پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

دو خبرنگار، برندگان جایزه صلح نوبل امسال

1 دقیقه خوانده شده
"ماریا رِسا" و "دیمیتری موراتف"، به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل امسال (۲۰۲۱) معرفی شدند.
دو خبرنگار، برندگان جایزه صلح نوبل امسال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پرسون؛ بر اساس وصیت نامه آلفرد نوبل، جایزه صلح به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته «بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، برای لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده باشد.”

“ماریا رِسا”، خبرنگار فیلیپینی-آمریکایی و “دیمیتری موراتف” از روسیه برای “نبرد سرسختانه برای آزادی بیان” شایسته انتخاب برای جایزه نوبل صلح امسال معرفی شدند.

ماریا رسا (Maria Ressa) دوم اکتبر ۱۹۶۳ به دنیا آمد و یک خبرنگار و نویسنده فیلیپینی- آمریکایی است که موسس و مدیر سایت “راپلر” (سایت اخبار آنلاین فیلیپین) است. وی پیشتر و قریب به دو دهه به عنوان خبرنگار تحقیقی در بخش جنوب شرق آسیای شبکه خبری سی.ان.ان کار می‌کرد.

در ۲۰۲۰، او به “انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی” بر اساس قانون مناقشه برانگیز مقابله با جرایم سایبری فیلیپین متهم شد اما این اتهام با انتقاد از سوی گروه‌های حقوق بشری و خبرنگاران روبرو شد که فیلیپین را به حمله علیه آزادی رسانه متهم کردند.

خانم رسا همچنین فرد برگزیده مجله تایم در ۲۰۱۸ شد که یکی از اعضای گروه خبرنگارانی بود که در سراسر جهان با اخبار جعلی مقابله کردند.

۱۳ ژانویه ۲۰۱۹، وی با اتهاماتی درباره اینکه سایت راپلر اجبار جعلی را در ارتباط با “ویلفردو کنگ”، تاجر معروف منتشر کرد، بازداشت شد.
۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ دادگاهی در مانیل این زن خبرنگار را بابت بزه ارتکابی، مجرم دانست. وی همچنین منتقد سرسخت رودریگو دورته، رئیس جمهوری فیلیپین نیز به شمار می‌رود.

دیمیتری موراتف، سردبیر روزنامه “نووایا گازتا” از منتقدان عدم توجه مقامات دولتی به قتل روزنامه‌نگاران روس و خواستار ایجاد نهادی وابسته به پلیس بین‌الملل برای پیگیری این قتل‌ها شده بود.

دیمیتری موراتف (Dmitry Muratov) زاده ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ خبرنگار و سردبیر روزنامه روسی “نووایا گازتا” است. وی بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ سردبیر این روزنامه بود. بر اساس اعلام کمیته حفاظت از خبرنگاران، نووایا گازتا تنها روزنامه واقعا انتقادی با نفوذ ملی امروز در روسیه نامیده می‌شود.

این روزنامه به دلیل گزارش کامل خود در زمینه موضوعات حساس مانند فساد دولتی و نقض حقوق بشر شهرت دارد.

در سال ۲۰۰۷، وی برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات از سوی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران شد. این جایزه به روزنامه‌نگارانی تعلق می‌گیرد که در دفاع از آزادی مطبوعات در برابر حملات، تهدیدها یا زندان شجاعت نشان می‌دهند.

در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۰، او نشان لژیون افتخار که بالاترین نشان فرانسه است را دریافت کرد. در ۲۹ مه ۲۰۱۰ ، موراتف جایزه “چهار آزادی” را برای آزادی بیان در میدلبورگ هلند دریافت کرد.

دو خبرنگار، برندگان جایزه صلح نوبل امسال

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *