ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

خبرنگاری از آرمان تا واقعیت

1 دقیقه خوانده شده
خبرنگاری از آرمان تا واقعیت

امروزه جامعه بیش از گذشته متاثر از منابع اطلاع رسانی جمعی مانند رسانه، فضای مجازی و مطبوعات است و در واقع تبلیغ، خبررسانی و هرگونه اطلاع رسانی با استفاده از این ابزارها انجام می­‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ضرورت هدف‌دهی و جهت گیری درست در مطبوعات، بیش از آنچه که تصور کنیم احساس می شود و لازمه آن در فضای رسانه ای لرستان بیش از گذشته مورد نیاز است.

مطبوعات اگر جایگاه واقعی خود را بیابند ضمن اینکه ابزاری قوی و مهم در سازندگی فرهنگ و تفکر جامعه می باشند، می­‌توانند به عنوان موثرترین وسیله هدایت جامعه در جهت منافع ملی کشور عمل کنند.

برخی افراد فعال در فضای مجازی بدون داشتن بینش کافی از نحوه تولید خبر و با کمترین اطلاع از نگارش آن، اقدام به انتشار اخبار کرده که در نبود افراد باتجربه، خود را خبرنگار واقعی معرفی می‌کنند.

نحوه ورود این افراد به فضای رسانه‌ای لرستان، همواره در بین اهالی رسانه مورد بحث بوده، چراکه این افراد ناکاربلد بدون گذراندن حتی یک دوره آموزشی نام خبرنگاران واقعی را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند.

در آستانه روز خبرنگار (هفدهم مردادماه) برخی از فعالان رسانه ای با حضور در میزگرد ایرنای خرم‌آباد به بررسی چالش های پیش رو خبرنگاران لرستان پرداختند.

در این میزگرد فعالان رسانه ای استان بر ساماندهی خبرنگاران استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تاکید داشته و همچنین حفظ اخلاق رسانه ای را در اولویت کاری دانستند.

فعالان رسانه ای استان همچنین با تاکید بر انسجام در اخبار، خواستار توسعه و رشد اقتصادی در لرستان شدند.

همچنین به لزوم توجه و نیاز خبرنگاران و روزنامه نگاران به علم روزنامه نگاری و آموزش های کافی برای کسب مهارت و تبادل اطلاعات در جامعه کنونی پرداخته شد.

ضرورت ساماندهی پایدار خبرنگاران لرستان

فعال رسانه‌ای لرستان در این میزگردبا بیان اینکه رسانه های استان می‌توانند با روحیه مطالبه گری برای توسعه لرستان اقدام کنند اظهار داشت:متاسفانه برخی سیاست ها در کشور به سلیقه افراد بستگی دارد و این سیاست ها برنامه محور، ساختارمند و ساختارگرا نیستند.

شهرام شرفی با اشاره به اینکه ساماندهی خبرنگاران لرستان هر بار با تغییر مدیریت روند کند به خود می‌گیرد ، گفت : این نگاه مدیریت که با تغییر هر مدیر تغییر می کند مانع رشد و توسعه در لرستان می شود.

وی افزود: مدیری که برسر کار می‌آید باید نگاه دیالکتیکی به دولت قبل داشته باشد و نقاط ضعف مدیران قبلی را اصلاح کند و رها کردن پروژه توسط یک مدیر مانع توسعه می شود.

شرفی اظهار داشت: سالیان است که می‌خواهیم ساماندهی شویم اما هیچ زمان این وعده عملی نشده است هربار سیستم مدیریتی روی کار آمد باید مدارک جدید را برای ساماندهی تحویل دهیم.

به گفته وی  هنوز به مرحله ساماندهی پایدار خبرنگاران لرستان نرسیده‌ایم مجوزهای فراوانی صادر شده اما در کنار آن باید شاهد رشد کیفی هم باشیم.

وی ادامه داد: بین خبرنگار، ژورنالیست و روزنامه نگار تفاوت است و هر کدام باید در جایگاه خود تعریف شوند.

این فعال رسانه ای لرستان افزود: روابط عمومی ادارات برای دعوت از خبرنگاران در نشست های خبری با مراجعه به ارشاد نمی توانند لیست مناسبی تهیه کنند چرا که برخی ها معترض می شوند.

شرفی گفت: یک لیست قانونی از خبرنگاران استان در اختیار روابط عمومی ها نیست همچنین باید ساماندهی صنف خبرنگاران در دستور کار قرار گیرد و متولیان این امر باید در این راستا اقدام کنند و این مهم نباید به صورت مقطعی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: نشریات به دلیل اینکه اقتصاد لرستان ضعیف است چاره‌ای جز مراجعه به ادارات ندارند و نمی‌توانند متکی به بخش خصوصی باشند.

شرفی افزود: متولیان ساماندهی خبرنگاران باید ادارات را موظف به حمایت نشریات کنند هیچ زمان خبرنگاران ساماندهی نشده اند و و به صورت مقطعی بوده است.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: مطبوعات نظم خبرگزاری‌ها را ندارند و فضای مجازی یک فضای رها شده است، مهمترین خواسته خبرنگاران لرستان این است که باید به صورت پایدار ساماندهی شوند و این مهم نباید سلیقه‌ای عمل شود.

وی عامل برخی بی اخلاقی ها در فضای رسانه ای را عدم ساماندهی مناسب خبرنگاران دانست و گفت: فضای لمپنیسم در بین برخی رسانه ها رواج پیدا کرده و برخی از اصطلاحات خاصی استفاده می کنند.

شرفی افزود: افزایش آگاهی عمومی آموزش جامعه ارتقاء و دانش عمومی استفاده از نثر فاخر فارسی وظیفه یک خبرنگار می باشد که باید در هر زمان آن را رعایت کند.

وی اظهار کرد: خبرنگار معلم فرهنگ عمومی است و باید از واژگان صحیح استفاده کنند جامعه به عنوان یک مطالبه گر به آن نگاه می کند و از هر نظر باید الگو باشد.

وی گفت: رسانه ها باید در چارچوب نظام حرکت کنند و البته در همین چارچوب، تنوع و تکثر سلایق، امری پسندیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم روز خبرنگار براساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و متناسب با شرایط فعلی، به هر روشی که صلاح است گرامی داشته شود.

خبرنگار باید قلم و قدمش در راه توسعه باشد

روزنامه‌نگار و سردبیر هفته نامه دریای فرهنگ لرستان در ادامه این میزگرد اظهار داشت: ابتدا تاکید کنم دو نگاه واقع‌بینانه و آرمان‌گرایانه معمولا در هر جامعه‌ای همواره برخلاف مسیر هم در حرکت بوده‌اند و افراد آرمان‌گرا معمولا به دلیل نوع نگاهشان به مسائل حاکم در جامعه ، از کنار بسیاری از حقایق موجود عبور کرده‌اند و فرصت‌های واقعی بسیاری را از دست داده‌اند.

ابوذر بابایی زاده گفت: در همین نگاه آرمان‌گرایانه، خبرنگار باید آگاه‌ترین قشر جامعه باشد و هر قدم و قلمش باعث ایجاد توسعه در یک بخش جامعه باشد اما واقعیت این نیست چرا که به دلیل کوتاهی در بخش آموزش ، فعال‌رسانه‌ای ما نتوانسته در زمینه‌های مختلف به آگاهی مورد نیاز دست یابد.

وی افزود: رسانه‌ها باید آموزش ببینند و به نقطه‌ای از آگاهی برسند تا بتوانند خود در مسائل مختلف آگاهی‌بخشی کنند چرا که همه معتقدیم اطلاع رسانی آگاهانه و آگاهی بخشی به جامعه رسالت اول تمامی رسانه‌های اهل درد می‌باشد.

وی ادامه داد: بعد از اگاهی ویژگی دوم یک فعال رسانه‌ای، داشتن استقلال و حریت است چرا که خبرنگار مستقل می‌تواند با بازگو نمودن واقعیت جامعه ، عاملان هر نقص و مشکل را به چالش کشیده و نقد کند ، اما به دلیل عدم وجود ثبات اقتصادی در رسانه‌ها این استقلال هویتی امروز از بین رفته است.

بابایی زاده گفت: مطبوعات برای ماندگاری خود باید به فعالیت اقتصادی روی آورند که در لرستان به دلیل اقتصاد ضعیف و عدم وجود بخش اقتصادی غیردولتی قوی این صنف نیز مانند بسیاری از اصناف دیگر به مشکل برخورده‌اند.

وی اظهار داشت: عدم وجود بخش خصوصی قوی و  خواهان ارتباط با رسانه باعث شده است که نشریات به سمت دولت و دستگاه‌های اداری سوق داده شوند و این یعنی وابستگی به دولت و از بین رفتن استقلال رسانه‌ها و در نتیجه کند شدن زبان نقد اهالی رسانه که جای نگرانی بسیار دارد.

این فعال رسانه‌ای لرستان گفت: توسعه در هر بخشی ، چه اقتصادی ، چه سیاسی از مسیر فرهنگ عبور می‌کند که در این میان نقش رسانه‌ها بسیار موثر است ، اما متاسفانه دولت‌ها هرگز نتوانسته‌ و یا نخواسته‌اند که برای رسیدن به این توسعه‌ی همه‌جانبه از رسانه آنگونه که باید استفاده کنند.

سردبیر هفته نامه دریای فرهنگ لرستان ادامه داد: زمانی در لرستان توسعه به وجود می آید که اجماع‌رسانه‌ای شکل بگیرد باید فراتر از جریانات سیاسی عمل کنیم و باید با هر نگاهی به فکر توسعه استان باشیم و البته در گام اول باید برخی اختلافات سطحی میان برخی از همکاران برطرف شود تا این اجماع رسانه ای برای رسیدن به توسعه استان شکل بگیرد.

بابایی‌زاده پیرامون اینکه گفته می‌شود مدیری ماندگار است که در پایان دوره مدیریت اثری از او در رسانه‌ها و جامعه بر زبان باشد، گفت: این که مدیر فکر کند راه ماندگاری او در ذهن جامعه و یا رسانه خلق یک اثر جدید به نام خود در یک منطقه است با ذهن توسعه یافته مغایرت دارد،  مدیران می‌توانند تکمیل‌کننده فعالیت‌های مدیریت قبلی باشند با به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام و مردم و اهالی رسانه خودشان متوجه این نوع نگاه مترقی خواهند بود که فلان مقام مسئول توانست در فلان حوزه کاری را به سرانجام برساند که کار را آن کرد که تمام کرد.

وی پیرامون صدور مجوزهای فراوان برای نشریات در دوره اخیر اظهار کرد: اگر مدیر سوادرسانه‌ای داشته باشد نباید نگران مجوزهای بسیار بود و حقیقت ان است که به دلیل عدم سوادرسانه‌ای مدیران است که اهل فن گوشه‌گیر شده و ناکاربلدان در حال کسب درآمد هستند.

بابایی زاده گفت: البته مطبوعات لرستان مشکلاتی دارند و نمی‌توان انتظار داشت که روزنامه به ادارات وابستگی نداشته باشد اگر روزنامه چاپ نشود چگونه باید حرف خودش را بزند.

وی افزود: امیدواریم مسئولین استان ویژه مجموعه فرهنگ و ارشاد لرستان فکری به حال مطبوعات لرستان کنند ، امروزه متاسفانه در کشور مطبوعات ، جدای از تقسیم‌بندی‌های رایج سیاسی ، به چندین دسته‌ی دیگر هم تقسیم‌بندی شده اند، بخشی از نشریات همچنان شریف باقی مانده‌اند و با وجود اهمیت دادن به اقتصاد نشریه اما حداقل تیتر فروشی نمی‌کنند و ویترین نشریه که همان صفحه‌ی اول نشریه می‌باشد را به بیان مشکلات و نقدها اختصاص داده‌اند و البته بخشی نیز از همان تیتر اول تا نون پایان با نگاه کسب درآمد به سمت تبلیغات و یا همان رپورتاژهای خبری گرایش پیدا کرده‌اند.

وی گفت: من همواره یک دغدغه داشته‌ام و انهم اینکه چرا نباید رسانه‌های فعال در استان با هرنگاه سیاسی گاه در مواقعی برای بیان یک مشکل به تفاهم رسیده و با انتشار یک تیتر ثابت هم روحیه مطالبه گری خود را برای توسعه و پیشرفت استان ثابت کنند و هم از این تک‌صدایی خارج شوند تا درد را بتوانند با صدای بلدتر به گوش مسئولان برسانند.

اخلاق محور فعالیت خبرنگاران است

خبرنگار روزنامه کیهان در لرستان در این میزگرد اظهار داشت: اخلاق یکی از محورهای اساسی حرفه‌ای خبرنگاری است و مدتی می‌شود که این حوزه دچار چالش شده و این امر باعث می‌شود که ضعف مدیران ناتوان در سایه برخی بی اخلاقی ها پنهان شود.

سیما صالحی گفت: متاسفانه بی اخلاقی ها به مدیران ناتوان پناه داده است، خبرنگار باید ناظر بر عملکرد مدیران باشد همچنین باید چشم بینای مردم باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مدیران به راحتی در مورد خبرنگاران اظهار نظر می‌کنند و حتی به زبان می‌آورند که خبرنگاران به دنبال خواسته های شخصی خودشان هستند.

وی بیان کرد: این مساله باید به صورت ریشه ای برخورد شود اگر این روند ادامه داشته باشد تعداد کمی از مدیران، خبرنگاران را به حساب می آورند.

صالحی افزود: باید با همدلی خبرنگاران صندلی های مدیران نالایق را پس بگیریم، متاسفانه برخی از خبرنگاران تریبون برخی مدیران نالایق شده‌اند.

وی گفت: در آمار فلاکت استان سهیم هستیم چرا که فضا را برای مدیریت مدیران نالایق فراهم کرده‌ایم باید همکاران به هم احترام بگذارند تا مدیران مجبور شوند رفتار متقابل داشته باشند.

این فعال رسانه‌ای لرستان با اشاره به اینکه اگر همدل باشیم در توسعه استان شریک خواهیم بود افزود: خبرنگار باید مانند یک مددکار اجتماعی در کنار مردم باشد و نباید فضا را برای مدیران ناشایست و خیانتکار فراهم کنیم.

صالحی گفت: اخلاق باید در اولویت باشد و نباید در فضای مجازی و در حضور مدیران به هم تهمت زد.

خبرنگاران باید برای توسعه استان نگاه حزبی نداشته باشند

خبرنگار ایکنا لرستان در ادامه این میزگرد اظهار داشت: بی اخلاقی در حوزه رسانه ها یک سیاست است که می‌خواهند آبروی خبرنگاران واقعی را ببرند برخی مدیران از اختلاف بین خبرنگاران استقبال می‌کنند.

امین زینی وند گفت: افراد اصلاح‌طلب و اصولگرا وزنه‌های انقلاب هستند و هر خبرنگار با هر نگاه حزبی باید به توسعه استان کمک کند.

وی ادامه داد: ساماندهی خبرنگاران ضروری است که همواره مورد بحث بوده و خبرنگاران انتظار دارند سال یکبار در روز مخصوص خود از آنها تجلیل شود.

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: در سیل پلدختر جریان‌سازی خبرگزاری ها باعث شد کمک‌های مردمی به این منطقه سیل زده اهدا شود.

زینی وند گفت: ما می توانیم مانند جریان سازی در سیل که باعث توجه به مردم سیل زده پلدختر شد در بحث کمبودهای استان جریان سازی کنیم.

وی ادامه داد: اصول خبری در برخی پایگاه‌های خبری و مطبوعات رعایت نمی شود که نیازمند آموزش خبرنگاران می‌باشد.

 اصحاب رسانه باید موجب توسعه لرستان شوند

خبرنگار خبرگزاری ایسنا لرستان در این میزگرد اظهار داشت: علیرغم اینکه تعداد خبرنگاران افزایش پیدا کرده اما اثرگذاری کمتر شده است گزارش‌های انتقادی هم باعث نمی شود مدیران پاسخگو باشند.

آزیتا یوسفیان گفت: آموزش های لازم باعث می شود سطح آگاهی خبرنگاران افزایش پیدا کند و باید این مهم همواره در دستور کار قرار گیرد و به صورت دوره ای برگزار شود.

وی گفت: بسیاری از نشریات استان ورودی بازاریابان شدند جایگاه ها باید مشخص شود نباید به هر کسی مجوز نشریه داد همچنین باید خبرنگاران از فیلترهای مشخص رد شد.

وی افزود: باید حافظ شخصیت و آبروی خبرنگاران باشیم، برخی خواهان شکاف بین خبرنگاران هستند، باید رسالت خبرنگار جریان سازی در راستای رسیدن به تحقق اهداف و توسعه استان باشد و چون قلم مقدس و حرمت دارد باید در حفظ آن دقت شود و به هر قیمتی آن را نفروشند.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت ارشاد در صدور پروانه نشریات فله‌ای عمل می‌کند و باید فیلترهای مشخص برای تایید خبرنگاران در نظر گرفته شود.

این فعال رسانه‌ای لرستان گفت: برخی مدیران نالایق با جذب عده‌ای خبرنگارنما عملکرد ضعیف خود را پنهان می کنند، اکنون ژورنالیست واقعی نداریم، برخی خبرنگاران کپی‌پیست خبرگزاری‌ها شده‌اند.

یوسفیان ادامه داد: اکنون خبرنگاران در هر حوزه ورود می کند و باید اخبار حوزه های مختلف را پوشش دهد چرا که خبرنگار حوزه تخصصی در لرستان وجود ندارد.

وی افزود: باید با ورود رسانه های شناسنامه دار مدیران را به چالش بکشانیم و موجب توسعه و رشد اقتصادی لرستان شویم.

برخی موجب بی اخلاقی در بین اصحاب رسانه شده اند

خبرنگار خبرگزاری فارس لرستان اظهار داشت: رسانه‌های استان لرستان ظرفیت بالایی در جریان سازی دارند و این را به خوبی نشان داده اند و خبرنگاران توانمند زیادی نیز در این استان قلم می زنند که نیازمند حمایت بیشتر هستند تا بیشتر در جهت توسعه استان بتوانند نقش آفرین باشند.

پریسا قربانی گفت: چند سالی است که روز خبرنگار به معنای واقعی وجود ندارد چرا که از برخی ها تجزیه می‌شود که خبرنگاران واقعی نیستند.

وی ادامه داد: عده‌ای ناآشنا به حوزه‌ی خبر موجب بی اخلاقی در حوزه رسانه شده است برخی ها به خاطر منافع مالی همکار خود را تخریب می‌کنند.

وی افزود: مدیران حاضر به پاسخگویی در برابر گزارش‌های انتقادی نیستند و تنها دلیل آن وجود عده ای خبرنگار نما در حوزه رسانه های استان می باشد.

وی بیان کرد: عدم ساماندهی خبرنگاران همواره مورد بحث بوده و باید متولیان در این راستا ورود پیدا کند چرا که یک امر بسیار ضروری بوده که سال‌ها مغفول مانده است.

این فعال رسانه‌ای لرستان گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، تقسیم بندی خبرنگاران به حوزه تخصصی باید در دستور کار قرار گیرد.

قربانی ادامه داد: رسانه‌های بزرگ خبرنگاری تخصصی دارند و به راحتی پیگیر مطالب می‌شوند اما لرستان از این موضوع مهم رنج می‌برد.

وی گفت: برای ورود خبرنگاران حوزه رسانه باید فیلترهای خاصی وجود داشته باشد و در چارچوب شناسایی شود عامل بی اخلاقی در رسانه وجود برخی افراد ناکارآمد است.

وی اظهار داشت: بخش عظیمی از فلاکت استان به برخی مدیران ناشایست مربوط می شود که خبرنگاران واقعی می توانند با قلم خود در این راستا کمک کنند.

خبرنگاری از آرمان تا واقعیت

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *