چ٫ مرداد ۱۵ام, ۱۴۰۴

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

رسانه‌های محلی جنوب فارس؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

1 دقیقه خوانده شده
در دوره «یک‌روزه مهارت‌افزایی رسانه‌ای» که در آستانه روز خبرنگار برای مدیران رسانه‌ای و خبرنگاران۲۰ رسانه محلی شهرستان‌های جنوب فارس، برگزار شد؛ مسائل و مشکلات حرفه‌ای و راهکار های گذر از این چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رسانه‌های محلی جنوب فارس؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

در دوره «یک‌روزه مهارت‌افزایی رسانه‌ای» که در آستانه روز خبرنگار برای مدیران رسانه‌ای و خبرنگاران۲۰ رسانه محلی شهرستان‌های جنوب فارس، برگزار شد؛ مسائل و مشکلات حرفه‌ای و راهکار های گذر از این چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ رسانه‌های محلی در جنوب فارس علاوه بر آنچه که رسالت ذاتی آنها یعنی اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری در سطح شهرستان‌ها ایجاب می‌کند، در ایجاد پیوند با مرکز استان نیز نقشی تعیین کننده دارند؛ چرا که بعد مسافت، دسترسی خبرنگاران استانی به این شهرستان‌ها را محدود کرده و در این شرایط خبرنگاران محلی می‌توانند به عنوان پل ارتباطی عمل کنند.

شهرستان‌های جنوبی فارس از جمله گراش، لارستان، لامرد، اوز و مهر فاصله‌های چهار تا ۶ ساعتی با شیراز دارند و به همین دلیل نیز کمتر شاهد حضور خبرنگاران استانی در این شهرستاهای هستیم؛ در این شرایط نقش رسانه‌های محلی در برد گسترده‌تر معرفی فرصت‌ها و بیان چالش‌ها اثرگذار و غیر قابل چشم پوشی است.

اما آنطور که مدیران رسانه‌ای جنوب فارس در دوره مهارت‌افزای رسانه‌ای این منطقه بیان کردند، در بسیاری از موارد، مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی و انسانی و نبود زیرساخت‌های فنی در برخی رسانه‌های محلی مانع از ایفای نقش موثر می‌شود.

ارتقای دانش روزنامه‌نگاری و تقویت مهارت اهالی رسانه جنوب فارس

با هدف رفع این چالش‌ها، دوره مهارتی ویژه فعالان رسانه‌های جنوب فارس برگزار شد و علاوه بر بیان تجربه‌ها و آسیب‌شناسی برخی مشکلات از سوی مدیران رسانه‌ای این شهرستان‌ها، آموزش‌هایی برای ارتقای دانش روزنامه‌نگاری و تقویت مهارت‌های رسانه‌ای خبرنگاران ارائه شد.

در این دوره یک روزه که به میزبانی آموزش و پرورش لار و تدریس زمان رضاخانی مدیر روابط بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی و سجاد صداقت، روزنامه‌نگار، برگزار شد، خبرنگاران با رویکردهای حرفه‌ای در زمینه خبرنویسی، تحلیل رسانه‌ای و راهکارهای جذب مخاطب آشنا شدند.

رضاخانی، با اشاره به تاریخچه مطبوعات جهان، به تفاوت‌های اساسی میان رسانه و روابط عمومی پرداخت و سپس به راهکارهایی برای افزایش نفوذ رسانه اشاره کرد.

او از شناسایی دقیق مخاطب، استفاده از ابزارهایی مانند پرسش‌نامه‌ها و بازخورد مخاطبان و بهره‌گیری از هوش مصنوعی به عنوان قدم‌های اساسی در مسیر جذب مخاطبان نام برد.

مدیر روابط بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه رسانه‌ای که زبان مخاطب خود را به‌خوبی بشناسد، می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، بر اهمیت استفاده از فضای مجازی و تولید محتوای ویدیویی کوتاه برای جذب مخاطب تأکید کرد.

رضاخانی ادامه داد: فناوری‌های نوین رسانه‌ها را متحول کرده و لازم است که خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای در حوزه ابزارهای جدید و تحلیل داده‌ها به روز باشند.

رسانه‌های محلی جنوب فارس؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

تربیت نیروی انسانی، ضرورت امروز و فردای رسانه‌های جنوب فارس

در مسیر تحقق اثرگذاری بیشتر رسانه‌های جنوب فارس، تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه بسیار موثر است.

کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای، مشکلات ناشی از تامین مالی و نبود زیرساخت‌های فنی در برخی رسانه‌های محلی مهمترین موانع پیش روی فعالیت رسانه‌های محلی جنوب فارس است.

سجاد صداقت، دیگر مدرس دوره مهارت افزای خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای جنوب فارس، گفت که تشکیل تحریریه‌های حرفه‌ای در رسانه‌های محلی، عاملی ضروری برای تربیت نیروی انسانی مؤثر و حرکت منطقی رسانه‌ها در مسیر حرفه‌ای است.

او که درباره اهمیت رسالت رسانه‌های محلی و چالش‌های اطلاع‌رسانی در این رسانه‌ها صحبت می‌کرد، کوشید تا راهکارهایی برای عبور از این مشکلات ارائه کند.

به عقیده این روزنامه‌نگار ملی، رسانه‌های محلی باید دارای چشم‌انداز و برنامه‌ریزی مشخصی باشند؛ چرا که بدون ساختار درست، ممکن است به پراکندگی و سردرگمی دچار شوند.

او بر ضرورت ایجاد تیم‌های منسجم از نویسندگان، سردبیران و تحلیل‌گران خبری در شهرستان‌ها تاکید و اظهار کرد: این امر، گامی مهم برای رشد پایدار رسانه‌ها دانست.

بیان راه‌هایی برای عبور از چالش‌های رسانه‌های جنوب فارس

محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه آفتاب لارستان و حمید منشی هفت‌برکه گراش در این دوره یک مهارتی، تجربیات خود را در زمینه خبررسانی در منطقه جنوب فارس با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.

آنطور که از تجربه‌های بیان شده و بحث و گفت‌وگوهای یک روز دورهمی آموزشی اهالی رسانه جنوب فارس بر می‌آمد، کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای، مشکلات ناشی از تامین مالی و نبود زیرساخت‌های فنی در برخی رسانه‌های محلی مهمترین موانع پیش روی فعالیت رسانه‌ای در این منطقه است.

در پس بحث و گفت‌وگوهای، اساتید و مدیران رسانه‌ای، بر ضرورت حرکت رسانه‌های جنوب فارس به سوی مدل‌های درآمدزای پایدار اتفاق نظر داشتند و راهکارهای ارائه شده نیز استفاده از مدل‌هایی مانند اشتراک‌گذاری محتوا، تولید محتوای سفارشی و همکاری با نهادهای محلی بود.

در پایان این دوره مهارت افزای خبرنگاران و مدیران رسانه‌های محلی جنوب فارس، که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه فرهنگی و هنری «چهارسوق لارستان» برگزار شد، شرکت‌کنندگان، با انگیزه و نشاط به طرح پرسش و اظهار نظر درباره مطالب مطح شده پرداختند که نشان‌دهنده دغدغه‌های جدی فعالان رسانه این منطقه است؛ همان مولفه‌ای که نیروی محرکهای قوی به سوی بهبود است.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21162

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *