ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

دیدگاه یک خبرنگار اقتصادی؛ دو روی سکه بورس

1 دقیقه خوانده شده
دیدگاه یک خبرنگار اقتصادی؛ دو روی سکه بورس

تقریبا از نیمه‌ دوم سال ۹۸ بحث بورس و رونق آن در بین عموم مطرح شده و در اواخر سال پیش و اوایل سال جاری به اوج خود رسیده است تا جائی که آمار افرادی که برای دریافت کد بورسی در مرحله انتظار هستند و یا دریافت نموده اند بسیار بالاست.


رشد بی سابقه شاخص کل بورس، رشد نقدینگی با خرید عرضه های اولیه های، نگاه ویژه مسئولان ارشد کشور به بازار سرمایه و… از جمله دلایل اقبال مردمی به این بازار شده است.
از طرفی بازارهای اقتصادی موازی هم چون سرمایه گذاری کوتاه و بلند مدت در بانک ها، بازار مسکن، طلا و ارز که سالیان گذشته مورد اقبال بودند به دلایل مختلفی جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده اند. لذا به دلایل زیادی مردم متوجه بازار سرمایه کشور یا همان بورس شده اند، شفافیت در عرصه و تقاضا، حمایت مسئولان کشور، کمک به چرخه تولید و دلایل مشابه دیگر از جمله این موارد هستند.
با تغییر رویکرد مسئولان و مردم به بورس و ورود افراد جدید، بازار سرمایه جان دیگری به خود گرفته است‌ اما در این میان، تازه واردها باید به نکات بسیار مهمی توجه کنند ، چون به قول قدیمی های بازار، بورس دو سر دارد ، یه روی نرم و لطیف و یک روی خشن و اگر با دقت از آن استفاده نشود چه بسا روی خشن خود را نشان می دهد‌. خوشبختانه با ساز و کارهای فراهم آمده طی سال های اخیر، صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس به مشتریانی که سرمایه دارند اما تخصص لازم‌ برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند ایجاد شده است، توصیه اکید کارشناسان و مسئولان بورس استفاده از این صندوق ها برای تازه واردهاست.
نکته بسیار مهم دیگر برای تازه واردها این که به هیچ عنوان برای سرمایه گذاری در بورس از پول هایی مانند قرض، فروش ماشین و خانه و در مجموع هر نقدینگی که نیاز زندگی است استفاده نکنند بلکه برای سرمایه گذاری در بورس باید از پول مازاد استفاده شود. متاسفانه عده ای به این تذکرات توجه نمی کنند در نتیجه گاهی رویایی زیبایشان در بورس تبدیل به جهنمی وحشتناک برایشان می شود و با خاطری ناراحت و افسرده و گاها با بدهی های فراوان برای همیشه از بازار سرمایه کناره می گیرند.
فعالیت در بورس نگاه تیزبین می خواهد و صبر، صبر کلید بهره مندی از سودهای ناب در این بازار است. اگر صبر زیادی نداریم و با این پیش فرض که پولی را در بورس وارد کنیم تا در زمانی اندک سود فراوانی نصیب مان شود، چه بسا در این عرصه شکست های سنگینی متحمل شویم. پس باید صبر را چاشنی کارمان کنیم. در ابتدا با کمک صندوق های سرمایه گذاری در این مسیر وارد شویم و در ادامه راه به دنبال آموزش های لازم برای کار در بورس باشیم. آموزش های تحلیل تکنیکال و آشنایی با گزارش شرکت ها در بورس به ما کمک‌ می کند تا بتوانیم‌ برای خودمان برنامه معاملاتی داشته باشیم و با آن پیش برویم‌.
به امید روزی که هر ایرانی ، یک سرمایه گذار در بورس کشور باشد و بازار سرمایه هم چنان پر رونق و با نشاط به فعالیت خود ادامه دهد.

حمید رضاپور

دیدگاه یک خبرنگار اقتصادی؛ دو روی سکه بورس

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *