دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار میکند: نشست تخصصی انتخابات ریاست جمهوری و اخبار جعلی
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها؛ رسانههای جمعی به عنوان بخشی از ساختار سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی هر جامعه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری افکار عمومی بر انتخابات هستند. رسانهها در عرصه سیاست نقش بسیار کلیدی دارند و برای دموکراسی بسیار ضروری هستند. انتخابات دموکراتیک بدون رسانههای آزاد ناممکن است. مهمترین بخش اهمیت رسانه در انتخابات دموکراتیک نقش نظارتی رسانههاست. اما اکنون تحتتاثیر تحولات سیاسی و اجتماعی روزافزون، گسترش شبکههای اجتماعی و رونق فضای مجازی و خبررسانی جعلی یا Fake newsشرایط برای تعامل رسانههای داخلی و تنویر افکار عمومی بسیار دشوار شده است. در این نشست که با حضور متخصصان و استادان حوزه ارتباطات و رسانه برگزار میشود مهمترین موضوعها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ونحوه تشخیص اخبار و تصاویر جعلی، روشهای مقابله با آنها و راهکارهای مهم درکسب اخبار صحیح مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
محور های مورد بحث:
– بررسی بایدها و نبایدهای مطبوعات و اتخاذ رویکردی متفاوت برای کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰
– ضرورت حفظ اعتبار و اعتماد مخاطبان و رسانهها در مواجهه با اخبار جعلی و انتخابات ۱۴۰۰
– چالش ها ، و تهدیدهای اخبار و تصاویر جعلی در انتخابات ۱۴۰۰
– واکاوی نقش مطبوعات برای چگونگی پوشش رویدادهای انتخاباتی
– چالش کرونا و مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری
ـ راهکارهای جلوگیری از گسترش اخبار و تصاویر جعلی در انتخابات ۱۴۰۰
سخنرانان:
– سرکارخانم دکتر مریم سلیمی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات و مؤلف کتاب های “تفکر و سواد رسانه ها”و “سواد خبری”
– جناب آقای جواد دلیری، سردبیر روزنامه ایران مترجم کتاب «اخبار جعلی، روزنامهنگاری و اطلاعات فریبکارانه»
– سرکار خانم دکتر گیتا علیآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار میکند: نشست تخصصی انتخابات ریاست جمهوری و اخبار جعلی