ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

خبرنگاری به شیوه‌های پلیسی!

1 دقیقه خوانده شده
اطلاعاتی که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید باید اولین قدم به سوی تلاش برای تأیید آن‌چه واقعاً رخ داده مورد استفاده قرار بگیرند، نه به عنوان خبر نهایی! شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی مانند یک اسکنرپلیس استفاده کنید.
خبرنگاری به شیوه‌های پلیسی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ممکن است رسانه‌ای که به وسیله‌ی آن اطلاعات جمع‌آوری می‌کنیم تغییر کند اما اصول راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی همیشه اعمال می‌شود. به چالش کشیدن آن چیزی که می‌بینید و می‌شنوید، جستجو و تأیید منابع و صحبت کردن با منابع اصلی، بهترین روش‌ها برای تهیه یک گزارش دقیق هستند.

در متن گذشته، درباره افسانه‌های سرگرم‌کننده برای مردم صحبت کردیم. گاهی مطالبی که در لحظات حساس و مهم توسط مردم منتشر می‌شوند نادرست و ناشی از احساسات (شادی یا غم) هستند. همانطور که گفتیم، ما محصولِ «حافظه‌ای نسبتاَ ناقص» یا یک «دیدگاه شخصی و محدود» را می‌شنویم پس باید در صحت‌سنجی دقت کنیم. حتی اگر مسئول حکومتی صحبتی می‌کند و آماری می‌دهد باید آمار او را مورد بررسی قرار دهید. شما خبرنگار هستید، نباید صحبت‌ها را بدون بررسی مانند طوطی تکرار کنید!

 

در ادامه ما مطالب یک خبرنگار به نام Anthony de rosa را قرار داده‌ایم که تجربه خودش را در رابطه با اسکنر پلیس و استفاده از Tweetdeck بیان می‌کند:

اسکنر پلیس یا TweetDeck

ما اخبار فوری را از سراسر جهان دنبال می‌کنیم- اما فقط آنچه را می‌توانیم تأیید کنیم منتشر می‌کنیم. این مستلزم آن است که ما از رسانه‌های اجتماعی برای نظارت بر اخبار فوری استفاده کنیم تا بتوانیم مطالب را تأیید کنیم. به یاد داشته باشید که با اطلاعات موجود در رسانه‌های اجتماعی باید مانند هر منبع دیگری برخورد کنید: با شک و تردید!

در بیشتر موارد، من اطلاعات را به همان شیوه‌ای که از طریق اسکنر پلیس شنیده بودم مشاهده می‌کردم. من از اطلاعات به عنوان «سرنخ» استفاده می‎کنم تا کار را به روش سنتی جلو ببرم. من تماس تلفنی برقرار می‌کنم، ایمیل می‌فرستم و با منابع اولیه تماس می‌گیرم. کسانی که می‌توانند آنچه را که می‌شنوم یا می‌بینم تأیید کنند.

برنامه‌های اسکنر پلیس به شما این امکان را می‌دهند که از طریق تلفن هوشمند، به سرویس‌های اضطراری محلی و دور گوش کنید. این کار برای برخی مردم مانند یک سرگرمی است اما در برخی حوزه‌های قضایی غیرقانونی است! اسکنرهای پلیس در اصل رادیوهایی هستند که می‌توانند به فرکانس‌های مختلف متصل شوند. اتصال به دنیایی فراتر از ایستگاه‌های رادیویی AM و FM. پس باید حتماً از قانونی یا غیرقانونی بودن استفاده از اسکنر پلیس در منطقه خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از برخی برنامه‌ها می‌تواند جایگزین خیلی بهتری برای اسکنر پلیس باشند که در ادامه توضیح خواهیم داد. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به خوبی مانند یک اسکنر پلیس عمل کنند و شما را به سمت اخبار مهم و جالب هدایت کنند.

درمورد تیراندازی فرودگاه لس آنجلس در سال ۲۰۱۳، ما در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از فرودگاه دیدیم که اغلب از طرف شاهدان عینی روایت می‌شد. بعد از آن ما با نیروهای پلیس و پزشکی قانونی تماس گرفتیم. اگر نمی‌توانستیم ان چیزی را که دیده‌ایم یا شنیده‌ایم به صورت مستقل تأییدکنیم، آن را نگه می‌داشتیم تا زمان درست آن فرا برسد. حتی زمانی که سازمان‌های خبری بزرگ، اطلاعاتی را گزارش می‌کردند، ما باید خودمان اطلاعات را با منابع اولیه تأیید می‌کردیم در غیر این صورت خبر را بازنشر نمی‌کردیم.

برنامه TweetDeck می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای برنامه اسکنر پلیس باشد. چند راه وجود دارد که می‌توانید یک داشبورد برای خودتان ایجاد کنید تا اطلاعات جدید و به‎ روز را ببینید. ستون‌ها در TweetDeck این امکان را می‌دهند که بخش‌های مهم توییتر مانند فید، اعلان‌ها، پیام‌های شخصی و… در یک صفحه و در کنار هم در دسترس باشند. اگر نیاز باشد که یک رویداد را دنبال کنید می‌توانید یک ستون مستقل را به آن اختصاص دهید. حتی در قسمت Showing می‌توانید نوع محتوای ارائه شده را هم مشخص کنید. تویتتر فقط اطلاعات متنی، گیف‌ها، فیلم‌ها، تصاویر و… را برای شما نمایش می‌دهد.

من برای استفاده‌های خاص، ستون‌ها و لیست‌های متفاوتی می‌سازم. ستون‌های من شامل اجرای قانون در شهرهای بزرگ، گزارشگران محلی معتبر و سازمان‌های خبری برای شهرهای بزرگ و خبرنگاران تخصصی است. من می‌توانم این لیست‌ها را به ستون‌هایی در TweetDeck تبدیل کنم و براساس آن جستجو کنم یا صرفاً به عنوان یک فید نظارتی از آن استفاده کنم.

هواپیمای کوچک در برونکس (Bronx) فرود آمد

در اینجا نحوه استفاده از جستجو در TweetDeck را توضیح خواهیم داد، به صورت خاص در مورد فرود اضطراری یک هواپیمای کوچک در یک بزرگراه به نام برونکس در زانویه ۲۰۱۴. متوجه شدم که چندین توییت در جدول زمانی اصلی من ظاهر می‌شود که از فرود یک هواپیما در بزرگراه برونکس نیویورک می‌گوید که یک اتفاق غیرعادی است.

هواپیما حدود ساعت ۳:۳۰ دقیقه‌ی بعد از ظهر به وقت محلی نیویورک به زمین نشست(زمان این توییت در زمان استاندارد اقیانوس آرام است). این یکی از اولین توییت‌هایی بود که فرود این هواپیما را گزارش می‌کرد. من چند حساب کاربری در منطقه نیویورک را دنبال می‌کنم، که به عنوان نوعی اسکنرپلیس برای آن چیزی که در آن منطقه رخ می‌دهد عمل میکنند. البته تا زمانی که نتوانم آن اطلاعات را تأییدکنم، آن‌ها را گزارش نمی‌کنم. اما به عنوان یک هشدار مفید هستند تا بعد آن‌ها را بیشتر بررسی کنم.

پس از دیدن گزارش‌های اولیه، با استفاده از توانایی آن برای نمایش توییت‌هایی که دارای تصویر یا ویدئو هستند، به جستجو در TweetDeck ادامه دادم. من از عبارات «برونکس» و «هواپیما» برای جستجوی دقیق‌تر استفاده کردم.

نتایج نشان می‌داد که منابع خبری معتبر محلی، از فرود هواپیما خبر می‌دادند و تصاویری هم در اختیار داشتند. همچنین اطلاعات و تصاویر بیشتری را از جستجوی گسترده‌تر با فیلد «مکان» به دست آوردم.

من همچنین در فهرست تخصصی خودم، حساب‎های تأییدشده متعلق به آژانس‌های ایالتی در شهر نیویورک را جستجو کردم و دوباره از فیلتر مکان استفاده کردم. این منابع معتبر (در زیر) به تأیید این رویداد کمک کردند.

در این مرحله من با دفتر اطلاعات عمومی FDNY تماس گرفتم تا آن‌چه که دیده‌ام را تأیید کنم و جزئیات دیگری را که ممکن است داشته باشند جویا شوم. به من گفتند که سه نفر در هواپیما بودند، دو مسافر و یک خلبان.

بعداً به ما گفتند که ساخت/ مدل هواپیما، نام شخصی که هواپیما به نام او ثبت شده است و بیمارستانی که خلبان و مسافران به آنجا منتقل شده‌اند چیست. رسانه‌های اجتماعی ما را به سمت این رویداد هدایت کردند؛ اما ما جزئیات را به روش سنتی مورد بررسی قرار دادیم. البته می‌شود یک خبر را مرحله به مرحله منتشر کرد تا جذابیت کار بالا برود و افراد بیشتری صفحه خبری شما را دنبال کنند. ما گزارشمان را ثبت کردیم اما امکانی برای مخاطبین قرار دادیم که بتوانند با یک لینک، اخبار جدید و به‌روزرسانی شده را دریافت کنند.

ما در ابتدا یک خبر تأیید شده را منتشر می‌کنیم و سپس با هر اطلاعات جدیدی که به دست می‌آوریم خبرمان را در یک متن جدید به‌روزرسانی می‌کنیم. همچنین TweetDeck این امکان را می‌دهد که از یک داستانِ درحال توسعه استفاده کنیم و به دنبال افراد قابل اعتماد بگردیم که می‌توانیم برای تأییداخبار از آن‌ها کمک بگیریم. حتی در برخی موارد ما با شخصی که اطلاعات را در توییتر بارگذاری کرده تماس می‌گیریم تا ببینیم فرد قابل اعتمادی است یا خیر.

اطلاعات که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید باید اولین قدم به سوی تلاش برای تأیید آن‌چه واقعاً رخ داده مورد استفاده قرار بگیرند، نه به عنوان خبر نهایی! نکته مهم است است که تا آنجایی که می‌توانید مشاهده کنید، اطلاعات را دریافت کنید و آن را با سایر محتواها و اطلاعات مقایسه کنید تا مجموعه‌ای از شواهد بسازید. با تماس مستقیم با افراد می‌توانید راه‌هایی برای تأیید اخبار پیدا کنید.

همانطور که گفتیم، از رسانه‌های اجتماعی مانند یک اسکنرپلیس استفاده کنید!

لینک کوتاه: https://khabarnegaranvaresane.ir/?p=13568

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *