پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

خانه‌ مطبوعات اصفهان در صد روزی که گذشت

1 دقیقه خوانده شده
ضرورت اصلاح اساسنامه برای حفظ استقلال خانه مطبوعات، بازنگری در وضعیت اعضا، معضل کارت هدیه و کارت تردد خبرنگاران، تغییر در شیوه‌ی برگزاری جشنواره مطبوعات استان و لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی، از جمله مباحثی بود که در نشست ارائه‌ی گزارش عملکرد هیأت مدیره‌ی خانه مطبوعات اصفهان به آن پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان در نشست گفت‌وگو و ارائه‌ی گزارش عملکرد صد روزه‌ی خانه مطبوعات استان اصفهان در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است که سطح توقع و انتظارات اعضای خانه مطبوعات را منطقی کنیم.

وی ادامه داد: خانه مطبوعات اداره‌ی دارایی نیست، وزارت ارشاد نیست، استانداری نیست، ساخت مسکن هم جزو وظایف اصلی خانه‌ی مطبوعات نیست، ولی اینکه بتوانیم به این موضوع بپردازد اشکالی ندارد. واقعیت این است که ما تشکلی غیردولتی هستیم، هرچند که بعضی معتقدند این تشکل دولتی است.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: این خانه اساسنامه‌ای دارد که توسط وزارت ارشاد بسته‌شده و یکی از دلایلی که من برای شرکت در انتخابات خانه مطبوعات پیش‌قدم شدم این بود که تلاش کنیم تا این اساسنامه اصلاح شود.

گلناری، دیگر مشکل موجود را مربوط به سامانه جامع اصحاب رسانه دانست و توضیح داد: اگر به سایر اصناف نگاه کنیم می‌بینیم که ورود افراد به آن مطابق نظر صنف است، ولی در خانه‌های مطبوعات افراد در سامانه وزارت ارشاد ثبت‌نام می‌کنند و ما فقط باید یک تیک بزنیم تا آن فرد تأیید و عضو شود.

وی، روزشماری از فعالیت‌های هیأت مدیره‌ی خانه مطبوعات اصفهان از زمان مشخص شدن نتیجه‌ی انتخابات تا به امروز را بیان کرد که شامل استعفا و انصراف از استعفای یک عضو هیأت مدیره، برگزاری انتخابات داخلی، پیدا کردن منشی برای خانه مطبوعات و تأمین محلی برای این خانه در خیابان آمادگاه می‌شد.

مدیر خانه‌ی مطبوعات استان اصفهان از اینکه مدیر و خزانه‌دار خانه هنوز حق امضا ندارند گلایه کرد و گفت: مسائلی جزئی در اساسنامه اتفاق افتاده بود که باید ثبت می‌شد و این ثبت تا این لحظه اتفاق نیفتاده است و به نظرم در این مورد قصور و سهل‌انگاری شده است.

گلناری، مسئولیت اعضای هیأت مدیره‌ی خانه مطبوعات استان اصفهان را به این شرح اعلام کرد: آقایان دوهانی و صادق زاده به‌عنوان بازرس خانه، خانم صالحی به‌عنوان مسئول کمیته آموزش، خانم هاشمی به‌عنوان مشاور امور بانوان، خانم کربلایی به‌عنوان مسئول کمیته رفاه، خانم قندهاری به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره خانه و آقای منزه نیز در مقام مسئول روابط عمومی خانه مطبوعات استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بحث مسکن خبرنگاران را تعیین تکلیف کرده‌ایم، گفت: بحث کارت هدیه‌ها سال گذشته حاشیه‌هایی را ایجاد کرد و برای هیئت‌مدیره دردسرساز شد. درست این بود که نهادها، به جای اعطای کارت هدیه مبلغی را در یک صندوق بریزند تا به تعداد اعضای خانه مطبوعات تقسیم شود. در حال حاضر موجودی کارت هدیه‌های باقیمانده به یک حساب واریزشده‌ و هر کس موفق به دریافت آن نشده می‌تواند شماره کارت خود را برای ما ارسال کند تا وجه برای او واریز شود.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان، خبر داد افرادی در فهرست کارت تردد خبرنگاران حضور داشته‌اند که یا در سازمان‌های دولتی شاغل‌اند و یا اصلاً خبرنگار نیستند!

گلناری ادامه داد: پایش اعضای خانه مدت‌ها انجام‌نشده بود و در حال حاضر برخی عضو خانه مطبوعات هستند ولی کار رسانه‌ای اصلاً انجام نمی‌دهند! مرحله اول این پایش انجام‌شده و با پایان آن احتمال دارد تعدادی از اعضای خانه لغو عضویت شوند یا از رسمی به افتخاری تبدیل‌شده و یا از افتخاری نیز برکنار شوند.

وی درباره‌ی جشنواره مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: طرح اولیه‌ی این جشنواره آماده‌شده و به‌زودی، بعد از رایزنی با ارشاد فراخوان آن اعلام می‌شود. تغییر کلی جشنواره نیز در این است که محور آن مطالبه گری است؛ چراکه بررسی اخبار و گزارش‌ها صرفاً ازنظر فنی باعث هیچ تحول و رشد خاصی در رسانه‌ها نمی‌شود، به همین دلیل امسال مطالبی در بخش اصلی جشنواره پذیرفته می‌شوند که به دنبال خواست مردم باشند و اگر آن مطلب اثری نیز داشته باشد امتیاز ویژه به آن اثر تعلق می‌گیرد.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان درباره‌ی ضرورت اصلاح اساسنامه‌ی این خانه توضیح داد: در این راستا کمیته‌ی حقوقی افرادی را انتخاب کرده که از هفته‌ی آینده کار خود را شروع می‌کنند و از همه‌ی افراد در این خصوص نظرسنجی خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم از قانون فرار کنیم اما خانه باید استقلال لازم را داشته باشد. باید عضویت‌ها مشخص شود. در حال حاضر سامانه ۲۹۰ عضو دارد اما روز خبرنگار ۴۹۰ عضو! که همه پول و مسکن و کارت می‌خواهند و ادعا  هم دارند.

گلناری گفت: کسی که عضو خانه است باید حق عضویت بدهد. اگر اعضا مطالبه دارند باید حق عضویت بدهند، چرا که خانه خرج دارد، هر تشکلی هزینه دارد و همه باید در این حیطه مشارکت کنند.

پایان‌بخش سخنان مدیر خانه‌ی مطبوعات استان اصفهان، ضرورت سامان‌دهی مسئله‌ی آموزش بود.

رضا صالحی، مسئول کمیته آموزش و پژوهش خانه مطبوعات اصفهان، در ادامه‌ی این نشست اظهار کرد: در کمیته‌ی آموزش بحث منزلت خانه مطبوعات و اعضای آن اولویت ماست. از ارشاد تا بخش‌های دیگر باید جایگاه اعضای خانه را به رسمیت بشناسند و نگاهشان درست و دقیق باشد نه اینکه هر زمان کاری دارند اصحاب رسانه را فرابخوانند و آن زمانی که باید شأن و منزلت این قشر موردنظر باشد به آن توجهی نکنند.

وی ادامه داد: ما به‌شدت کانال‌های سیاسی خانه مطبوعات را قطع کردیم و با هر نوع ارتباط و نکته‌ای که به خانه مطبوعات جنبه سیاسی دهد به‌شدت مخالفت کرده‌ایم.

صالحی، نگاه به بسترها و روش‌های جدید در رسانه و همچنین تغییر و تحول شکل فعالیت اصحاب رسانه را ضروری دانست و گفت: ما این رویکردهای نوین را هم در حوزه رتبه‌بندی و هم در حوزه‌ی جشنواره مطبوعات پیگیری می‌کنیم و حتماً ضریب نفوذ و تأثیر و توجه به قالب‌های نوین روزنامه‌نگاری آنلاین و فضای سایبر جزو معیارهای برگزیده شدن آثار جشنواره است.

مسئول کمیته آموزش و پژوهش خانه مطبوعات اصفهان تصریح کرد: با قدم زدن در پستو کسی مطلب ما را نمی‌خواند. رسانه و مطبوعات، با مخاطب زنده است و اگر ما با سازوکار و بسترهای نوین آگاهی نداشته باشیم برای خودمان قلم می‌زنیم.

صالحی خبر داد که رتبه‌بندی اعضای خانه آغاز شده و اولویت‌ها و اعضای کمیته آموزش نیز مشخص‌شده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت استقلال خانه مطبوعات استان اصفهان، افزود: ما باید در برقراری یک نظام آموزشی درون رسانه به رسانه‌ها کمک کرده و این رتبه‌بندی را انجام دهیم تا به سطح کیفی و اقتصادی آن‌ها کمک کنیم.

مریم کربلایی، مسئول کمیته رفاه خانه مطبوعات اصفهان نیز در این نشست گفت: ما در این کمیته پیگیر بحث تأمین زمین برای اصحاب رسانه هستیم و تفاهم‌نامه‌های ما با مراکز پزشکی تقریباً به نتیجه رسیده اما مشکل اصلی ما این است که منتظر پایش هستیم تا تعداد اعضای خانه مطبوعات مشخص‌ شود و بعد اقدامات دقیق‌تری صورت بگیرد.

در ادامه، زینب هاشمی، مسئول کمیته امور بانوان خانه مطبوعات اصفهان نیز خبر داد که بعد از پایش وضعیت اعضای خانه، با اداره ارشاد همراه می‌شویم تا بتوانیم در خانه مطبوعات میزبان افرادی باشیم که شغل اصلی آن‌ها رسانه است.

وی افزود: بعد از انجام پایش با همکاری اداره بهزیستی، کارگاه‌های آموزشی‌ای را به‌صورت ادواری برای خبرنگاران حوزه‌ی اجتماعی برگزار می‌کنیم.

هاشمی اعلام کرد که بانوان عضو خانه مطبوعات استان اصفهان می‌توانند روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برای بیان دیدگاه‌های خود به دفتر خانه‌ی مطبوعات در خانه‌ی امیر قلی امینی مراجعه کنند.

خانه‌ مطبوعات اصفهان در صد روزی که گذشت

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *