ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ضرورت صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور

1 دقیقه خوانده شده
دکتر حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه البرز در این پژوهشگاه برگزار شد، بر ضرورت صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور تاکید کرد.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ضرورت صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز ؛ دکتر امیدوار در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائل جدی مطروحه در حوزه علم و فناوری کشور، ضرورت صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور است و در این راستا باید فضایی ایجاد شود که حدود ۱۱۰ دانشگاه و ۱۵ پژوهشگاه ذیل وزارت علوم، زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به تاسیس این پژوهشگاه گفت: چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی، انرژی‌ و پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته در این مجموعه فعالیت دارند که علاوه بر تمرکز بر حوزه‌های مواد و انرژی‌های نو، خورشیدی و بادی، به‌طور خاص یک گروه هم تمرکز خود را بر مسائل زیست محیطی گذاشته و در بحث پساب و تصفیه آب، تحقیق و پژوهش می‌کند.

وی با بیان اینکه وسعت این مجموعه ۲۰ هکتار است و ۶۵ هیئت علمی و ۱۲۰ نفر پرسنل در آن فعالیت می‌کنند، مطرح کرد: از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز گرفته‌ایم تا خطه شمالی پژوهشگاه مواد و انرژی را به پردیس تخصصی مواد و انرژی تبدیل کنیم و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری منعقد شده که این پردیس پس از دو سال استقلال یابد.

دکتر امیدوار با اشاره به فعالیت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: یکی از مسائل جدی مطروحه در حوزه علم و فناوری کشور که رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خویش بدان اشاره می کنند، ضرورت صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور است.

وی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای تحقق این امر دانست و با اشاره به فعالیت هفت هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که قصد صیانت از فرزندان این مرز و بوم و نگهداشت آن‌ها در داخل کشور را داریم، باید در فضای کلی‌تری گام برداریم و یک عزم ملی صورت‌گیرد و شرکت‌های دولتی و غیردولتی ملزم به ارتباط گسترده با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شوند.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: بر اساس سیاست‌های کلان علم و فناوری که رهبر معظم انقلاب  که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ کردند، در افق ۱۴۰۴ باید نرخ تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی به چهار درصد برسد؛ این در صورتی است که در حال حاضر این نرخ، نیم تا هشت دهم درصد است، بنابراین سه سال فرصت داریم که به افق پیش‌بینی شده دست یابیم که این مهم نیازمند عزم جدی و ملی است.

دکتر امیدوار خاطرنشان کرد: برخی از دستاوردهای این پژوهشگاه به سطح آمادگی هفت رسیده و تا رسیدن به سطح ۹، نیازمند انجام چند مرحله اقدام اساسی هستیم تا بتوانیم آن‌ها را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل کنیم که استانداردهای لازم را کسب کرده و مورد اطمینان مصرف کنندگان واقع شوند.

وی افزود: در حوزه زیستی مذاکراتی با وزارت بهداشت انجام شده تا آزمایشگاه‌های آن، ما را به‌عنوان آزمایشگاه همکار بشناسند تا بتوانیم استانداردسازی در حوزه بهداشت را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه علم و فناوری کشور باید دارای تأثیرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه باشد، گفت: در این پژوهشگاه حدود ۵۰ دانشجوی دکتری و ۱۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد داریم، و مجوز لازم را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرده‌ایم و در حال جذب دانشجوی بین‌الملل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستیم.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به اینکه در نظام علم و فناوری، ورودی، خروجی و دستاورد داریم، اذعان کرد: اگر فارغ التحصیلان این حوزه، شرکت دانش‌بنیان تاسیس می‌کنند، باید مشکلات اقتصادی، ازدواج و مسکن آن‌ها رفع شود؛ در این صورت است که این شرکت تأثیرگذار خواهد بود و گرنه صرفا تاسیس یک شرکت دانش بنیان هیچ مشکلی را از جامعه و شخص برطرف نمی‌کند.

دکتر امیدوار استاد، دانشجو و بودجه را ورودی، فارغ التحصیلان و مقالات را خروجی و آنچه که قابلیت عرضه داشته باشد را دستاورد دانست و با تأکید بر اینکه در این حوزه باید به دنبال دستاورد و تأثیرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشیم، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما مظلوم واقع شده‌اند، بارها در ادبیات محاوره ای شنیده‌ایم که چرا این مراکز راهی را برای خود انتخاب و آن را دنبال می‌کنند و نیازهای کشور را در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود: در حالی که واقعیت ماجرا این است که پژوهشگران ما در داخل کشور تا سطح آمادگی چهار و پنج پیش می‌روند و ایده های خود را به نمونه آزمایشی برای تولید محصول، تبدیل می‌کنند تا در نهایت به بازار ارسال شود اما در این مسیر دچار مشکل می‌شوند. برای حمایت مالی از این پژوهش‌ها، ابزار حاکمیتی نیاز است تا نمونه آزمایشی به نمونه قابل تجاری سازی تبدیل شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: این فاصله سطح آمادگی فناوری ۵ تا ۷ اصطلاحا دره مرگ فناوری نامیده می‌شود و ممکن است سرمایه استفاده شده به صورت کامل هدر رود و به نتیجه مطلوب نرسد، لذا طبیعتا سرمایه‌های شخصی در این راستا راهگشا نیست زیرا از هر پنج نمونه آزمایشگاهی ممکن است یکی از آن‌ها به نتیجه برسد بنابراین هیچ سرمایه گذاری حاضر به چنین ریسکی نیست.

دکتر امیدوار خاطرنشان کرد: حمایت مالی نهادهای حاکمیتی از پژوهشگران در مرحله دره مرگ فناوری و در نظر گرفتن منابع مالی برای آن‌ها امری ضروری است که می‌تواند نقش موثری در روند تحقیقات و تولید محصولات قابل عرضه در مرحله تجاری سازی داشته باشد که در نتیجه آن، گره های بسیاری از مشکلات نخبگان و دانشجویان باز می‌شود و دیگر شاهد مهاجرت‌های آنان نخواهیم بود.

اصحاب رسانه از مجموعه آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این مجموعه بازدید کردند و از نزدیک با تلاش‌های محققان و نخبگان در زمینه تولیدات مواد و انرژی آشنا شدند.

گفتنی است، در پایان این نشست دکتر ابوذر مسعودی مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل از اصحاب رسانه تجلیل و قدردانی نمود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *