ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

حسن باقری به روایت کارت‌ها

1 دقیقه خوانده شده
حسن باقری به روایت کارت‌ها
شهید حسن باقری که او را نابغه دفاع مقدس می‌نامند دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران و خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ایران بود که در جبهه حضور یافت و به یکی از بزرگترین فرماندهان آن دوران تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از دفاع‌پرس؛ نابغه دفاع مقدس لقبی است که سرلشکر رحیم صفوی به شهید حسن باقری داده بود، کسی که در ۲۵ اسفندماه ۱۳۳۴، همزمان با سوم شعبان، میلاد امام حسین (ع) در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و با رتبه ۱۰۴ در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد.

در همین دوران و با اوج‌گیری مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی، با فرمان امام خمینی (ره) از سربازی فرار کرد و به صف مبارزان علیه رژیم پهلوی پیوست و در تصرف کلانتری ۱۴ و پادگان عشرت‌آباد در تهران نقش مؤثری داشت.

وی در سن ۲۴ سالگی وارد عرصه جنگ شد، تنها ظرف مدت دو سال توانست به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شده و واحد اطلاعات رزمی در سپاه و جنگ را پایه‌گذاری کند. او توانسته بود با استفاده از تجارب زمان خبرنگار خود در ایران و لبنان به جمع آوری اطلاعات، نقشه‌‎ها و کالک‌های عملیاتی بپردازد و آن را به گزارش‌های سازمان یافته اطلاعاتی تبدیل کند. توانمندی شهید باقری تا جایی بود که به او لغب نابغه دفاع را دادند و نقش مهمی در موفّقیّت نیرو‌های ایران در عملیات‌های فتح‌المبین و رمضان و همچنین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر داشت.

او در روز ۹ بهمن ماه سال ۶۱ در محور عملیاتی فکه زمانی که همراه شهید مجید بقایی مشغول شناسایی عملیات والفجر مقدماتی بود در سنگر دیده‌بانی حضور داشت بر اثر اصابت خمپاره به‌شهادت رسید.

در ادامه مجموعه‌ای از کارت‌های شخصی شهید باقری که در موزه وی قرار دارد را می‎بینید. این مجموعه کارت عضویت در مراکز مختلف از جمله کتابخانه، کارت ورود به جلسه امتحان، ستاد مرکزی سپاه و … را شامل می‌شود.

حسن باقری به روایت کارت‌ها

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *