ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

جدال شهروندان با خبرنگاران در ایران

1 دقیقه خوانده شده
«شهروندان در برابر خبرنگاران؛ دروازه‌بانی خبر در شبکه‌های اجتماعی»، کتاب جدید اکبرنصراللهی و روح‌الله انصاری استاد و کارشناس رشته ارتباطات به‌زودی توسط انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود.
جدال شهروندان با خبرنگاران در ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ کتاب شهروندان در برابر خبرنگاران؛ دروازه‌بانی خبر در شبکه‌های اجتماعی که حاصل  پژوهش  نویسندگان از سال ۱۳۹۷ در محیط رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی ایران است، نخستین بار به بررسی و کشف جریان‌های خبری ویروسی (وایرال) در فضای رسانه‌ای ایران پرداخته و مدل دروازه‌بانی دینامیک را برای سیستم دروازه‌بانی رسانه‌های رسمی ایران در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد داده است.

نویسندگان کتاب، مخاطبان آن را نه فقط روزنامه نگاران،‌ فعالان رسانه‌ای و استادان ارتباطات و ‌رسانه بلکه همه مسئولان می‌دانند که در چند سال گذشته به دلیل درک ناکافی از شبکه‌های اجتماعی و جریان‌های خبری ویروسی‌،‌ تحت تاثیر سونامی خبری کنشگران غیررسمی قرار گرفته اند.

کتاب شهروندان در برابر خبرنگاران در ۱۰ فصل تدوین شده است و نویسندگان آن تلاش کرده‌اند به‌دلیل فقدان منابع به‌روز در این زمینه در فصل‌های ابتدایی با ترجمه و گردآوری از میان بیش از ۳۰۰ منبع جهانی، دقیق‌ترین و قابل استنادترین آمار و اطلاعات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی را در دسترس مخاطب قراردهند. آنها در ادامه بعد از شناسایی رفتار هشتگ‌ها و اخبار وایرال شده (پربازدید و فراگیر) در شبکه‌های اجتماعی، چهار جریان متفاوت خبری این شبکه‌ها را تحلیل محتوا و تفاوت جریان خبری در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی، تاثیرات متقابل سیستم‌های دروازه‌بانی خبر در فضاهای نشر محتوا بر هم، نقش رهبران افکار، تاثیر بات‌ها و تحلیل محتوای مفاهیم پنهان جریان‌های خبری را توصیف و تبیین کردند.

از مباحث مهم این کتاب، نظریه تاثیر فضای مجازی در تحولات ایران همچنین مطالعه‌ای تاثیر فیلترینگ بر جریان خبری فارسی‌زبان است. به‌علاوه، کتاب با همکاری چند اینفلوئنسر (افراد تاثیرگذار فضای مجازی) و شماری از سردبیران و مدیران خبر در رسانه‌های رسمی ایران، تاثیرات حضور رهبران افکار در جریان‌های خبری وایرال در ایران را نیز بررسی کرده است.

فصل پایانی کتاب شهروندان در برابر خبرنگاران به مدل  پیشنهادی  دروازه‌بانی دینامیک نویسندگان به سیستم دروازه‌بانی رسانه‌های رسمی ایران در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد.

روح الله انصاری کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی و رسانه‌های نوین و مشاور و طراح ساختار تحریریه دیجیتال رسانه‌های آنلاین در داخل و خارج از ایران و اکبر نصراللهی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رییس دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه است؛. او پیش از این سردبیر و موسس بخش‌های مختلف خبری از جمله بخش گفت‌وگوی ویژه خبری،‌ مدیرکل اطلاعات و اخبار شبکه خبر،‌ مدیرکل آموزش و پژوهش و مدیرکل نظارت و ارزیابی اخبار و برنامه‌های سیاسی صداوسیما بوده و از وی کتاب‌های مختلفی از جمله راهنمای پوشش خبری،‌ مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای،‌ اصول خبرنویسی و آینده‌پژوهی خبر و دیپلماسی بازی‌های دیجیتال منتشر شده است.

جدال شهروندان با خبرنگاران در ایران

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *