دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار میکند: نشست تخصصی مطبوعات محلی و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها؛ انتخابات یکی از مظهرهای مردم سالاری، پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت است و نقش و تأثیر مطبوعات و رسانه برافزایش سطح آگاهی و تحلیل مردم و تشویق مردم به انتخاب اصلح در انتخاب بیشتر از پیش احساس میشود. مشارکت سیاسی، از مولفههای مهم در انتخابات، برای رژیمهای سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است. نظریه پردازان توسعه، مشارکت سیاسی و مخصوصاً شرکت در انتخابات را از مهمترین شاخصههای توسعه سیاسی میدانند. توسعه سیاسی بدون مشارکت سیاسی معنا ندارد و یا حداقل از لحاظ محتوایی کامل نیست. رسانههای جمعی از جمله مطبوعات در کنار احزاب، گروههای ذی نفوذ، طبقات اجتماعی، سندیکاها و…نقش موثری در جامعه پذیری سیاسی و مشارکت سیاسی دارند. جامعهشناسان ارتباطات معتقدند نشریات محلی بهدلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمدهترین نقش را در شکلگیری رفتارهای اجتماعی در پایهایترین سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکسالعمل مردم در سطوح ملی و بینالمللی نیز از این رهگذر به شکل غیرمستقیم نقشآفرینی میکنند. در این نشست که با حضور مسئولان نشریات محلی استان آذریایجان شرقی و غربی برگزار میشود نقش مطبوعات محلی در ایجاد مشارکت مردم برای انتخابات و چالشهای پیشروی مطبوعات محلی در فضای انتخابات بررسی میشود.
محورها مورد بحث این جلسه عبارتند از:
– راهکارهای رسانههای محلی برای ایجاد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰
– بررسی نقش رسانههای محلی در پوشش اخبار انتخابات ۱۴۰۰
– آگاهیبخشی و مطالبهگری رسانههای محلی در عرصه انتخابات
سخنرانان:
– یوسف پیر بداقی؛ رئیس خانه مطبوعات و مدیر مسئول هفته نامه فردای ما
– مصطفی قلی زاده؛ مدیر مسئول نشریه دمیر
– معصومه شکوهی؛ مدیر مسئول هفته نامه صدای زنان و سردبیر روزنامه پیام آذربایجان
– فرهاد باغشمال، مدیرمسئول هفته نامه آذر پیام و سردبیر روزنامه سرخاب
– دکتر گیتا علی آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها