی آن هستند در برابر دو انتخاب قرار دارد. آری یا نه؟

او ادامه می دهد: به عبارتی شرایط این است که یا توافق بر سر همه چیز یا عدم توافق. لذا طبیعتاً اگر اسنپ بک اجرایی شود بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و همینطور بر اهدافی که غرب به عنوان یک تهدید از چنین مسئله ای استفاده می کند این است که بتواند بر انسجام داخلی تاثیر بگذارد و نوعی حاکمیت تهران را دچار دستپاچگی برای تصمیم سازی قرار دهد. لذا تا جایی که شرایط اجازه می داد رسانه‌ها به اسنپ بک پرداختند و صاحب نظران درباره آن اظهار نظر کردند. معمولاً هم رسانه‌ها تلاش کردند با حفظ چارچوبی که شورای امنیت ملی تعیین کرده است و در عین حال درکی که خودشان از امنیت ملی و منافع ملی دارند به آن بپردازند. به عقیده من رسانه ها آنچه در توانشان بوده در رابطه با اسنپ بک تحلیل کردند. از طرفی تحلیل ها با این هدف نبوده که در مردم وحشت ایجاد کنند چراکه جامعه ایرانی در چهار دهه گذشته نوعی تحریم را تحمل کرده ولی در عین حال آنچه اتفاق می افتد نوعی بازگشت به شرایط سخت تر است.

با توجه به موقعیت خطیر ایران رسانه ها در رابطه با «اسنپ بک» چه نقشی می توانند ایفا کنند؟ او پاسخ می دهد: رسانه ها بیش از بسیاری از نخبگان رسمی کشور اعم نمایندگان مجلس و هیات دولت و… بر روی منافع امنیت ملی کار کرده اند. رسانه ها بیش از آنکه نگران محدودیت های قضایی باشند بر حفظ انسجام ملی و منافع امنیت ملی تلاش کرده اند. عموم رسانه های ما با نگاه به امنیت ملی هر نوع تحلیل را در خدمت به حفظ انسجام ملی انجام داده اند. البته مواردی هم مطرح شده که در شرایط الان نمی بایست مطرح می شد. اگرچه ممکن است رسانه ها بازتاب دهنده بوده باشند ولی بانی آن نبوده اند. به عبارتی به نوعی نبوده به انتشار خبری پرداخته باشند که مواضع تهران را در قبال بیرون تضعیف یا تحلیل بی موردی را منتشر کرده باشند. اگرچه در فضای مجازی که در اختیار هیچکدام از رسانه های رسمی نیست، ممکن است مطالب و تحلیل هایی مطرح شده باشد، ربطی به رسانه های رسمی ندارد. با این حال رسانه هایی که دل در گرو منافع و انسجام ملی داشتند تمام تلاش خود را بکار برده اند.

او می گوید: اگرچه رسانه هایی هم داریم، مدام موضوعاتی مطرح می کنند که سبب ایجاد بحران در روابط خارجی می شوند، با این حال عموم رسانه ها تلاش کردند که واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند.

خوش چهره تاکید می کند: رسانه های ما در یک بزنگاه حساسی قرار دارند. ما در برابر یکسری تمامیت خواهی ها از طرف مقابل خودمان به ویژه غرب روبه رو هستیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، حفظ کیان ملی و تمامیت ارضی کشورمان است. رسانه باید بخشی از راه حل باشد نه موجب ایجاد مشکل برای مذاکره کنندگان شود و مسائلی را به وجود بیاورند که نتوانند در مقابلش پاسخگو باشند. البته رسانه ها همین الان رسانه ها در راستای منافع ملی کار می کنند، امیدوارم که حاکمیت قدردان آن ها باشد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21695

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *