ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

حبیب احمدی از فعالان رسانه‌ای استان اردبیل: صداقت خبرنگار است که او را جاودانه می کند

1 دقیقه خوانده شده
حبيب احمدی متولد هفتم خرداد ۱۳۵۶، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، کارمند سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بوده و نزديك به دو دهه سابقه خبرنگاری و فعالیت روزنامه‌نگاری را در كارنامه كاری خود دارد. وی اينك مدير خانه مطبوعات استان اردبیل است و طی سه دوره از سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ مديريت اين خانه را بر عهده داشته است.
حبیب احمدی از فعالان رسانه‌ای استان اردبیل: آثار یک خبرنگار عین اولادش می‌ماند و صداقتش او را جاودانه می‌کند

احمدی از سال ۱۳۸۷ تاکنون نمایندگی، سرپرستی و یا خبرنگاری روزنامه‌های سراسری ایران، جام‌جم، کاروکارگر، افکار، امین، کارون، اقتصاد مردم، مواجهه اقتصادی، عصر توسعه و… را عهده‌دار بوده و همچنین سردبیری هفته‌نامه فروغ آذربایجان را از سال ۱۳۸۵ تاکنون و سردبیری و جانشین مدیرمسوول روزنامه ساوالان را در سال ۱۳۸۷ عهده‌دار بود.

حبیب احمدی جزو آن دسته از روزنامه‌نگاران موفق اردبیلی است که طی چند سال گذشته دوره‌های تخصصی آموزش خبرنگاری، گزارش‌‌نویسی و … را گذرانده و رغبت به فعالیت‌های مطبوعاتی باعث شده تا امتیاز ماهنامه‌ «امید اردبیل» را در سال ۱۳۹۱ دریافت کند و بعدها به هفته‌نامه تغییر ماهیت داده و طی این ده سال، ۱۶۴ شماره آن منتشر شده است.

لطفاً به عنوان اولین سئوال از دوره های تخصصی که گذرانده‌اید به صورت تیتروار برای مخاطبین این پایگاه خبری بگوئید:

  • شرکت در دوره آموزشی تکمیلی در رشته کارگردانی تلویزیون؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۳۸۳
  • شرکت در دوره آموزشی تکمیلی در رشته تصویربرداری؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۳۸۳
  • شرکت در دوره آموزشی تکمیلی و یپیشرفته در رشته خبرنویسی وگزارش نویسی؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۳۸۳
  • شرکت در دوره آموزشی تکمیلی در رشته تهیه‌کنندگی تلویزیون؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ ۱۳۸۳
  • شرکت در کارگاه آموزشی روزنامه‌نگاری سواد رسانه‌ای؛ بصیرت انقلابی، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ۱۳۹۰
  • شرکت در کارگاه آموزشی روزنامه‌نگاری سواد رسانه‌ای؛ جهاد اقتصادی؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ ۱۳۹۰
  • شرکت در کارگاه آموزشی خبرنویسی پیشرفته؛ دانشکده خبر؛ ۱۳۸۳
  • شرکت در کارگاه آموزش کاربردی روزنامه‌نگاری تکمیلی؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ ۱۳۸۴
  • شرکت در دوره آموزشی تکمیلی روزنامه نگاری ویژه؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ ۱۳۹۰
  • شرکت در دوره آموزشی مقدماتی روزنامه‌نگاری ویژه؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ ۱۳۹۰
  • دارنده گواهینامه پایان دوره تربیت مربی خبرنگاران استانی؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ ۱۳۹۰
  • دوره آموزشی نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه مطبوعات محلی

از چه زمانی به این حرفه علاقمند شدید؟

از سال ۱۳۷۷ که وارد دانشگاه شدم فعالیت رسانه‌ای‌ام را با نشریه دانشجویی به صورت آماتور شروع کردم و بعدا سردبیری همان نشریه دانشجویی با عنوان «سلام دانشجو» را عهده‌دار شدم. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه مدتی به صورت خبرنگار با نشریات محلی کار کردم و همانگونه که در سووال قبل بدان پاسخ دادم در حین کار دوره‌های آموزش خبرنگاری و گزارش‌نویسی مقدماتی و تکمیلی را در باشگاه خبرنگاران جوان سپری کردم و از سال ۸۳ تا به حال با هفته‌نامه فروغ آذربایجان به صورت مستمر همکاری داشته و دارم. در سال ۹۱ نیز مجوز انتشار نشریه امید اردبیل را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کردم و انتشار هر دوی این نشریه‌ها را بر عهده دارم.

مشوق اصلی شما در این راه چه کسی بوده است؟

تا جای که به یاد دارم در امر خطیر روزنامه‌نگاری هیچ کس مشوقم نبود اتفاقاً در اوایل کار خیلی از دوستان پیشکسوت مرا از ورود و ادامه کار در این حرفه منع می‌کردند و از مصائب و سختی‌های این حرفه و همچنین از نبود درآمد مناسب و کافی در این حرفه  خبر می‌دادند و گوشزد می‌کردند که این حرفه جز سوختن و ساختن هیچ ندارد و فقط عشق و علاقه می‌خواهد و بس .

پس با چه انگیزه ای وارد این عرصه شدید و اکنون چه نظری دارید؟

آن زمان دوران جوانی بود و خامی و آمال و آرزوهای زیاد و خیال خام .بعد از یک دهه فعالیت یواش یواش به این نتیجه رسیدم که حرفه روزنامه‌نگاری واقعا سخت و طاقت فرساست و روان و جسم آدم را تحلیل می‌ برد.

اکنون هم مجبوری در حال ادامه راه هستم.

از چیزهایی بنویسی که نباید بنویسی و  از چیزهایی که نباید نوشت و لاجرم می‌نویسی و النهایه عشق به مردم و وطن است  که آدمی را در ادامه راه مصمم می‌دارد و  به قول شاعر:

در بیابان گر بشوق کعبه خواهی زد قدم

سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور

پس سرزنش‌ها را باید به جان خرید. تنها دلگرمی روزنامه‌نگار نوشتن و گفتن از درد مردم و جامعه است تا گرهی از مشکلات جامعه باز شود .رسالت خبرنگار رسالت انبیاست و قداست قلم آن قدر زیاد است که  خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد می کند .

یکی از ارکان‌های جامعه رسانه است که مثابه موتور محرکه جامعه بوده و سنگ بنای توسعه فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی جامعه است و دنیای امروز بدون رسانه معنی و مفهوم ندارد و غیر قابل تصور.

اگر توانستیم تعدادی از مسائل و مشکلات جامعه را از طریق رسانه به گوش مسئولان برسانیم موفق هستیم. از طرفی دیگر پیگیری و حل مشکلات مردم و مهمتر از همه آنها منتج به نتیجه شدن این مشکلات بیشترین مشوق و دلگرمی را به آدمی می‌دهد.

هم اکنون به چه کاری مشغولید؟

در کنار فعالیت‌های اداری همچنان به حرفه روزنامه‌نگاری مشغول هستم اما نه آن روحیه قبلی و نه آن دل و دماغ و شور حال روزهای گذشته را.

در این عرصه به چه توفیقاتی دست یافته‌اید؟

آثار متعدد و مختلفی در قالب گزارش، مقاله، یادداشت و سرمقاله و… در روزنامه‌های سراسری  و نشریات محلی مختلف به چاپ رسیده که آماری دقیقی در دست ندارم. اما چندین بار به خاطر مطالب منتشره  به دادگاه احضار و مورد مواخذه و محاکمه قرار گرفتم و نهایتا تبرئه شدم  چون مطالبی که درست و عین واقعیت بود و هیچ گونه بار حقوقی نداشت ولی برای اذیت کردن شکایت می‌شد. مثل آب شرب اردبیل که همچنان مسئله‌دار بوده و هست.

کدام یک از آثارتان به دلتان نشسته است؟

آثار یک خبرنگار عین اولادش می‌ماند چه زشت و چه زیبا. پدر مادر همه فرزندانشان را به یک اندازه دوست دارند هر چند که بین آنها تفاوتی  فاحش باشد. آثار دوران آماتوری یک نویسنده شاید خالی از اشتباه و ایراد نباشد و بیشتر از روی احساس و به دور از حرفه‌گرایی باشد ولی باز برای خالق اثر ارزشمند است همچنان که یک اثر هنری برای یک هنرمند ارزشمند است، چون متحمل زحمت می شود و از جان مایه می‌گذارد بهترین آثار به نظرم آثاری هستند که به دل مردم بنشیند و مردم بپسندند و آن اثر به درد مردم بخورد و بتواند گره‌ای از مشکلات مردم بگشاید.

از خاطرات تلخ و شیرین خودتان را در این عرصه برایمان بگویید؟

خاطرات تلخ و شیرین زیادی از سالیان گذشته به یاد دارم که گفتن آن در این مجال نمی‌گنجد شاید برای من خبرنگار شکایت‌های بی‌مورد و گاهاً فشارهای نامتعارف جهت سانسور گزارش یا خبری آزاردهنده بوده و هست و ناملایمت‌هایی را که در این مسیر متحمل شدم و  شیرین‌ترین دوران نیز همان سال‌های اولیه کاری بود که با کمبود امکانات چاپی بارها و بارها تا نصف شب با عشق و علاقه کار می‌کردیم تا بتوانیم نشریه را با همان امکانات اولیه به چاپ برسانیم.

علاقمندان به مطبوعات و رسانه چگونه می‌توانند در این عرصه موفق شوند؟

خبرنگاری یک حرفه است و بر اساس آموزش و تجربه و ممارست می‌توان یک خبرنگار شد، اما آنچه خبرنگار را از یک خبرنگار دیگر متمایز می‌کند علاوه بر داشتن استعداد و ذوق و شوق به نویسندگی و گویندگی، ایثار یک خبرنگار است که خود را فدای جامعه و مردم و وطن می کند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. منافع خود را فدای منافع جمع می‌کند اهل سازش نیست اهل ریا و تظاهر نیست اهل بده وبستان و باج‌خواهی نیست واقعیت‌ها را آنچنان که هست روایت می کند نه کمتر و نه بیشتر و  نه بر اساس علایق و سلایق فکری و سیاسی.  در کل مردم محور است و منافع کشور و این صداقت خبرنگار است که وی را جاودانه می کند.

مصاحبه: فرناز قنبری

حبیب احمدی از فعالان رسانه‌ای استان اردبیل: صداقت خبرنگار است که او را جاودانه می کند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *