س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

خبرنگاران به حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارند

1 دقیقه خوانده شده
خبرنگاران به حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارند

کتابی با عنوان «من یک روزنامه‌نگار هستم، چرا من را سرکوب می‌کنید؟» در قاره اروپا منتشر شد. این کتاب، سرگذشت ۲۰ خبرنگار بلاروسی را روایت می‌کند که با سرکوب روبرو شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از  ایلنا؛ اتحادیه روزنامه‌نگاران کشورهای اوکراین، بلاروس و لهستان به همراه فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا از کتابی با عنوان «من یک روزنامه‌نگار هستم، چرا من را سرکوب می‌کنید؟» رونمایی کردند.

این کتاب؛ سرگذشت ۲۰ روزنامه‌نگار اهل کشور بلاروس را روایت می‌کند که قربانی سرکوب شده‌اند. ۲۰ خبرنگار، خبرهای اعتراضات سراسری کارگران در این کشور اروپایی را منتشر کردند ولی از سوی مقامات دولتی این کشور اروپایی سرکوب شدند. «کاترینا آندروا» یکی از خبرنگارانی است که به دو ماه حبس محکوم شد. جرم او انجام رسالت خبرنگاری است. او اخباری درخصوص اعتراضات سراسری کارگران بلاروس را منتشر کرده است.

«کرایزستف اسکورونسکی» خبرنگار لهستانی گفت: هدف ما این است که اخبار و اطلاعات در خصوص آزار و اذیت روزنامه‌نگاران در بلاروس تا حد امکان در جهان منتشر شود. ما می‌خواهیم صدای این گروه از خبرنگاران در سراسر جهان شنیده شود.

«سرجی تومیلنکوف» (دبیر اتحادیه روزنامه‌نگاران اوکراین) درباره انتشار این کتاب گفت: کلمات؛ سلاح‌های ما خبرنگاران هستند. ما فعالان صنفی از روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری حفاظت خواهیم کرد. حفظ‌شان خبرنگاران یکی از اهداف اساسی ما است. روزنامه‌نگاران درباره اعتراضات کارگری بلاروس سکوت نخواهند کرد. ما خبرنگاران خواستار احترام به حقوق، کار و همکاران خود هستیم.

خبرنگاران سرکوب شده در رسانه‌های مستقل کشور بلاروس مانند «بلسَت»، «رادیو اروپا برای بلاروس»، «هفته‌نامه ناشانیوا» فعالیت می‌کنند. عنوان کتاب نشان می‌دهد که وضعیت روزنامه‌نگاران در کشور بلاروس مساعد نیست و این گروه شغلی با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

خبرنگاران شرایط سختی را پشت سرگذاشته‌اند و از آسیب‌های جسمی خود خبر داده‌اند. در این کتاب جملاتی مثل «مرا برهنه کردند و به شکم من لگد می‌زدند»، «مرا گوشه دیوار نگه داشتند و کتک زدند»، «شرایطی که در آن قرار گرفتم، میدان جنگ واقعی بود»، «آن‌ها با شلیک گلوله به من آسیب رساندند» در کتاب دیده می‌شود.

«ریکاردو گوتیرز» دبیرکل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا در این ارتباط گفت: از آغاز بحران سرکوب روزنامه‌نگاران بلاروسی تا امروز، خبرنگاران سرکوب شده از حمایت همکاران خود برخوردار شده‌اند. من به حمایت‌های بین‌المللی از روزنامه‌نگاران بلاروسی افتخار می‌کنم. اگرچه روزنامه‌نگاران همواره از همکاران خود حمایت می‌کنند ولی در این دوران سخت، ما به همبستگی بین‌المللی بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: من از سکوت و واکنش نه چندان سریع «اتحادیه اروپا» و «سازمان امنیت و همکاری اروپا» ابراز تاسف می‌کنم. همکاران عزیز بلاروسی! فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا از شما حمایت می‌کند. ما باید به رسالت خود ادامه دهیم و به اعمال نادرست سیاستگذاران اروپایی فشار وارد خواهیم کرد. فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا از حامیان سرسخت روزنامه‌نگاران مستقل در بلاروس است.

فعالان صنفی روزنامه‌نگاری امید دارند این کتاب در سراسر جهان مورد توجه قرار بگیرد. این کتاب به پنج زبان «لهستانی»، «انگلیسی»، «بلاروسی»، «اوکراینی» و «روسی» منتشر شده است.

خبرنگاران به حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *